نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه در روز با خطر نارسایی کلیه مرتبط است

به گزارش انجمن گیگابلاگ، یک مطالعه نو نشان می دهد افرادی که کافئین را به آرامی متابولیزه می نمایند سه برابر بیشتر در معرض ابتلاء به اختلال عملکرد کلیه هستند.

نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه در روز با خطر نارسایی کلیه مرتبط است

تحقیقات دیگر حاکی از آن است که قهوه باعث افزایش سلامتی از جمله سلامت کلیه ها می گردد.

در حالی که بعضی تحقیقات مصرف قهوه را با آسیب کلیه مرتبط می دانند، تحقیقات دیگر هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و ایجاد بیماری مزمن کلیوی گزارش نکرده اند. نتایج مطالعه نو محققان در دانشگاه تورنتو کانادا، و دانشگاه پادووا ایتالیا ممکن است توضیحی برای نتایج متفاوت ارائه دهد.

بعلاوه نشان می دهد که برای بعضی افراد، قهوه واقعاً می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

مطالعه نو نشان می دهد که وجود یک نوع ژن خاص می تواند منجر به افزایش سه برابری احتمال ایجاد اختلال در عملکرد کلیه ها در نتیجه مصرف قهوه گردد.

محققان می گویند همه چیز به سرعت متابولیسم کافئین به وسیله شخص بستگی دارد. در این مطالعه، حدود نیمی از شرکت نمایندگان دارای نوع rs 762551 ژن CYP 1 A 2 بودند، گونه ای که باعث می گردد کافئین کُندتر متابولیزه گردد. تعیین شد که این گروه در معرض خطر بیشتر آسیب کلیه هستند.

این مطالعه سلامت کلیه را با ردیابی سه نشانگر اختلال عملکرد کلیه ارزیابی کرد: آلبومینوری، هایپرفیلتراسیون و فشار خون بالا.

مطالعه مشاهده ای حدود 16 سال بطول انجامید. شرکت نمایندگان شامل 1180 نفر در سنین 18 تا 45 سال بودند که هر یک به طور مرتب طی یک دوره پیگیری 7.5 ساله ارزیابی شدند.

دکتر سارا مهدوی، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه تورنتو، پس از شناسایی کسانی که دارای نوع CYP 1 A 2 مشکل ساز بودند، گفت: جالب بود ببینیم اثرات قهوه در گروهی که این نوع ژنتیکی را داشتند، چقدر قابل توجه است.

وی در ادامه می افزاید: افرادی که کافئین را کُندتر متابولیزه می نمایند و هر روز سه یا چند فنجان قهوه می نوشند 2.7 برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به اختلال عملکرد کلیه روبرو بودند.

آن ها بعلاوه 2.8 برابر بیشتر احتمال ابتلاء به فشار خون بالا را داشتند.

این مطالعه نشان می دهد که کافئین فقط در افرادی مضر است که توانایی سم زدایی سریع کافئین از سیستم آن ها مختل شده است.

مهدوی گفت: این مطالعه به طور خاص کافئین را به عنوان مؤلفه قهوه که می تواند به کلیه ها آسیب برساند، نشان می دهد. بعلاوه نشان می دهد که کافئین از هر منبعی می تواند در افرادی که دارای این نوع اختلال ژنتیکی در از بین بردن کافئین از سیستم خود باشند، مضر باشد.

وی در ادامه می افزاید: قهوه کافئین زداشده عملاً عاری از کافئین است و کسانی که از آن استفاده می نمایند، بدون در نظر گرفتن ژنتیک خود، با خطر اختلال عملکرد کلیه روبرو نیستند.

منبع: فرارو

به "نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه در روز با خطر نارسایی کلیه مرتبط است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه در روز با خطر نارسایی کلیه مرتبط است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید