با رعایت این نکات از سرما جان سالم بدر ببرید

به گزارش انجمن گیگابلاگ، با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور، فراگیری و توجه به نکاتی برای مقابله با سرما لازم است.

با رعایت این نکات از سرما جان سالم بدر ببرید

به گزارش انجمن گیگابلاگ از انجمن گیگابلاگ، طی دو روز گذشته سامانه سرما بی سابقه ای وارد کشور شده و کاهش دما و بارش برف را برای بسیاری از نقاط ایران به همراه داشته است، برای کشوری مثل ایران که اغلب مناطق آن گرم و خشک است بارش چنین برفی به معنای ایجاد شرایط بحرانی است که می تواند سلامت هموطنان مان را تحت تاثیر قرار دهد.

بارش برف همیشه برای همه جامعه نویدبخش شادی و نشاط است، اما گاهی کم توجهی به بعضی نکات ضرروی می تواند تلفات جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

کفش و لباس مناسب را از قلم نیاندازید

زمین خوردن و شکستگی های احتمالی در فصل زمستان یکی از شایع ترین حوادث فصل سرما است لذا توصیه می گردد؛ برای جلوگیری از حوادث و گا هاً ضربه های ناشی از زمین خوردن، از مناسب ترین کفش ها استفاده گردد، به طور مثال کفشی که کف آن عاج داشته باشد تا هنگام راه رفتن تعادل فرد حفظ گردد. این در حالیست که بعضی افراد برای جلوگیری از زمین یا سرخوردن از انواع چکمه ها و کفش های پاشنه بلند یا (بوت) استفاده می نمایند که پوشیدن این نوع کفش ها توصیه نمی گردد.

چند نکته ضروری برای مناطق پر برف

با ورود موج جدید سرما، احتمال گیر افتادن در برف و سرما وجود دارد و پس بهتر است آمادگی لازم برای مواجهه با این مشکل را داشته باشید؛ پیش از هر چیز از پر بودن باک بنزین خودرو و داشتن نمک، ماسه و بیلچه برف روبی اطمینان پیدا کنید.

خودروی شما باید آمادگی لازم برای فعالیت در دمای پایین را داشته باشد پس ضدیخ را از قلم نیاندازید و عملکرد بخش های مختلف خودرو به خصوص سیستم گرمایشی را ارزیابی کنید.

توجه داشته باشید که علائم لرزش غیرقابل کنترل، از دست رفتن حافظه، اختلال در جهت یابی، لکنت، خواب آلودگی، بی حسی و رنگ پریدگی می تواند به معنای یخ زدگی و بروز خطر جدی باشد، در این شرایط باید مصدوم را با محل گرم منتقل کنید و به دنبال پزشک باشید.

اگر در محل زندگی شما سابقه گیر افتادن در برف وجود دارد بهتر است مواد غذایی و لباس کافی به همراه داسته باشید و از خوردن کافئین اجتناب کنید؛ بی توجهی به جریان هوای اتاق هم می تواند مشکل ساز گردد.

نکات ضروری برای مسافران گیر افتاده

در صورتی که هنگام مسافرت در جاده گیر افتادید بهتر است بعد از تماس با نیرو های امدادی، داخل خودرو منتظر بمانید و چراغ ها را روشن نگه دارید. در هر ساعت 10 دقیقه موتور و بخاری را روشن کنید تا خودرو گرم بماند.

اگر لباس گرم یا پتو به همراه دارید بهتر است ان را داخل خودرو نگه دارید، نه صندوق عقب تا در صورت لزوم از ان بهره ببرید؛ استفاده از پرچم روی انتن یا لبه شیشه میتواند باعث گردد نیرو های امدادی سریع شما را پیدا نمایند.

برف موجود در لوله اگزوز را مرتب پاک کنید؛ نرمش کنید تا بدنتان گرم بماند، به نوبت بخوابید، در صورتی گه پناهگاهی اطراف شما وجود ندارد داخل خودرو بمانید و در صورت تمام شدن بنزین لاستیک زاپاس خودرو را اتش بزنید.

خوردن برف چه بلایی بر سرتان می آورد

در اغلب موارد بارش برف ما را به یاد تفریحات زمستانی، آدم برفی و حتی خوراکی های سنتی که با برف ساخته می شد می اندازد، اما زندگی شهر نشینی ماجرا را کمی متفاوت تر نموده است.

میزان آلودگی و آلاینده های موجود در هوا باعث شده است تا برفی که در نهایت به می رسد چندان پاکیزه نباشد؛ دانه دانه برف ها برای رسیدن به زمین از میان هزاران ذره معلق در هوا می گذرد و چند تایی از آن ها را با خود همراه می نماید که ورود ان ها به بدن می تواند مشکلت متعددی را به همراه داشته باشد.

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در این باره گفت: بعضی افراد تمایل به خوردن برف دارند، اما برف حاوی یکسری آلودگی هایی است که قابل دیدن نیست و به مراتب می تواند مصرف این برف های آلوده تعداد باکتری های مفید دستگاه گوارش را از بین ببرد و باعث بروز التهاب های شدید ریفلاکس معده و همچنین گاستریت گردد.

وی اضافه کرد: با ورود میکروب به دستگاه گوارش مواد مغذی در بدن به راحتی جذب نمی گردد و همین امر می تواند خاطرات جبران ناپذیری را برای افراد رقم بزند.

رحمانی اعلام کرد: امروزه هوا، به دلیل وجود آلاینده های خودرو ها، سرب و ذرات معلق مانند گرد و غبار یا غبار های شناور، انواع سولفات ها، نیترات ها، جیوه و حتی مواد حشره کش های شیمیایی آلوده شده است، لذا ترکیب این موارد با برف و باران اسیدی خواهد بود و می تواند برای افراد مضر باشد.

این متخصص تغذیه اعلام کرد: خوردن چنین برف آلوده ای، می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها باشد. برف آلوده برای کسانی که به بیماری خطرناکی مبتلا هستند مانند بچه ها و سالمندان (گروه حساس) منجر به مرگ آن ها می گردد. همچنین خوردن برف باعث یخ زدگی لب ها و یبوست و حتی ایجاد خلل در دستگاه گوارش می گردد.

قاتل خاموش از راه می رسد

یکی از حوادث شایعی که رابطه مستقیمی با میزان کاهش دما دارد میزان گاز گرفتگی است؛ هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان به دلیل نصب نامناسب دودکش، استفاده از وسایل غیر استاندارد، بی دقتی در آنالیز کلاهک دودکش و ... جان خود را از دست می دهند.

مجتبی خالدی رئیس اورژانس تهران گفت: آمار مرگ خاموش با گاز منوکسید کربن هرساله رو به افزایش است، به طورکلی آمار 9 ماهه 98 در استان های آذربایجان-شرقی (آمار 2.5 برابر شده)، یزد، گیلان، مرکزی، گلستان نشان از افزایش مرگ و میر و مسمومیت ناشی از این گاز را در این استان ها می دهد.

او اضافه کرد: استان هایی که آمار مرگ خاموش 9ماهه98 آن ها نزدیک آمار سال97 است و احتمالا در آمار 10ماهه توانسته از آمار سال97 پیشی گرفته و بحرانی شده باشد استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و ایلام است.50٪ آمار مرگ خاموش ناشی از گاز منوکسید کربن برای 3 ماهه زمستان است. این در حالیست که آمار مرگ و میر طی سال گذشته 48٪ سهم زمستان بوده است.

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در امور خطر کاهش و بلایا نیز گفت: هر ساله با آغاز فصل سرما در دنیا خبر های تلخی از مرگ و مسمومیت افراد بر اثر استشمام گاز کربن مونوکسید منتشر میگردد، اما افراد می توانند با رعایت یکسری نکات ایمنی از بروز مسمومیت جلوگیری نمایند و به افرادی که دچارمسمومیت شده اند یاری های اولیه ضروری ارائه دهند.

او اضافه کرد: تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است، لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه قرار نگیرد.

او ادامه داد: با قرار دریافت در یک محیط بسته و استنشاق مقدار فراوان گاز مونوکسید و یا جذب آن از راه پوست، ماده خطرناک گاز مونوکسید کربن وارد جریان خون شده و به جای اکسیژن وارد ارگان های حیاتی بدن از جمله قلب، مغز و شش ها و باعث مرگ افراد میگردد.

مطلق اعلام کرد: مسمومیت با گاز کربن مونوکسید برای نوزادان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، چون آمفیزم و بیماران قلبی بسیارخطرناک است و حتی تنفس درصد بسیار کمی از این گاز میتواند به سلامت آن ها آسیب برساند.

مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا متذکر شد: گاز مونوکسید کربن CO گازی بی رنگ و بی بو است و بیشتر افراد در ابتدا انتشار این گاز را احساس نمی نمایند. به طورکلی عمده ترین منبع فراوری این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است و همچنین در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی علی الخصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن فراوری می گردد.

او توضیح داد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش و یا دودکش های بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. همچنین از جمله خطرناکترین منابع فراوریات این گاز می توان به اجاق گاز، آبگرمکن، چراغ های گازی خوراک پزی، دیزل های فراوری برق خانگی در زمان قطع برق، بخاری گازی، شومینه و حتی روشن بودن خودرو درمحیط بسته پارکینگ خانه اشاره نمود

او اعلام کرد: درصورت الزام استفاده از وسایل گرمایشی از وجود راه تهویه ایمن و استاندارد، دودکش از جنس بدنه و کلاهک H شکل که مورد تایید است استفاده گردد.

مطلق گفت: هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی نفت، گاز، ذغال سنگ کار کند می تواند سبب فراوری گاز مونوکسید کربن گردد، از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نگردد، استفاده از بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه از فراوری گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی نماید.

او درباره علائم مسمومیت با گاز گفت: از جمله مهم ترین نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتماالً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز میگردد. مسمومیت شدید با این گاز نیز میتواند کشنده باشد

تیر دانه های برف به چشمتان نرود

برف کوری یکی از آسیب های شایع چشمی در هنگام بارش برف است، پیش از هر چیزی برای جلوگیری از این پدیده از عینک آفتابی بهره ببرید. افرادی که بدون عینک آفتابی در معرض برف یا یخ به خصوص در نواحی قطبی و یا ارتفاعات قرار می گیرند دچار اختلالاتی در چشم می شوند که آن را برف کوری معروف می نامند.

درد و قرمزی چشم ها، ترس از نور، احساس جسم خارجی در چشم ها، تورم پلک ها و کاهش بینایی از علائم برف کوری هستند و حتی اگر فردی حتی به مدت 20 دقیقه بدون عینک آفتابی در ارتفاعات و در محیطی که برف تازه باریده قرار بگیرد ممکن است به این عارضه دچار گردد.

علت برف کوری را انعکاس اشعه ماورای بنفش از سطح برف و یخ است؛ برف تازه تا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش را منعکس می نماید و علائم آن حدود 6 تا 12 ساعت بعد بروز می نماید؛ به علاوه استفاده از عینک در هوای ابری نیز توصیه می گردد؛ چرا که امواج ماوراء بنفش از ابر ها هم عبور می نمایند.

کاهش بینایی ناشی از برف کوری اغلب موقت است و به ندرت به کوری دائمی منجر می گردد و علائم چشمی حدود 18 تا 24 ساعت بعد بهبود پیدا می نماید.

توجه به تمام نکات ضروری برای مواجهه با سرما می تواند کاهش احتمال بروز آسیب در این شرایط را به همراه داشته باشد؛ تمام اورگان های خدمت رسان از جمله اورژانس کشور برای این شرایط جوی الام آمادگی نموده اند، اما توجه به موارد فوق می تواند شما را از بروز حادثه و اسیب به دور نگه دارد.

منبع: جام جم آنلاین

به "با رعایت این نکات از سرما جان سالم بدر ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رعایت این نکات از سرما جان سالم بدر ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید