استقبال ترامپ از توافق اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه

به گزارش انجمن گیگابلاگ، رئیس جمهور آمریکا در واکنشی توئیتری به اعلام توافق بین رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره تحولات شمال سوریه نوشت: به نظر می رسد خبر های خوبی در ترکیه، سوریه و خاورمیانه دارد اتفاق می افتد.

استقبال ترامپ از توافق اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه

به گزارش گروه بین الملل انجمن گیگابلاگ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ساعاتی بعد از رایزنی های رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در شهر بندری سوچی و اعلام توافق بین مسکو و آنکارا درباره تحولات شمال سوریه، از این توافق استقبال و آن را خبر های خوب توصیف نموده است.

رئیس جمهور آمریکا در پیغامی توئیتری نوشت: به نظر می رسد خبر های خوبی در ترکیه، سوریه و خاورمیانه دارد اتفاق می افتد. بعدا گزارش های بیشتری منتشر خواهد شد.

این پیغام توئیتری ترامپ اولین واکنش او به اعلام توافق رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در مورد شمال سوریه است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بعد از دیدار روز گذشته با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که طرفین بر سر حل و فصل درگیری ها در مرز ترکیه و سوریه به توافق دست یافته است.

بر اساس این توافق 10 بندی، دو طرف بر تعهدشان برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تأکید کردند و طبق مفاد این توافق، همه عناصر یگان های مدافع خلق (YPG) و سلاح های آن ها از منبج و تل رفعت سوریه خارج خواهند شد.

طبق بند سوم توافق، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات چشمه صلح که تل ابیض و رأس العین تا عمق 32 کیلومتری را تحت پوشش قرار می دهد، حفظ خواهد شد.

توافق روسیه و ترکیه در حالی انجام شده که سه شنبه شب آتش بس 5 روزه آنکارا با شبه نظامیان مسلح کُرد همپیمان آمریکا به اتمام می رسید و مقام های ترکیه ای ضمن انتقاد از عمل نکردن آمریکا به وعده هایش در مورد آتش بس موقت، از احتمال از سرگیری عملیات نظامی در شمال سوریه اطلاع داده بودند.

اردوغان چهارشنبه 17 مهر از شروع عملیات نظامی جدید ترکیه موسوم به چشمه صلح در شمال سوریه اطلاع داد. وی هنگام شروع این عملیات مدعی شد که مأموریت نیرو های مسلح ترکیه ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرز های جنوبی است.

به دنبال فشار های اعضای ارشد هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات کنگره آمریکا به دولت ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و هموار کردن زمینه برای عملیات نظامی ترکیه، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا به آنکارا سفر کرد و متعاقب این سفر، واشنگتن و آنکارا پنجشنبه (25 مهرماه) برای برقراری آتش بس پنج روزه در شمال سوریه به توافق رسیدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "استقبال ترامپ از توافق اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال ترامپ از توافق اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید