معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایران

به گزارش انجمن گیگابلاگ، زیباترین جنگل های پاییزی ایران از رویایی ترین طبیعت های ایران می باشد که می توان لحظات بی تظیری را در آن تجربه کرد. زردی برگ درختان در پاییز در کنار کوه ها، جنگل های رنگارنگ را بیش از همواره زیبا و دلنشین می نماید. در این فصل رمانتیک، سفر به جنگل ها حال و احوال متفاوتی دارد. اگر شما هم از علاقه مندان گردشگری پاییز باشید، حتما طعم عاشقانه های پاییز را چشیده اید. در این مقاله از خبرنگاران می خواهیم به زیباترین جنگل های پاییزی ایران سفر کنیم و مقصد خودمان را از میان این جنگل ها انتخاب کنیم.

معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایران

زیباترین جنگل های پاییزی ایران کجاست؟

جنگل نوردی در فصل پاییز به دلیل رنگ های متفاوت برگ درختان هواداران بسیار دارد. بنابراین سفر به جنگل های پربرگ که در این فصل همانند تابلوی نقاشی جلوه می نمایند، خاطره ای فراموش نشدنی برای عاشقان طبیعت رقم می زند. زیباترین جنگل های پاییزی ایران، طبیعتی است که وقت گذراندن در آن برای تمام سنین و تمام سلیقه ها خوشایند است. ایران چهار فصل مملو از شگفتی هایی است که شما را شیدای سفر در پاییز خواهد نمود. در این مقاله می خواهیم از مقاصد شناخته شده فاصله بگیریم و به سراغ معرفی جنگل هایی برویم که شاید کمتر نام آن ها را شنیده باشید اما دیدن چشم انداز ها آن ها شما را محسور می نماید.

1. جنگل های هیرکانی شمال؛ قدیمی ترین جنگل های دنیا

آیا تا به حال نام جنگل هیرکانی به گوشتان خورده است؟ می دانستید خیلی از جنگل های شمال که به آن سفر نموده اید، جزو همین جنگل ها به حساب می آیند؟ جنگلی با میلیون ها سال قدمت که به عنوان قدیمی ترین، زیباترین و به عنوان فسیل های زنده در دنیا به شمار میرود و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می گردد. وسعت این جنگل ها محدود به ایران نمی گردد و از مرزهای آذربایجان نیز عبور می نماید. جنگل های هیرکانی از زیباترین جنگل های پاییزی در شمال کشور است که شامل 4 استان ایران یعنی گلستان، مازندران، گیلان و سمنان می گردد. در ادامه به معرفی تعدادی از جنگل های هیرکانی که در فهرست میراث دنیای یونسکو در ایران قرار گرفته می پردازیم.

2. جنگل ابر سمنان | شاهرود

جنگل ابر یکی از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی است که با گونه های گیاهی و جانوری نادر یکی از خاطره انگیز چشم انداز ها پاییزی را برایتان رقم می زند. این جنگل با وسعت 35 هزار هکتاری، اقیانوسی از ابر و باد در آغوش کشیده و جلوه ای بی نظیر از طبیعت ایران را به نمایش گذاشته است. در پاییز تصویر برگ های هزار رنگ درختان با ابرها در هم می آمیزد و هر گوشۀ جنگل را به چشم انداز ای زیبا می آراید. وجود 85 نوع گونه گیاهی مانند راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر و گونه های گیاهی نادر همانند نارون، بارانک، سرخدار و … ، پاییز جنگل ابر را منحصربه فرد نموده و آن را به عنوان یکی از زیباترین جنگل های پاییزی ایران درآورده است. برای اقامت در این منطقه می توانید در خانه های محلی اقامت کنید یا به شهر شاهرود بروید و در آنجا استراحت کنید.

از روستای ابر تا جنگل را قدم بزنید؛ در ابتدای جهت دشت های زیبایی با روخانه های کوچک و کم آب می بینید و در انتهای راه به جنگل انبوه ابر می رسید. برای اینکه بتوانید در جهت درست حرکت کنید و از هر گونه خطری در امان بمانید، بهتر است فردی را به عنوان راهنما با خود همسفر کنید.

  • دسترسی: جنگل ابر در 35 کیلومتری شمال شرق سمنان و 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود قرار گرفته است و به وسیله جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان از راه روستای ابر قابل دسترسی می باشد.

3. جنگل الیمستان مازندران | آمل

الیمستان نام جنگلی در آمل است که گیاهی به نام الیما در آن به وفور یافت می گردد. چشمه سارهایی با آب زلال و وجود اسب ها در این جنگل از جمله عواملی هستند که تمایز قابل توجهی میان این جنگل و جنگل های دیگر به وجود آورده اند. اگر چه جنگل الیمستان را به عنوان طلای سبز و زیباترین جنگل های پاییزی ایران می شناسند اما از فصل رنگارنگ پاییز آن نمی توان به سادگی گذشت. جنگل الیمستان در ارتفاع بالایی واقع شده است و در بعضی روزها مه غلیظی آن را در بر می گیرد. از سرسبزی آن در بهار و تابستان که بگذریم می توان آن را یکی از زیبا ترین جنگل های پاییزی ایران به شمار آورد و برگ ریزان را در این جنگل هیرکانی به دیدن نشست.

  • دسترسی: برای رسیدن به الیمستان وارد جاده هراز شوید و 140 کیلومتر از تهران یا 50 کیلومتر از آمل فاصله بگیرید. یک جاده فرعی با تابلوی امام زاده قنام به چشم می خورد که با ورود به آن و رسیدن به دوراهی باید جاده سمت چپ را دنبال کنید. پس از طی 7 کیلومتر به روستای لهاش و پس از راندن 5 کیلومتر در جهت خاکی به روستای الیمستان می رسید، از آبادی که گذر کنید، وارد جنگل می شوید.

4. جنگل ناهارخوران گلستان | گرگان

نام استان گلستان و شهر گرگان که می آید، جنگل ناهارخوران را در فکر ها تداعی می گردد. یکی از زیبا ترین جنگل های پاییزی ایران که تخمین زده شده مربوط به 40 میلیون سال قبل و مربوط به عصر ژوراسیک است. کل منطقه ناهارخوران وسعتی برابر 300 هکتار دارد اما درختان سر به فلک کشیده آن، حدود 168 هکتار را اشغال نموده اند. این منطقه حدود 400 تا 450 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که در بعضی نواحی به 700 تا 900 هم می رسد. نقل است که حجاج در زمان های گذشته از این محل برای استراحت و خوردن ناهار استفاده می کردند؛ به همین خاطر این منطقه به ناهارخوران مشهور گشته است.

درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه های تمشک، کوله خاس، ازگیل و و دیگر گونه های گیاهی در این جنگل یافت می گردد، البته کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا نیز به صورت دستی در آن کاشت شده است. همه این گیاهان در پاییز لباس نارنجی و قرمز بر تن می نمایند و هزار رنگ طبیعت را به شما هدیه می دهند.

دیدنی های منطقه ناهارخوران:

چشمۀ سفید و رودخانۀ زیارت نیز در این منطقه مشهور است. گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی نیز در این منطقه به حیات خود ادامه می دهند. نگران اقامت در این منطقه نباشید. منطقۀ ناهارخوران به شما امکانات اقامتی خوبی ارائه می دهد. اگر هم چادر مسافرتی دارید می توانید آن را در طبیعت برپا کنید و وقت بیشتری را در طبیعت بگذرانید.

  • دسترسی: برای رسیدن به این منطقه وارد جاده هراز شوید و آمل و ساری را پشت سر بگذارید. راه را ادامه دهید تا به ناهارخوران برسید. می توانید با استفاده از اتوبوس خودتان را به پایانه مسافربری گرگان برسانید و سپس به ناهارخوران بروید. استفاده از قطار و هواپیما از دیگر گزینه هایی هستند که پیش روی شما قرار دارند اما مقصد آن ها نیز گرگان می باشد و باید با استفاده از ماشین های کرایه ای به ناهارخوران برسید.

4. جنگل های ارسباران آذربایجان شرقی | جلفا

جنگل ارسباران یکی از مشهور ترین جنگل های پاییزی ایران است که سرزمین پهناوری با وسعتی بیش از 70 هزار هکتار می باشد و لقب بهشت گمشده آذربایجان شرقی را یدک می کشد. شاید برایتان جالب باشد که این منطقه به عنوان ذخیرگاه زیستی کره زمین در سازمان یونسکو ثبت شده و این نشان از پوشش گیاهی و حیات جانوری غنی ارسباران دارد. در این جنگل کوه های بلند و درختان گوناگون در کنار هم گرد آمده اند. بعلاوه زیستگاه حیواناتی همانند خرس قهوه ای، خوک وحشی، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش و پرندگانی مانند کبک، کبک چیل، جی جاق، کلاغ نوک قرمز ، عقاب طلایی و شاهین در این منطقه قرار گرفته است. گیاهانی مانند سرخدار، ممرز، بلوط، فندق، گردو و سماق در جای جای این جنگل به چشم می خوردند.

ارسباران از از شمال به رود ارس و از شرق به مشگین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان و از غرب به مرند و تبریز محدود شده است و برای ساکنان منطقه تفرجگاهی بکر به شمار می آید. به یاد داشته باشید که سفر به چنین منطقه های حتما احتیاج به یک راهنمای باتجربه و طبیعت گرد دارد.

  • دسترسی: برای نظاره کردن رنگین کمان پاییزی ارسباران به سوی استان آذربایجان شرقی بروید. ارسباران در میان شهرهای کلیبر و جلفا، در حاشیه جنوبی رود مرزی ارس قرار گرفته است.

5. جنگل لاویج | سوادکوه

درختان راش در هر جنگلی که باشند حال و هوای رمزآلودی به فضا می دهند که یکی از جلوه های آن را می توان در جنگل لاویج نور یکی از جنگل های پاییزی ایران در استان مازندران دید. اگر به دیدن جنگلی مملو از درختان تنومند راش علاقه مندید؛ حتما به جنگل لاویج در نزدیکی روستا سنگده استان مازندران بزنید. جنگل لاویج نیز بخشی از جنگل های هیرکانی است که از میلیون ها سال پیش برای ما به یادگار مانده است. در دل این جنگل، چشمه سارهای زیادی وجود دارد که یکی از معروف ترین آن ها، چشمه آبگرم لاویج است. وجود درختان بلند راش و بعلاوه وجود رودخانه و آبشار باعث شده چشم انداز ها بسیار زیبایی برای عکاسی در جنگل راش وجود داشته باشد و توجه افراد بسیار زیادی را به این مکان جلب نموده تا به این نقطه سفر نموده و از طبیعت بکر این جنگل عکاسی نمایند.

از دیگر زیبایی های جنگل راش، می توان به آبشار اوبن اشاره نمود که هرچه در جنگل جلوتر بروید، صدای آن بهتر به گوش می رسد. این آبشار زیبا از چشمه های بالای خود نشات می گیرد و به جنگل سرازیر می گردد و دست آخر به رود تجن می ریزد.

  • دسترسی: برای اینکه به لاویج برسید، از سمت غرب یا شرق مازندران به سمت چمستان حرکت کنید و با گذر از پارک جنگلی کشپل مسافتی حدود 18 کیلومتر در جادۀ زیبای لاویج بپیمایید.

6. روستای آهار تهران | لواسان

مرکز کشور نیز از طبیعت جنگل های پاییزی ایران بی نصیب نمانده است و می توانید در روستای آهار طعم واقعی پاییز را بچشید. نام اصلی روستا اوهر است که از ترکیب او به معنای آب و هر به معنای آسیاب تشکیل می گردد. دلیل نام گذاری این منطقه به این نام جریان دو رودخانه پرآب در دوسوی این روستا است که در پایین روستا به هم میپیوندند. در این منطقه علاوه بر چشم انداز ها پاییزی می توان از آبشار شکرآب نیز دیدن کرد. بعلاوه بر فراز ارتفاعات روستا آتشگاه باستانی قصران دیده می گردد که به عهد ساسانیان و زمان اردشیر بابکان تعلق دارد.

  • دسترسی: برای رسیدن به این منطقه رنگارنگ می توانید به وسیله جاده لشگرک به سمت فشم بروید و از حاجی آباد و اوشان عبور کنید تا به وسیله جهتی آسفالت به روستای آهار برسید.

7. آبشار بیشه لرستان | دورود

یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای ایران، استان لرستان است. در این استان منطقه ها سرسبز وجود دارد که چشم انداز ها آن ها مانند کارت پستال است. یکی از زیباترین جنگل های پاییزی ایران، آبشار بیشه است. در کنار این آبشار می توانید سقوط آب را از ارتفاع 48 متری در میان رنگین کمان پاییزی به دیدن بنشینید. آبشار بیشه به عنوان چهل و هشتمین اثر ملی در 27 اسفند 1387 به ثبت رسیده است، بعلاوه زمین های پوشیده از جنگل بلوط نیز بر زیبایی های این آبشار افزوده است.

  • دسترسی: این آبشار در روستای بیشه قرار گرفته است و به وسیله شهرستان خرم آباد و پس طی کردن مسافت 50 کیلومتر می توان به آن رسید. راه آهن دورود به سپیددشت نیز یکی دیگر از راه های دسترسی به آبشار بیشه است.

9. روستای شهرستانک | البرز

شهرستانک نام روستایی تاریخی در استان البرز می باشد که در جاده چالوس قرار گرفته است. کوچه باغ های این روستا در فصل پاییز به حدی دیدنی است که همه ساله بسیاری از طبیعت گردان در این روستا به دیدنی پاییز هزار رنگ می نشینند. گذر رودخانه از میان این طبیعت هزار رنگ زیبایی چشم انداز ها را دو چندان می نماید. صدای آب در سرتاسر جهت پیاده روی به شما آرامش می بخشد و با فاصله کمی از این روستا، کاخ ناصری - یکی از کاخ های مهم دوران ناصرالدین شاه - پیش چشمان شما ظاهر می گردد. وجود آلاچیق، سرویس بهداشتی و بوفه گذراندن یک روز پاییزی فراموش نشدنی را برایتان مهیا می نماید.

  • دسترسی: به دل جاده بزنید و به وسیله جاده چالوس خودتان را به شهرستانک برسانید. بعد از طی 42 کیلومتر در جهت جاده کرج - چالوس و عبور از روستای آسارا، تابلوی شهرستانک را در سمت راستتان خواهید دید.

10. تالاب کردخورد (آق گل) | ملایر

یکی از برترین جنگل های پاییزی ایران تالاب کردخورد یا تالاب آق گل است. این آبگیر به دلیل پوشش گیاهی خاص، در فصل پاییز تبدیل به اقامتگاهی دنج برای 46 گونه از پرندگان ایران و بعلاوه پرندگان مهاجر روسیه و قفقاز شده است. با سفر به این تالاب در فصل پاییز، پرندگانی مانند اردک، غاز، فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آبچلیک و کاکایی را خواهید دید. این تالاب مستطیل شکل، محل جمع شدن هرزآب های فصلی است. آنالیز های زمین شناختی قدمتی 4هزارساله را برای تالاب آق گل همدان تخمین زده اند. در فصل های پاییز و زمستان، وسعت این تالاب به 600 هکتار می رسد. هم نشینی این تالاب زیبا با کت کوه فضای ستایش برانگیزی در پاییز خلق می نماید.

  • دسترسی: این تالاب حدّفاصل استان های مرکزی و همدان، در 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کردخورد (اسلام آباد) قرار گرفته است.

جاده اسالم به خلخال

اگر در فصل پاییز به جاده اسالم به خلخال سفر کنید، عظمت و شکوه فصل پاییز را در این جهت خواهید دید. به جرات می توان گفت یکی از برترین جنگل های پاییزی ایران در دنیا، جاده اسالم به خلخال است، این جهت 70 کیلومتری پاییز هزار رنگ را در پیش چشم مسافران به تصویر می کشد. جاده اسالم به خلخال معروف به جاده بهشتی است، این جاده بکر در هر فصل از سال زیبایی به خصوصی دارد که حتی گردشگران خارجی را محسور می نماید. جاده اسالم از گیلان همواره زیبا آغاز شده و به خلخال در جنوب استان خوش و آب و هوا اردبیل منتهی می گردد. در طول جهت شگفتی های طبیعت را یک به یک مشاهده خواهید کرد، از جاده های مه گرفته تا جنگل، آبشار و دریاچه و گل زار ها، بخشی از جاذبه های طبیعی بی نظیر جاده اسالم به خلخال است.

نتیجه گیری

ایران کشوری چهارفصل است؛ چهارفصل به این معنا که در هر زمان از سال می توانید با سفر به یکی از شهرهای ایران شاهد آب وهوای متفاوتی باشید. همین ویژگی موجب می گردد تا هر شهر ایران در هر فصلی زیبایی منحصربه فردی داشته باشد. به نظر بسیاری، پاییز زیباترین فصل سال است. بی شک چشم انداز ها رنگارنگ این فصل، گوی سبقت در زیبایی را از دیگر فصل ها ربوده و پادشاه فصول لقب گرفته است. زیبایی جنگل های ایران در پاییز بر هیچ کس پوشیده نیست. در فصل پاییز با قدم گذاشتن در طبیعت علاوه بر تنفس هوای پاک همراه با عطر گیاهان، آرامشی بی سابقه وجودمان را نوازش می نماید. زیباترین جنگل های پاییزی ایران برای پیاده روی های طولانی، عکاسی و تجربه زندگی در طبیعت بسیار مناسب است. به همین خاطر در این مطلب از انجمن گیگابلاگ کوشش شد تا زیباترین جنگل های پاییزی ایران به شما معرفی گردد.

1. جنگل های هیرکانی کجاست؟

جنگل های هیرکانی را می توان در استان های مازندران، گیلان، گرگان، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی و تبریز مشاهده کرد.

2. آیا در جنگل ها می توان بدون راهنما اقامت کرد؟

خیر، پیشنهاد می کنیم حتما از راهنماهای محلی یاری گرفته تا از خطرات احتمالی در امان بمانید.

3. آیا طبیعتی دیدنی در اطراف تهران وجود دارد؟

بله، با رفتن به روستای آهار در لواسانات از چشم انداز ها پاییزی این منطقه لذت ببرید.

منبع: الی گشت

به "معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید