هوش مصنوعی داروساز شد!

به گزارش انجمن گیگابلاگ، زومیت نوشت: داروی طراحی شده با هوش مصنوعی با وارد شدن به فاز دوم کارآزمایی بالینی، قدم روبه جلوی مهم دیگری در مسیر تأیید و فراوری انبوه برداشته است.

هوش مصنوعی داروساز شد!

برای اولین بار دارویی که به وسیله هوش مصنوعی کشف و طراحی شده، رسماً وارد مرحله میانی کارآزمایی بالینی می گردد.

به نقل از فیوچریزم، دارویی به نام NS018-055 که ساخت شرکت بیوتکنولوژی اینسیلیکو مدیسین است و برای درمان فیبروز ریوی ایدیوپاتیک طراحی شده، تأییدیه شروع فاز دوم آزمایش ها را دریافت نموده است. فیبروز ریوی ایدیوپاتیک نوعی بیماری مزمن ریوی محسوب می گردد که اغلب به مسائل تنفسی ناتوان نماینده می انجامد.

دریافت مجوز مرحله دوم کارآزمایی به این معنی است که دانشمندان اکنون به سراغ آنالیز اثربخشی واقعی دارو می روند. براساس اظهارات اینسیلیکو، این اتفاق می تواند گام مهم روبه جلویی برای رشته داروسازی درحال توسعه با هوش مصنوعی باشد. آن ها بر این باورند که این پیشرفت احتمالاً به دوره ای کاملاً تازه و البته بالقوه پرسود در تحقیق و توسعه دارو منجر خواهد شد.

الکس ژاورونکوف، مدیرعامل اینسیلیکو در بیانیه ای گفت: این اولین داروی کاندیدایی است که به فاز 2 کارآزمایی وارد می گردد. این اتفاق نه تنها برای ما، بلکه برای همه افرادی که در زمینه کشف دارو با هوش مصنوعی فعالیت می نمایند، نقطه عطف مهمی به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت وعده های بسیار بلندپروازانه ای درمورد آینده این فناوری داده است. به گفته ژاورونکوف، این دوره تازه در داروسازی که به یاری هوش مصنوعی شروع شده، از نظر تئوری با افزایش بزرگ در بهره وری صنعت تعریف می گردد. به باور ژاورونکوف، با یاری هوش مصنوعی می توان زمان فراوری دارو را به نصف کاهش داد.

شرکت اینسیلیکو مدل هایی از هوش مصنوعی را به کار می گیرد که می توانند به وسیله مجموعه داده های بزرگ، به صورت سریع و کارآمد به مولکول های تازهی دست پیدا نمایند که در نهایت قابلیت تبدیل شدن به دارو را دارند. به طور خلاصه این شرکت ادعا می نماید که از هوش مصنوعی ابتدا برای شناسایی یک هدف بالقوه برای داروسازی، سپس مفهوم سازی کاندیدای دارویی مذکور و درنهایت پیش بینی اثربخشی آن استفاده می نماید.

شرکت اینسیلیکو از واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا برای تقویت هوش مصنوعی خود استفاده می نماید؛ رویکردی که ظاهراً پیش ازاین نتیجه داده است. به گفته انویدیا، فراوری داروی NS018-055 تقریباً 18 ماه طول کشیده؛ درحالی که فرایند سنتی فراوری دارو معمولاً تا 6 سال به طول می انجامد.

اینسیلیکو از پلتفرم هوش مصنوعی خود برای کشف 12 داروی کاندیدای پیش بالینی استفاده نموده است. تا به امروز سه مورد از این داروها به مرحله کارآزمایی بالینی اولیه رسیده اند. از میان این سه دارو، NS018-055 اولین گزینه ای است که به مرحله آزمایشی فاز 2 راه پیدا می نماید.

با توجه به اینکه داروی NS018-055 در حال شروع فرایند چندین ساله کارآزمایی بالینی انسانی است، اظهارات ژاورونکوف بسیار بلندپروازانه هستند. تنها زمان می تواند نشان دهد که این دارو روی انسان نیز مؤثر است یا نه. همان طور که دوکسین سان، استاد علوم دارویی دانشگاه میشیگان در مقاله سال گذشته خود اشاره نمود، تقریباً 90 درصد داروهایی که به مرحله کارآزمایی های بالینی می رسند، شکست می خورند.

ناکامی در این مرحله بی سابقه نیست. به عنوان مثال شرکت بیوتکنولوژی هوش مصنوعی Benevolent AI که در لندن مستقر است، پس از شکست کاندیدای داروی اصلی خود نیمی از کارکنانش را اخراج کرد.

با وجود علائم هشداردهنده اولیه، شرکت های داروسازی سرمایه گذاری زیادی روی استارتاپ های هوش مصنوعی مانند اینسیلیکو انجام می دهند. به لطف نقطه عطف اخیر و بعلاوه عطش سرمایه گذاران برای بهره گیری از فرصت های طلایی در بازار هوش مصنوعی، احتمالاً شاهد ورود پول بیشتری نیز به این حوزه خواهیم بود.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "هوش مصنوعی داروساز شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی داروساز شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید