حاشیه های نمایشگاه فرهنگ ایران زمین

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خبرنگاران : نمایشگاه فرهنگ ایران زمین با موضوع فعالیت های فرهنگی، هنری، اقوام، پوشاک و گردشگری کشور با شرکت فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی استان های مختلف به مدت 4 روز در جزیره کیش برگزار گردید اما زیر سایه بی مهری ها باز هم به کام گردشگری نشد.

حاشیه های نمایشگاه فرهنگ ایران زمین

روزنامه توریسم به قلم علی جمشیدپور نوشت: نمایش داشته های فرهنگی اقوام اصیل ایرانی و ظرفیت های جهانگردی استان های مختلف کشور در جزیره زیبای کیش تابلویی زیبا و دلکش پیش روی علاقمندان قرار داد و رسانه ها به انتشار تصاویر زیبای این نمایشگاه پرداختند به امید آنکه این نمایشگاه گامی در معرفی فرهنگ غنی ایرانی و جذب جهانگردان دنیا به کشور باشد . نمایشگاهی که در اولین دوره خود با همه زیبایی و جذابیت و کوشش برگزارنمایندگان و شرکت نمایندگان نمایشگاه به نتایج مطلوب خود نرسید و نتوانست رضایت هنرمندان و شرکت نمایندگانی که با امید بسیار از سراسر ایران با مرارت خود را به نمایشگاه رسانده بودند جلب کند.

وقتی کیشوندان هم از برگزاری چنین نمایشگاهی بی خبر بودند

آنچه بیش از هر چیز مانع استقبال مطلوب از نمایشگاه شد عدم تبلیغات مناسب و به جا بود تا مقدار ای که حتی کیشوندان هم نمی دانستند که چنین نمایشگاهی در جزیره در حال برگزاری است چه برسد که از شهرهای دیگر ایران برای بازدید از این نمایشگاه جهانگردی به کیش سفر نمایند.

یکی از تورلیدرهای حاضر در نمایشگاه در رابطه با تبلیغات به خبرنگار ما گفت: در سال 1400 که بنا به برگزاری نمایشگاه نانوتکنولوژی در جزیره بود نزدیک به 5 یا 6 ماه قبل از آن تبلیغات وسیعی صورت پذیرفت اما شخصا به عنوان یک تورلیدر از برگزاری چنین نمایشگاهی بی اطلاع بوده ام.

نایاب شدن بلیت کیش و دردسر اقامت

واگذاری شرکت کیش ایر به بخش خصوصی که نتیجه آن رکود 70 درصدی پروازها به جزیره و عملا از بین رفتن حضور جهانگرد در کیش بوده است عامل دیگری است که بعضی علاقمندانی هم که کمابیش از برگزاری این نمایشگاه آگاه شده بودند نتوانستند شرکت نمایند.

شنیده ها حاکی از این موضوع است که برای شرکت نمایندگان در این نمایشگاه کمپ هایی با شرایط بسیار بد و دور از محل برگزاری در نظر گرفته شده بود که اعتراض همگان را در بر داشت.

وعده های بی خاتمه

بعلاوه وعده هایی مبنی بر اینکه کالا هایی را که برای عرضه با خود به جزیره آورده اید به وسیله بخش خصوصی خریداری خواهد شد تا ضرر حاصل از این نمایشگاه را برای شما جبران کنیم، اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاد.

دریافت هزینه برای اختصاص غرفه به هنرمندان صنایع دستی، با مبلغ تقریبی متری 170 هزار تومان که در اصل نباید از این هنرمندان وجهی برای شرکت در این نمایشگاه دریافت می شد گلایه دیگری بود که شرکت نمایندگان را تحت فشار قرار داده بود.

شرکت نمایندگانی که با وعده حضور 12 کشور خارجی (عضو اکو) به شرکت در نمایشگاه ترغیب شده و به ایجاد ارتباط با این کشورها و مراوده تجاری با آن ها دل خوش نموده بودند به در بسته خوردند ودریافتند که وعده ای بیش نبوده است . اگرچه سفرای چندین کشور در روز افتتاحیه در محل برگزاری نمایشگاه حضور داشتند اما به مانند مسئولین کشوری نیامده رفتند و امیدهای هنرمندان عرصه فرهنگ کشور را که برای برپایی این نمایشگاه متقبل هزینه های گزافی شده بودند نقش برآب کردند.

برگزارنمایندگان نمایشگاه هم شاکی از بی مهری مسئولین

وقتی از مسئولین برگزار نماینده دلایل این مسائل را جویا شدم آن ها هم اعتراضاتی نسبت به عدم همکاری سازمان ها و ارگان ها وابسته داشتند، به گونه ای که می گفتند: برای ارتباط گرفتن با مسئولین وزارت خانه ها ماه ها کوشش نموده و در روزهای سرانجامی پیروز به ارتباط گرفتن با مسئولین شده اند.

گلایه های این شرکت خصوصی که متولی برگزاری اولین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در جزیره کیش بود از مسئولین منطقه آزاد کیش هم به مقدار ای بود که نشان می داد همکاری بسیار ناچیزی با آن ها صورت گرفته و عملا مسئولین از زیر بار مسئولیت شانه خالی نموده اند تا نتیجه این ناهماهنگی ها و عدم مسئولیت پذیری، ضرر و زیان قشر هنرمند که از گوشه و کنار ایران برای معرفی و پیشرفت در زمینه کاری خود به جزیره سفر نموده اند، شده است.

به نظر می آید که متولیان امر نیز علاقه ای به برگزاری و حمایت از رویدادهای اینچنینی نداشته و به حضور در چنین نمایشگاه هایی رغبتی ندارند.

جای خالی حضور پرشور وزارت میراث فرهنگی

یکی از گلایه های حاضرین در نمایشگاه حضور نیافتن وزیر میراث فرهنگی دراین نمایشگاه بود. با توجه به اینکه بیشتر وزرا در روزهای سرانجام هفته به سفرهای استانی می روند اما نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در روز دوشنبه افتتاح شد و انتظار می رفت آقای وزیر برای دلگرمی و حمایت از برگزارنمایندگان و شرکت نمایندگان هم که بود حداقل برای ساعتی در افتتاحیه یکی از مهمترین نمایشگاه های فرهنگی و جهانگردی که برای نخستین بار در کشور برگزار می شد حاضر می شدند.

بعضی غرفه داران در تبادل نظر با خبرنگار ما اذعان داشتند که وقتی مسائل خودرا با بعضی از وزارت خانه ای ها در رابطه با اخذ مجوز برای برپایی این نمایشگاه مطرح می کردند آنها بی اطلاع بودند و عنوان کردند که نیازی به مجوز از طرف وزارت میراث فرهنگی و جهانگردی برای اینگونه نمایشگاه ها نیست؛ حال آنکه که وزارتخانه میراث فرهنگی متولی اصلی این حوزه است.

طبق این گزارش ، پرونده اولین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین با کاستی های فراوان بسته شد تا همچنان فرار جهانگرد و کیشوند در این برهه سخت مالی را ببینیم.

منبع: توریسم آنلاین

به "حاشیه های نمایشگاه فرهنگ ایران زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه های نمایشگاه فرهنگ ایران زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید