با 10 جاذبه دیدنی برتر بلگراد آشنا شوید

به گزارش انجمن گیگابلاگ، بلگراد، مرکز صربستان، از زیباترین مقاصد گردشگری جنوب شرق اروپا است؛ دانوب نیز همانند خونی است که جانی تازه به شهر داده است.

با 10 جاذبه دیدنی برتر بلگراد آشنا شوید

بلگراد که از آن با عنوان ققنوس سفید یاد می گردد، در طول قرن ها بارها نابود شده و دوباره ساخته شده است؛ این شهر همواره در حال تحول است. مرکز صربستان دائما زندگی نو را در محله های قدیمی اش رقم می زند و در تبدیل مکان های متروکه به فضاهای شاد، سرزنده و شیک، با بوداپست مجارستان رقابت می نماید. اهالی شهر دوست دارند اوقات فراغت خود را در فضاهای باز و در کافه ها سپری نمایند؛ به همین علت فرهنگ کافه رفتن در این شهر جنوب شرق اروپایی بسیار پررونق است. بلگراد برخلاف بعضی از شهرهای ساحلی، شامل دو رود بزرگ، یعنی دانوب و ساوا می گردد و اطراف این دو رودخانه پر است از رستوران ها، کافه ها، جهتهای دوچرخه سواری و پارک ها. در ادامه بعضی از برترین جاهای تماشای بلگراد را به شما معرفی خواهیم کرد.

کالمگدان (Kalemegdan)

کالمگدان قدیمی ترین بخش بلگراد است و شامل یک پارک و یک قلعه وسیع (که روی پرتگاهی مشرف بر رودخانه های دانوب و ساوا نهاده شده است) می گردد. کالمگدان قلب سبز و تاریخی شهر است: مکانی برای گشت و گذار، نشستن، غذا خوردن، تماشای فیلم هایی که در تابستان در فضای باز اکران می گردد و بعلاوه لذت بردن از جشنواره های متعددی که در پارکی به مساحت 75 هکتار برگزار می گردد.

اینجا موزه ای وجود دارد که در مورد تاریخ طولانی قلعه، یعنی از زمان سلتی تا حکومت رومیان و امپراتوری عثمانی و اتریش، اطلاعاتی در اختیار بازتماشامایندگان قرار می دهد. علاوه بر این، مجموعه ای از تانک ها در محوطه وجود دارد که شما را به سمت موزه نظامی راهنمایی می نماید که یک غرفه هنری و یک باغ وحش هم دارد. در کلیسای Ruzica هم لوسترهای عجیب و غریبی وجود دارد که از گلوله های جنگ جهانی اول ساخته شده است.

خیابان نز میهالووا

اگر کالمگدان قلب بلگراد باشد، نز میهالووا (Knez Mihailova) هم شریان اصلی شهر است.

این جهت پیاده رو، هر روز در جنب و جوش است و اینجا مردم محلی را می بینید که در تراس کافه ها با هم حرف می زنند، صدای موسیقی و آواز هنرمندان دوره گرد به گوش می رسد و بوی ذرت بوداده شور هوا را پر نموده است.

ساختمان های نئوکلاسیک قرن نوزدهمی در قاب بلوار جا گرفته اند. کسانی که علاقه مند به هنر هستند، باید به بازدید از موزه زپتر (Zepter Museum) بروند که مجموعه ای از هنر مدرن و معاصر را به نمایش گذاشته است.

دورکول (Dorcol)

دورکول یکی از قدیمی ترین و مجذوب کننده ترین منطقه ها بلگراد است که پر است از رستوران و کافه. کافه های اینجا از جمله Strahinjica Bana همواره شلوغ است، اما تعداد زیادی کافه و بار نسبتا خلوت هم وجود دارد. کافه باغ های شیک این منطقه ارزش امتحان کردن دارند.

خیابان اسکادارلیا (Skadarlija)

اسکادارلیا نزدیک ترین خیابان بلگراد به منطقه توریستی است. این خیابان در نزدیکی دورکول نهاده شده است و مامنی برای هنرمندان و روشنفکران قرن نوزدهمی بود. امروزه خیابان های سنگ فرش اسکادارلیا پر از رستوران هایی است که غذاهای سنتی صربی سرو می نمایند. در بیشتر رستوران های این منطقه به خصوص رستوران Dva Jelena و Tri Sesiri، به لطف نواختن موسیقی زنده، همواره جوی شبیه به مهمانی حکم فرما است.

زمون (Zemun)

در امتداد رودخانه یاوا در منطقه بلگراد نو زمون زیبا واقع شده است. اینجا یکی از زیباترین منطقه ها حومه ای بلگراد است با خیابان های سنگ فرش، بخش ساحلی پرجنب و جوش و یک بازار فوق العاده فرو مواد غذایی صبحگاهی در Masarikov Trg.

معماری باروک زمون یادآور گذشته اتریشی-مجارستانی این شهر است. اگر خیابان های سربالایی را دنبال کنید، در نهایت به برج Gardos می رسید که مجارستانی ها در سال 1896 میلادی ساخته اند.

این صعود نسبتا کوتاه برای تماشای نمای پانورامیک از سقف های سفالی زمون، نمایی از دانوب و بخشی از منظره ها شهری بلگراد، ارزشش را دارد.

از اواخر ژوئن تا سپتامبر، یک پل موقت برای دسترسی به جزیره جنگ بزرگ (Veliko Ratno Ostrovo) ایجاد می گردد. ساحل شنی در شمال غرب این ذخیره گاه طبیعی برترین جا برای استراحت و گذراندن لحظات آرامش بخشی در تابستان است.

در کنار ساحل Kej Oslobodenja، رستوران محبوب Saran غذاهای خوشمزه دریایی سرو می نماید. بازتماشامایندگان بعلاوه می توانند در Milagro از غذاهای لذیذ اسپانیایی نوش جان نمایند یا اینکه طعم غذاهای مدیترانه ای Supermarket Talas را امتحان نمایند.

شما می توانید در Njegoseva در کافه Gardos در تراس بنشینید و زندگی روزمره مردم محلی را تماشا کنید. در نزدیکی اسکله Galerija هم تراسی وجود دارد که می توانید آنجا ماهی تازه سفارش دهید و نوش جان کنید.

موزه ملی صربستان

حدود 15 سال طول کشید تا بلاخره موزه ملی صربستان پس از یک دوره بازسازی طولانی مدت، در سال 2018 دوباره افتتاح شد. خوشبختانه چنین انتظار طولانی مدتی، ارزشش را داشت. این موزه در ساختمان بانک سابقی نهاده شده است که قدمت آن به سال 1903 میلادی می رسد؛ گفته می گردد اصلی ترین مجموعه فرهنگی و هنری صربستان در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

بازدید از این موزه با تماشای آثار باستانی رومی و نوسنگی شروع می گردد و سپس با آثار دوران بیزانسی و نمادها و نقاشی های دیواری ادامه می یابد. در ادامه به آثار قرن نوزدهمی گوگن، پیکاسو و ماتیس می رسید و در این بخش حتی می توانید آثار هنرمندان محلی و کمترشناخته شده صربی را نیز مشاهده کنید.

زندگی شبانه در کنار رودخانه

با وجود صدها رستوران و کافه شناور در رودخانه دانوب و ساوا، تعجبی ندارد که بلگراد برترین زندگی شبانه را در اروپای شرقی داشته باشد. در زبان صربی به این مکان ها splavovi می گویند که همه چیز، از رستوران های کوچک دنج گرفته تا کلوپ هایی با چند استخر را در خود جا می دهند. حتی یک splav هم به نام Monza وجود دارد که در پشت بامش یک میدان مسابقه وجود دارد.

Beton Hala که مشرف بر ساحل شرقی ساوا است، یک انبار قدیمی است که امروزه افرادی که می خواهند به گذشته سفر نمایند، سری به کافه ها و رستوران های آن می زنند. در انتهای منطقه Savamala (یکی دیگر از محله های فقیرنشین سابق) ساختمان های قدیمی آن به کافه و بار تبدیل شده است. همه این کافه ها در تابستان های بلگراد بسیار شلوغ و پرازدحام می شوند.

آدا سیگانلیجا (آدا سیگانلیا)

با این رودخانه هایی که در بلگراد جریان دارد، شرم آور است اگر این کشور نتواند از آن ها به نحو احسن استفاده کند. بلگراد تنها ساحل دارای پرچم آبی محصور در خشکی صربستان را دارد که در رودخانه ساوا به یک شبه جزیره کوچک تبدیل شده است. اگرچه آدا سیگانلیجا در تمام طول سال پرطرفدار است، اما در تابستان محبوبیت ویژه ای دارد.

اینجا نه تنها پر است از کافه و رستوران، بلکه یک زمین گلف، زمین تنیس، مایل ها جهت دوچرخه سواری، یک باغ وحش کوچک و حتی شبیه ساز اسنوبرد هم دارد.

کسانی که از پل نیو بلگراد (بلگراد نو) به غرب آدا سیگانلیجا می رسند، می توانند با قایق های کوچکی در آب به گشت و گذار بپردازند.

موزه هنر معاصر

موزه هنرهای معاصر در یک ساختمان سفید متعلق به دهه 60 میلادی نهاده شده است که به وسیله جنگل های پارک Usce احاطه شده است. در این موزه آثار هنری قرن بیستمی از هنرمندان محلی در گالری های مختلف به نمایش گذاشته شده است. مهم نیست که در مورد هنر یوگسلاوی اطلاعی داشته باشید یا خیر؛ قطعا از این گردش لذت خواهید برد. گالری هنر معاصر مثل موزه ملی صربستان به مدت طولانی تحت بازسازی و بازسازی نهاده شد، اما خوشبختانه نتیجه بسیار مجذوب کننده است.

سوتی ساوا (Sveti Sava)

سوتی ساوا یک معبد بزرگ ارتدوکس شرقی است و یکی از بزرگ ترین ها در نوع خود در جهان محسوب می گردد. این معبد به خاطر اینکه به دلایل مشکوک ساختش در طول چند دهه به سرانجام نرسیده است، با ساگرادا فامیلیای بارسلونا رقابت می نماید. ساخت این معبد از دهه 30 میلادی شروع شده و به علت وقوع چند جنگ و سایر رخدادها، وقفه هایی در ادامه ساخت و سازش ایجاد شده است.

نقاشی های دیواری معبد هنوز تکمیل نشده است، اما می توانید از سردابه آن تماشا کنید و متوجه شوید که قرار است در آینده از چه سازه ای رونمایی گردد. سقف های طاقی شکل با نقاشی و تصاویر زیبا تزئین شده است. نظرات و تجربیات خود را در مورد جاهای تماشای بلگراد با ما و سایر کاربران انجمن گیگابلاگ به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / goodfon.com / edition.cnn.com

به "با 10 جاذبه دیدنی برتر بلگراد آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10 جاذبه دیدنی برتر بلگراد آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید