11 توصیه مهم برای کسانی که از پیر شدن می ترسند

به گزارش انجمن گیگابلاگ، اگر از پیر شدن می ترسید و نگران افزایش سن تان هستید، باید بگوییم که افراد زیادی مثل شما این احساس آزاردهنده را تجربه می کنند. بنابراین، تعجب آور نیست که گاهی اوقات بسیاری از ما آرزو می کنیم که ای کاش بتوانیم انرژی و نیروی جوانی خود را حفظ کنیم.

11 توصیه مهم برای کسانی که از پیر شدن می ترسند

اگرچه احساس ناراحتی در مورد پیر شدن و بالا رفتن سن طبیعی است، اما برای افراد مبتلا به گراسکوفوبیا (Gerascophobia) یک نگرانی جدی و ترسناک محسوب می شود که می تواند از نظر روحی و جسمی به آن ها آسیب برساند.

گراسکوفوبیا یک اضطراب غیرطبیعی و مداوم است که بعضی از افراد نسبت به پیر شدن دارند. برای درک بهتر این اضطراب شدید و آشنایی با راه های مقابله با آن، مقاله امروز انجمن گیگابلاگ مگ را تا خاتمه دنبال کنید.

علائم گراسکوفوبیا چیست؟

علائم گراسکوفوبیا شبیه نشانه های یک حمله اضطرابی یا یک اختلال اضطراب مداوم است و معمولاً شامل موارد زیر می شود:

  • تپش قلب
  • عصبی بودن
  • تنگی نفس و مسائل تنفسی
  • تعریق زیاد
  • لرز
  • بدن درد
  • مسائل گوارشی

علاوه بر علائم جسمی، الگوهای رفتاری خاصی هم در میان افرادی که از پیر شدن می ترسند دیده می شود، از جمله:

  • اجتناب از افراد یا فعالیت هایی که ممکن است باعث ترس از پیری شوند
  • استفاده بیش از حد از درمان های ضدپیری
  • اجتناب از فعالیت هایی که ممکن است به فرسودگی بدن منجر شوند

چه چیزی باعث گراسکوفوبیا می شود؟

در حال حاضر، کارشناسان به طور دقیق نمی دانند که آیا گراسکوفوبیا زمینه ژنتیکی دارد یا اینکه واقعاً یک رفتار شرطی و آموخته شده است. البته محققان معتقدند که مورد دوم قطعاً در بروز این احساس نقش اساسی دارد. در حقیقت، دیدگاه شما در مورد پیر شدن بر احساسی که درباره بالا رفتن سن تان دارید تأثیر می گذارد. مهم ترین عواملی که باعث ترس از پیری می شوند عبارتند از:

پیام های منفی درباره ی بالا رفتن سن در رسانه ها

جامعه مدرن، به ویژه رسانه های اجتماعی، از جوانی استقبال می کنند و در مورد بالا رفتن سن هشدار می دهند. پیام های اجتماعی مرتبط با پیری اغلب باعث ایجاد باورهای منفی و ناامنی های عمیقاً ریشه دار در مورد پیری می شوند.

تبعیض در محل کار

اگرچه قوانین از افراد در برابر تبعیض های مربوط به سن در محیط کار محافظت می کنند، اما نگرش ها همچنان به طور سیستماتیک به ضرر سالمندان است.

فشار از سوی صنعت زیبایی ضدپیری

باورهای منفی درباره پیری از طریق شرکت هایی که در صنعت زیبایی مشغول به فعالیت هستند، تبلیغ می شوند. جامعه مدرن به گونه ای به پدیده پیری می نگرد که گویی یک بیماری است. از سوی دیگر، صنعت زیبایی از ما می خواهد که محصولات آن ها را بخریم یا از روش های گران قیمت استفاده کنیم تا از کاری که طبیعت در نهایت با همه ما انجام خواهد داد، جلوگیری کنیم.

تولد یا سالگرد فوت

رویدادهایی مانند روز تولد یا سالگرد فوت می توانند باعث گراسکوفوبیا شوند. چراکه این معیارهای سنی ما را به یاد پیر شدن و مرگ و میر می اندازند.

تجربیات شخصی در مورد ارتباط با سالمندان

مشاهده افراد سالمندی که با موقعیت های سخت روبه رو می شوند، قطعاً می تواند احساسات ترسناکی در مورد پیری ایجاد کند. از طرف دیگر، ارتباط نداشتن با افراد مسن هم ممکن است دیدگاه های تعصب آمیز در مورد پیری را تداوم ببخشد. وقتی شما با هیچ سالمندی در ارتباط نباشید، کلیشه ها و پیام های منفی جامعه و رسانه های اجتماعی را راحت تر می پذیرید.

چه کسانی به گراسکوفوبیا مبتلا می شوند؟

هر کسی می تواند تحت تأثیر اضطراب ناشی از افزایش سن قرار بگیرد:

بچه ها

بچه ها نگران بزرگ تر شدن خود هستند، چون با افزایش سن ممکن است دچار اضطراب جدایی شوند یا در مورد پیر شدن و مرگ والدین شان احساس نگرانی کنند. همچنین ممکن است از افزایش مسؤولیت های خود در خانه و مدرسه بترسند.

نوجوانان و جوانان

نوجوانان و جوانان ممکن است در مورد کاهش سرزندگی، محبوبیت، استقلال و مجذوب کنندهیت خود دچار اضطراب شوند. تحقیق روی بیش از 2 هزار نفر نشان داد که افراد 18 تا 34 ساله بدبینانه ترین دیدگاه ها را در مورد پیری دارند:

  • 40 درصد معتقد بودند که زوال عقل با افزایش سن اجتناب ناپذیر است.
  • 25 درصد معتقد بودند که ناراحتی و افسردگی در سنین بالا رایج است.
  • 24 درصد معتقد بودند که افراد مسن هرگز مجذوب کننده تلقی نمی شوند.

بزرگسالان مسن تر

افراد مسن ممکن است از بیماری، مرگ و از دست دادن استقلال خود که معمولاً با افزایش سن ارتباط داده می شوند، هراس داشته باشند.

گراسکوفوبیا چه تأثیری روی سلامت روحی و جسمی شما دارد؟

تحقیقات نشان داده اند که تصورات منفی در مورد پیری با افزایش خطر افسردگی و استرس مرتبط هستند. علاوه بر این، دیدگاه های نامطلوب در مورد پیری (به ویژه دیدگاه های مرتبط با استانداردهای زیبایی غیرواقعی) می توانند در افراد سالمند به نارضایتی از بدن و کاهش اعتماد به نفس منجر شوند. درنتیجه، بعضی از افراد برای غلبه بر تغییرات مرتبط با افزایش سن به طور افراطی به درمان های زیبایی و جراحی های سخت روی می آورند.

گراسکوفوبیا می تواند زندگی اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار دهد، چراکه اغلب برای جلوگیری از محرک های اضطراب باعث انزوای خودخواسته می شود. برای مثال، ممکن است فرد از ترس اینکه زانوهایش آسیب ببیند از پیاده روی کردن با دوستان خود اجتناب کند یا چون نگران پیری زودرس پوست در اثر مواجهه با نور خورشید است از رفتن به ساحل خودداری کند. از آنجاکه حفظ ارتباطات اجتماعی برای سلامت روان حیاتی است، انزواطلبی مشکل را تشدید می کند.

علاوه بر این، گراسکوفوبیا می تواند از جهات مختلف به سلامت عمومی شما آسیب برساند. به عنوان مثال، کسانی که تصویر فکری منفی در مورد بدن شان دارند ممکن است از عادت های غذایی ناسالم پیروی کنند. بر اساس تحقیقات، افرادی که به کلیشه های منفی مبتنی بر سن اعتقاد دارند، ممکن است از سلامت جسمانی کمتری برخوردار باشند و به طور میانه 7/5 سال کمتر عمر کنند.

چگونه بر ترس از پیری یا گراسکوفوبیا غلبه کنیم؟

اگرچه نمی توانیم از زمان پیشی بگیریم یا از سپری شدن آن جلوگیری کنیم، اما می توانیم برای سالم تر پیر شدن چند تکنیک مؤثر را بیاموزیم. رعایت نکات زیر به شما کمک می کند که با ترس از پیری مقابله کنید و از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشید:

1. پیری را به عنوان یک هدیه در آغوش بگیرید

پیری یک رویداد طبیعی است که می توان آن را هدیه ای در نظر گرفت که همه در طول زندگی خود دریافت نمی کنند. به این فکر کنید که بعضی از افراد زودتر از موعد فوت می کنند و از پیر شدن لذت نمی برند. چنین تفکری باعث می شود که به دوران سالمندی به عنوان یک امتیاز نگاه کنید.

2. برای خرد، تدبیر و کاردانی خود جشن بگیرید

معمولاً بالا رفتن سن با افزایش دانش و خرد همراه است. هر سال درس هایی را که از زندگی یاد گرفته اید، بنویسید و مستند کنید. شاید بتوانید در روز تولد خود این یادداشت ها را با خانواده و دوستان تان به اشتراک بگذارید و افزایش دانش و تجربه خود را جشن بگیرید.

3. ارزش را در تجربیات زیسته خود ببینید

به این فکر کنید که در حال حاضر دانش شما نسبت به 10 سال گذشته چه تغییری کرده است. تجربه زیسته شما برای جنبه های مختلف زندگی حرفه ای و شخصی تان یک دارایی ارزشمند به شمار می رود. شما می توانید دانش و تجربه خود را در اختیار دیگران قرار دهید و حتی آن را به چیزی بالقوه سودآور تبدیل کنید. برای مثال، با نوشتن یک وبلاگ تجربیات خود را ثبت کرده و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

4. سلامتی خود را در اولویت قرار دهید

به اندازه کافی ورزش کنید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و در صورت نیاز در پی مراقبت های پزشکی باشید. هر کاری که سالم پیر شدن را تشویق کند، می تواند به شما احساس قدرت ببخشد.

5. در پی حمایت اجتماعی باشید

با همسالان خود که از بدن شان راضی هستند، ارتباط برقرار کنید. وجود این گروه حمایتی به شما کمک می کند که احساس بهتری نسبت به تغییرات بدن تان داشته باشید.

6. بر آنچه که بدن شما می تواند انجام دهد تمرکز کنید

برای آنچه که فکر و بدن شما قادر است به آن دست پیدا کند، سپاسگزار باشید. تمام کارهایی را که بدن شما می تواند انجام دهد یادداشت کنید، مانند در آغوش گرفتن دوستان و اعضای خانواده، بلند کردن یک جعبه سنگین یا تکمیل یک جدول کلمات متقاطع پیچیده.

7. در مورد ارزش خود فکر کنید

از فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید و ارزش واقعی شما را در خانواده، محل کار یا جامعه منعکس می کنند، یک فهرست تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند که هدف وجودی خود را تشخیص دهید.

8. تجربیات تازه کسب کنید

به یادگیری فعالیت های تازه، توسعه و پرورش سرگرمی های خود و ملاقات با افراد تازه ادامه دهید. داشتن این تجربیات به شما این امکان را می دهد که یک زندگی شاداب ، هیجان انگیز و چالش برانگیز داشته باشد.

9. در فعالیت های داوطلبانه شرکت کنید

در صورت امکان، در جامعه، محله یا محل کار خود برای کمک به دیگران داوطلب شوید. با کمک کردن به جامعه می توانید به این افسانه که پیری با تنهایی و بی فایده بودن مرتبط است، خاتمه دهید.

10. به الگوها نگاه کنید

در جامعه، محل کار، رسانه های اجتماعی و… در پی افرادی باشید که از پیری استقبال می کنند. در مورد این افراد و ویژگی هایی که باعث شده اند همیشه از زندگی خود راضی باشند، تحقیق کنید. این راهکار می تواند به ویژه برای جوانانی که از پیر شدن می ترسند، مفید باشد. دوستی با افراد مسن تر نگرش شما را در مورد پیری تغییر می دهد و از اضطراب مرتبط با افزایش سن می کاهد.

11. در پی کمک حرفه ای باشید

هیچ کس نباید به تنهایی با ترس از پیری روبه رو شود. اگر ترس شما از پیری غیرطبیعی و مداوم است و بر عملکرد روزانه شما تأثیر منفی گذاشته است، در اسرع وقت در پی کمک حرفه ای باشید.

کلام خاتمهی

گراسکوفوبیا به ترس شدید از پیری اشاره دارد که می تواند سلامت جسم و روان را تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر مردم به این دلیل از پیر شدن می ترسند که به زمان مرگ خود نزدیک می شوند. بعضی از افراد هم به این خاطر که ممکن است توانایی انجام فعالیت های روزمره را از دست بدهند یا به بیماری های لاعلاج مبتلا شوند، دوست ندارند وارد دوران سالمندی شوند. اگر از پیر شدن می ترسید، از توصیه های این مقاله برای غلبه بر احساسات ناخوشایند خود کمک بگیرید و در صورت لزوم به متخصص مراجعه کنید.

منبع: livestrong

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 توصیه مهم برای کسانی که از پیر شدن می ترسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 توصیه مهم برای کسانی که از پیر شدن می ترسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید