جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه هشتم فروردین 1400

به گزارش انجمن گیگابلاگ، بورس امروز کار خود را با فرایند نسبتا صعودی شروع نموده است. شاخص کل در 30 دقیقه ابتدایی بازار، در حد هزار و 300 واحد رشد نموده و با نوسان همراه است. تا این لحظه نماد های رمپنا و خودرو تنها نماد های شاخص ساز با تاثیر مثبت بر شاخص کل هستند و دیگران از جمله فولاد، فارس، شپنا، فملی و شبندر با تاثیر منفیشان روی شاخص کل سایه انداخته اند. اتفاقی که باعث شده شاخص کل تنها پنج صدم درصد رشد کند، اما در طرف مقابل شاهد افزایش 21 صدم درصدی شاخص هم وزن هستیم. شرکت های کوچک و خودروسازی ها مثل روز گذشته بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند و شرکت های عظیم چندان پیروز عمل نمی نمایند. طوری که شاهد تشکیل صف فروش برای اغلب نماد های شاخص ساز هستیم، با این وجود آن ها ظورشان به شاخص کل نرسیده است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه هشتم فروردین 1400

تقسیم بازار به دو نیمه مساوی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، در ساعات ابتدایی بازار امروز، نماد های بورسی به دو نیمه تقریبا مساوی تقسیم شده اند. طوری که از بین 297 نماد معامله شده در ساعات اولیه، 140 نماد فرایند صعودی دارند و 157 نماد با کاهش قیمت سهام روبرو شده اند. در بازار فرابورس هم از مجموع 196 نماد معامله شده شاهد افزایش قیمت سهام در 87 نماد هستیم و 109 نماد با رنگ قرمز به تابلو بورس آمده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه هشتم فروردین ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

انگار که بورسی ها چشم انتظار کاهش قیمت دلار باشند، سهام دلاری بازار که از جمله آنها می توان به پالایشگاه ها، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی اشاره نمود، امروز عموما فرایند نزولی و اغلب صف فروش دارند. در طرف مقابل سهام ریالی که از جمله آنها خودرویی ها و گروه های کوچک اشاره نمود، فرایند صعودی دارند. بیشترین آمار معاملات امروز مربوط به همین گروه خودروسازی است که در آن خساپا و خگستر سه درصد و خودرو دو درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. اغلب نمادهای این گروه سبزرنگ هستند و برای خپارس و خرینگ صف خرید تشکیل شده است. صندوق های سرمایه گذاری ETF در رتبه دوم بیشترین آمار معاملات قرار گرفته است. در این گروه پالایش یک درصد دیگر عقب نشینی نموده و دارا یکم نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می گردد. دیگر صندوق های ETF سهامی بر خلاف نمادهای شاخص ساز با شرکت های کوچک همراه شده و فرایند صعودی در پیش گرفته اند. فرآورده های نفتی امروز سراسر قرمزرنگ هستند. حتی شتران هم که روز گذشته بر خلاف دیگر نمادهای پالایشی صف خرید داشت، امروز به مدار نزولی افتاده و شاهد کاهش قیمت سهام آن در کنار شپنا، شبندر و شبریز هستیم. گروه محصولات شیمیایی عمدتا به رنگ قرمز درآمده. نمادهای عظیم گروه از جمله پترول، شگویا، زاگرس، فارس، شلعاب، مارون و شغدیر دچار صف فروش شده اما شرکت ها کوچکتر شرایط بهتری دارند. گروه فلزات اساسی فرایند مشخصی ندارد. بعضی نمادهای از جمله فایرا و فولاژ شاهد تشکیل صف خرید هستند.، بعضی مثل فرزین و ذوب در راستا صعودی حرکت می نمایند، فملی نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می گردد و فولاد و فباهنر فرایند نزولی در پیش گرفته اند. دیگر گروه ها که عمدتا گروه های کوچک بازار هستند با رنگ سبز به نقشه آمده اند. در بینشان استخراج کانه های فلزی، بانکی ها و سیمانی ها نزولی هستند و شاهد افزایش قیمت سهام نمادهای گروه رایانه، بیمه، غذایی ها، خدمات فنی مهندسی، دارویی ها، حمل و نقل، قند و شکر، ماشین آلات، زراعت، نهادهای اقتصادی، مخابرات، لیزینگ ها و نیروگاه ها و ... هستیم.

شاخص بورس قرمزپوش شد

نیمه دوم معاملات امروز شباهت چندانی به ساعات ابتدایی ندارد. اینطور که پیداست زور نمادهای شاخص ساز به شرکت های کوچک چربیده و تشکیل صف فروش برای آنها باعث قرمزپوش شدن نقشه بازار و شاخص بورس شده است. در نیمه معاملات امروز حتی بازگشایی شستا با رشد هفت درصدی هم نتوانست شاخص کل را سبزرنگ نگه دارد.

کلوند؛ ناظر بازار جلوی ریزش 50 درصدی را گرفت

نماد شرکت کاشی الوند که در آخرین روز سال 99 به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شده بود، بعد از یک روز بازگشایی ناموفق امروز مجددا بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و قیمت آن ریزش 50 درصدی را در یک روز تجربه کرد. عملا سرمایه سهامداران کلوند نصف شده بود که ناظر بازار جلوی معاملات را گرفت و این نماد بار دیگر با محدودیت دامنه نوسان منفی دو درصدی بازگشایی شد.

شصدف؛ سهمی برای تمام فصول!

شصدف، نماد شرکت صنعتی دوده فام در سه سال متوالی همچنان صف خرید خود را حفظ نموده است. این نماد در اسفندماه سال 98 در بورس عرضه اولیه شد و در سال های 98، 99 و 1400 صف خرید را تجربه کرد. قیمت هر سهم شصدف در حال حاضر به سه هزار تومان رسیده است. قیمت هر سهم شصدف در روز عرضه اولیه هزار و 990 تومان بود.

صف فروش برای نصف نماد های بازار سرمایه

در ساعات انتهای معاملات امروز یکشنبه هشتم فروردین ماه، بیش از 310 نماد یعنی حدود نیمی از بازار سرمایه درگیر صف فروش شده و ارزش کل صف ها به سه هزار و 200 میلیارد تومان می رسد. در طرف مقابل 60 نماد یعنی 10 درصد بازار صف خریدی به ارزش 320 میلیارد تومان دارند. ارزش کل سفارش های ارسال شده و بدون معامله در کل نماد ها هم حدود چهار هزار و 700 میلیارد تومان است.

شپنا؛ سنگین ترین صف فروش بازار

شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار قرار گرفته است. حدود سه هزار و 300 سهامدار شپنا 86 میلیون سهام خود را به ارزش 122 میلیارد تومان به فروش گذاشته و تا ساعات انتهای معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. برکت با صف فروش 108 میلیاردی در رتبه دوم سنگین ترین صف فروش قرار گرفته و پشت سر آن سنیر با صف فروش 65 میلیارد تومانی ایستاده است. غصینو، سدور، خزر، گدنا، کلوند، غدام و ثنوسا از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

تبرک؛ سنگین ترین صف خرید بازار

گروه کارخانجات صنعتی تبرک امروز با صف خرید سنگینی که دارد، دل سهامدارانش را شاد نموده. ارزش صف خرید تبرک در ساعات انتهای معاملات امروز به حدود 32 میلیارد تومان می رسد و سنگین ترین صف خرید بازار به حساب می آید. وسینا و بپاس هر دو با صف خرید 16 میلیارد تومانی مشترکا در مقام دوم ایستاده اند. ثرود، رافزا، بکام، کمنگنز، فایرا، وپست، خرینگ، خپارس و بترانس دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.

کاهش 2.7 هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز یکشنبه هشتم فروردین ماه با کاهش دو هزار و 706 واحدی به رقم یک میلیون و 306 هزار و 855 واحد رسید. در این روز شاخص کل 21 صدم درصد کاهش داشت، اما شاخص هم وزن با رشد 16 صدم درصدی روبرو شد. موردی که نشان می دهد امروز شرایط برای شرکت های کوچک بهتر بود و صف فروش شاخص ساز ها مانع رشد نماگر بورس شد. امروز فولاد، فملی، فارس، شپنا و کچاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند و در طرف مقابل شستا با بازگشایی مثبت هفت درصدی و رمپنا در جهت صعودی روی شاخص کل تاثیر گذاشتند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز یکشنبه هشتم فروردین ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

رنگ سبز در نمای انتهای نقشه بازار امروز کم پیدا است. اغلب نمادها با رنگ قرمز به کار خود انتها دادند و با کاهش قیمت سهام روبرو شدند. صندوق های سرمایه گذاری با بیشترین آمار معاملات، امروز عموما فرایند نزولی داشتند. پالایش سه درصد و دارا یکم یک درصد ارزش خود را از دست داد. گروه خودروسازی که در ابتدای معاملات سبزپوش بود، تا ساعات انتهای فرایند خود را تغییر داد. خپارس و خرینگ در صف خرید باقی ماندند اما خساپا، خگستر و خزامیا به قیمت روز گذشته برگشتند. خودرو یک درصد عقب نشینی کرد و دیگران از جمله خمهر، ختوقا، خکمک، ورنا و ... فرایند نزولی در پیش گرفتند. در گروه سراسر قرمزرنگ محصولات شیمیایی شاهد تشکیل صف فروش برای نمادهای شاخص ساز پترول، زاگرس، تاپیکو، شیران، شپدیس، شگویا، شکبیر، فارس، شغدیر، شلرد، شلعاب و ... بودیم. کلر تنها نماد شیمیایی دارای صف خرید بود. فلزات اساسی هم شرایط مشابهی داشتند. فولاد، فملی، کاوه، فباهنر، فخوز، فجر و نمادهای دیگر عموما صف فروش داشتند و در طرف مقابل فایرا و فولاژ با صف خرید به کار خود انتها دادند. فرآورده های نفتی تماما قفل در صف فروش بودند. ارزش سهام شتران، شپنا، شبندر و شبریز دو درصد کاهش پیدا کرد. در بازار قرمزرنگ امروز، گروه های غذایی، دارویی، ماشین آلات، خدمات فنی مهندسی، زراعت و کاشی و سرامیک شرایط نسبتا بهتری داشتند.

ارزش معاملات در راستا کاهش

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 540 هزار معامله به ارزش چهار هزار و 359 میلیارد تومان دادوستد کردند. این رقم نسبت به روز گذشته کاهش پیدا نموده و نشان از کم رونقی بورس در معاملات امروز دارد. همچنین معاملات 43 هزار میلیارد تومانی فرابورس نشان می دهد فروش اوراق دولتی از دومین روز کاری سال 1400 از سر گرفته شده است. امروز نماد های ثبهساز، شستا، خساپا، اپال، شتران، خگستر و خودرو پرتراکنش ترین نماد های بورس و زملارد، کزغال، شاروم، رافزا، کرمان، بگیلان و ذوب پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج 320 میلیارد تومان پول از بورس

سهامداران حقیقی بورس امروز حدود 320 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروختند و پولشان را از بازار خارج کردند. در جریان معاملات امروز شرکت های حقوقی بیشترین حمایت را از نماد های فولاد، اپال، شپنا، شتران، پترول، بوعلی، کاوه، خساپا، فملی و شبندر داشتند و در طرف مقابل سهامداران حقیقی سراغ خرید سهام شستا، ثبهساز، وپست، کمنگنز، فایرا، خپارس، سیستم، کلر، وسینا و همراه رفتند.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه هشتم فروردین 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه هشتم فروردین 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید