بازسازی اضطراری برج کاشانه بسطام

به گزارش انجمن گیگابلاگ، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان از شروع بازسازی اضطراری برج کاشانه بسطام اطلاع داد.

بازسازی اضطراری برج کاشانه بسطام

به گزارش انجمن گیگابلاگ، حامد عادل 17 مردادماه 1402 با اعلام این خبر اظهار کرد: در این مرحله از بازسازی، اصلاح عایق پوشش گنبد، خارج سازی آجرهای فرسوده و بازسازی آن و بندکشی مجدد گنبد انجام می گردد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان اضافه نمود: با توجه به از بین رفتن پوسته خارجی گنبد و مشاهده عوارض در پوسته داخلی گنبد در اثر عوامل مخل طبیعی - فیزیکی، نیمه فوقانی گنبد پس از تخلیه و حذف لایه های فرسوده و ترمیم بندها، مجدداً دوغاب ریزی و به روش سنتی عایق کاری شده و درنهایت به همان روش سنتی، منطبق با وضع موجود گنبد آجرفرش می گردد.

حامد عادل اضافه نمود: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره ایلخانیان است و در سال 1310 به شماره 69 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی یادآوری کرد: برج کاشانه بسطام در جبهه جنوبی مسجد جامع بسطام و در درون عرصه مجموعه تاریخی بسطام واقع شده است.

بعلاوه مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آرادان از شروع عملیات اجرایی احداث بعضی زیرساخت های گردشگری در منطقه نمونه گردشگری رامه اطلاع داد.

غلام عباس خاکسار گفت: به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری در منطقه نمونه گردشگری رامه، عملیات ساخت 4 چشمه سرویس بهداشتی در روستای رامه بالا شروعشده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آرادان اضافه نمود: با انعقاد تفاهم نامه نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آرادان با شورای اسلامی و دهیاری روستای رامه، تأمین زمین، انشعاب آب، برق و نگه داری از این سرویس بهداشتی با شورای اسلامی و دهیاری روستا رامه بالا است.

منطقه نمونه گردشگری رامه در 40 کیلومتری شمال شهرستان آرادان واقع شده است.

برج کاشانه بسطام (که با نام برج آرامگاهی نزدیک مسجد جامع به ثبت آثار ملی ایران رسیده است) برجی مربوط به سدهٔ 8 ه .ق است و در بسطام، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شمارهٔ ثبت 69 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج کاشانه بسطام برج بلند و زیبایی در جنوب شهر بسطام و در شمال شهرستان شاهرود و جنوب خاوری مسجد جامع بسطام جای گرفته است.

پیشینه برج کاشانه بسطام

از تاریخ بنای این برج آگاهی درستی در دست نیست. به عقیده اهالی بسطام این برج آتشکده زردشتیان قبل از اسلام بوده است. بعضی از خاورشناسان از جمله آندره گدار بر این گمان است که این بنا از آثار غازان خان مغول است و نام اصلی آن غازانه بوده که به مرور زمان و بدون توجه به اصل آن کاشانه نامیده شده است.

معماری برج کاشانه بسطام

بلندای این برج از 13.58 است.نقشه داخلی آن 10ترک و شکل خارجی آن ستاره ای 25 دندانه است. در بالای برج دو حاشیه از آجرهای بزرگ وجود دارد که بر روی آن مطالبی نوشته شده است. در ضلع جنوب غربی این برج روی یک آجر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث بسیار زیبایی خوانده می گردد. سقف برج به گذشت زمان فرو ریخته بوده که در دوره های بعد به بازسازی و بازسازی آن اقدام شده است.

مستند دالان بهشت

مستند فاخری با نام دالان بهشت درباره این برج و سایر بناهای تاریخی مجموعه بسطام فراوری شده است.

منبع: دنیای سفر

به "بازسازی اضطراری برج کاشانه بسطام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی اضطراری برج کاشانه بسطام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید