تعطیلی بناهای تاریخی قزوین در طول سال

به گزارش انجمن گیگابلاگ، یک فعال حوزه #توریستی گفت: توریست هنگام ورود به #قزوین سردرگم می گردد چراکه جهت توریستی تعریف نشده است، از طرفی اگر توریست در طول سال وارد قزوین گردد نمی تواند از آثار تاریخی بازدید کند چراکه همه بناهای تاریخی تعطیل هستند مگر اینکه در ایام نوروز یا ایام خاصی سازمان های متولی آثار تاریخی را بازگشایی نمایند اما باید توجه داشت که توریستان خارجی در عید نوروز کمتر به ایران سفر می نمایند.

تعطیلی بناهای تاریخی قزوین در طول سال

به گزارش دنیای سفر وحید نصرت آقایی در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: در حوزه دنیاگردی باید ظرفیت قزوین را واقع بینانه ببینیم، بعضی از افراد ظرفیت دنیاگردی قزوین را بی نهایت و سرآمد در ایران تعریف می نمایند که این واقعیت نیست و تا زمانی که واقع بینانه نگاه نکنیم نمی توانیم نسخه ای برای آن بپیچیم.

وی اضافه نمود: قزوین در حوزه دنیاگردی به صورت عام ظرفیت دارد برای مثال در حوزه طبیعت گردی، دنیاگردی تاریخی، فرهنگی، مذهبی و دنیاگردی غذا ظرفیت خوبی دارد اما هرکدام را باید با شهرهای اطراف قزوین و استان های هم جوار مقایسه کنیم و درنهایت سرمایه گذاری در حوزه ای صورت بگیرد که در آن بخش از توان بالایی برخوردار هستیم.

این فعال دنیاگردی اعلام کرد: طبیعت گردی قزوین پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دنیاگردی دارد، الموت نگین سبز استان است که در دنیاگردی داخلی و خارجی جای کار دارد اما در همه این سال ها علی رغم تلاشی که انجام شده هدفی برآورده نشده است؛ در حال حاضر دریاچه اوان به عنوان جاذبه اصلی در الموت تکلیفش نامعین است، سال های زیادی در خصوص آن جلسات مختلفی برگزار و سرمایه گذار معین شد اما درنهایت اتفاق خاصی نیفتاد.

وی تأکید کرد: اگر قزوین بخواهد در حوزه دنیاگردی به صورت تخصصی وارد گردد باید امکان بازید از سایت های دنیاگردی را ایجاد کند، ضروری است آنالیز گردد که چند سایت دنیاگردی در قزوین داریم که دنیاگرد با ورود به شهر قزوین بتواند از این سایت ها بازدید کند.

نصرت آقایی اظهار کرد: دنیاگرد دنبال آثار تاریخی شاخص و برجسته است که کمتر دیده باشد، در قزوین به شکل ویژه به آثار شاخص تاریخی توجه نشده است برای مثال بعضی از خانه های تاریخی قزوین قابلیت بازدید ندارند، بعضی واگذارشده و بعضی از خانه ها نیز مالکیت خصوصی دارند که امکان بازدید وجود ندارد.

وی توضیح داد: دنیاگرد هنگام ورود به قزوین سردرگم می گردد چراکه راستا دنیاگردی تعریف نشده است، از طرفی اگر دنیاگرد در طول سال وارد قزوین گردد نمی تواند از آثار تاریخی بازدید کند چراکه همه بناهای تاریخی تعطیل هستند مگر اینکه در ایام نوروز یا ایام خاصی سازمان های متولی آثار تاریخی را بازگشایی نمایند اما باید توجه داشت که دنیاگردان خارجی در عید نوروز کمتر به ایران سفر می نمایند و در طول سال برای دنیاگردی وارد ایران می شوند که در این مواقع بسیاری از بناهای قزوین قابلیت بازدید ندارد بنابراین تورهای دنیاگردی قزوین را از مقاصد دنیاگردی حذف می نمایند.

این فعال دنیاگردی اضافه نمود: صرفاً بعضی از تورهای دنیاگردی به وسیله روابط رسمی و غیررسمی در ایام عادی اجازه ورود پیدا می نمایند و گاهی نیز در موارد غیررسمی پولی به سرایدار بنای تاریخی می دهند تا از محل بازدید داشته باشند.

وی اعلام نمود: این تفاوت ما را با استان های پیشرو در حوزه دنیاگردی معین می نماید، بعضی معتقد هستند که قزوین به علت واقع شدن بین تهران و شمال کشور به عنوان 2 مقصد مهم دنیاگردی، مغفول واقع شده و استقبال از آن کم است، اما همین نقطه قوت است و ما باید جذابیت ایجاد کنیم تا دنیاگرد قزوین را نه تنها به عنوان راستا عبوری بلکه به عنوان مقصد دنیاگردی انتخاب کند.

نصرت آقایی اعلام کرد: از اسفند 98 با شیوع کرونا به صورت خیلی ناگهانی صنعت دنیاگردی ایران همچون سایر نقاط دنیا به رکورد رفت، قبل از آن هم مسائلی مثل تحریم ها و افزایش قیمت ناگهانی دلار بر صنعت دنیاگردی تأثیر گذاشته بود و صنعت دنیاگردی در شرایط نیمه جان قرار داشت؛ سال 98 دنیاگردی ایران به ویژه در قزوین به کما رفت و فعالان حوزه دنیاگردی 2 سال سختی را داشتند به طوری که بعضی از هتل ها و آژانس های مسافرتی تعطیل شدند.

وی اظهار کرد: ما از مدیرکل میراث فرهنگی به عنوان مسئول ارشد این حوزه انتظار داریم که نقش تسهیلگری را در ارتباطات بین مؤسسات دنیاگردی، دنیاگردان و ارگان های دولتی ایجاد کند، هرچه روابط محبت آمیز باشد تسهیلات دنیاگردی نیز راحت تر است، در حال حاضر مسائل ما با دستگاه های خدمت رسان زیاد است.

این فعال دنیاگردی تأکید کرد: در اسفند 98 همه تأسیسات دنیاگردی به مدت 3 ماه به طور کامل تعطیل شدند در این میان شهرداری پسماند می گیرد و می گوید تصویب شورای شهر است، تشکل ها نیز عملاً نمی توانند در برابر این تصمیمات مقاومت نمایند بعلاوه مالیات هایی که در این مدت از مؤسسات دنیاگردی گرفته می گردد فشار زیادی را به مؤسسات دنیاگردی وارد نموده است در این میان انتظار ما از مدیرکل این است که حامی باشد.

وی یادآور شد: در فصول گرم برق را قطع می نمایند اگر ما در خانه باشیم مسئله ای ندارد اما اگر در هتل برق یا آب قطع گردد دنیاگرد دچار مشکل می گردد، باید استثنائاتی در نظر گرفته گردد چراکه اعتبار استان و هتل زیرسوال می رود.

نصرت آقایی تأکید کرد: با توجه به اینکه هنر خوشنویسی ثبت دنیای شده و قزوین پایلوت آن است می توان از این ظرفیت برای مطرح شدن نام قزوین و حضور مهمانان و دنیاگردان استفاده کرد، جذب مهمان و بسترسازی برای حضور مهمان باید موردتوجه قرار گیرد. حضور دنیاگرد و رضایت آن کار کاملاً تیمی است؛ وقتی مهمانی به قزوین می آید بخشی از زمانش را در هتل می گذراند اما بخشی دیگر را در شهر است بنابراین احتیاج است که مردم، رانندگان تاکسی، فروشندگان مغازه و فروشگاه ها آمادگی میزبانی از دنیاگرد را داشته باشند.

منبع: دنیای سفر

به "تعطیلی بناهای تاریخی قزوین در طول سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی بناهای تاریخی قزوین در طول سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید