خودشیفتگی دارو دارد؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، تضاد ذاتا توجه زیادی به خود جلب می نماید، چه در کلام باشد، چه در تصویر، موسیقی یا رفتار. بعضی هم از این تضاد برای بیشتر دیده شدن یا مورد توجه قرار گرفتن بهره برده اند و می برند. چه کسانی؟ البته آنان که احتیاج بیشتری به جلب توجه دارند. کسانی که اگر در مرکز توجه نباشند ناراحت اند، همواره احتیاجمند توجه و تایید دیگران اند. افرادی

خودشیفتگی دارو دارد؟

خودشیفتگی دارو دارد؟

نویسنده: دکتر سیدوحید شریعت/ روان پزشک

چبرای درمان خودشیفتگی زیاد دنبال دارو نگردید

تضاد ذاتا توجه زیادی به خود جلب می نماید، چه در کلام باشد، چه در تصویر، موسیقی یا رفتار. بعضی هم از این تضاد برای بیشتر دیده شدن یا مورد توجه قرار گرفتن بهره برده اند و می برند. چه کسانی؟ البته آنان که احتیاج بیشتری به جلب توجه دارند. کسانی که اگر در مرکز توجه نباشند ناراحت اند، همواره احتیاجمند توجه و تایید دیگران اند. افرادی که دارای صفات شاخص یا شخصیت نمایشی یا هیستریونیک هستند. از خصوصیات این افراد می توان به بروز کلام و رفتاری متفاوت و متضاد با دیگران، استفاده بیش از حد معمول از جذابیت های ظاهری، استفاده از کلام اغراق آمیز و خلاف انتظار بدون ذکر جزییات لازم، زیاده روی در رفتارها و عدم پذیرش نقش میانه اشاره نمود. همه جور آدمی در هر صندلیی ممکن است صفات و خصوصیات نمایشی را داشته باشد. بنابراین بسته به صندلی خود و آنچه که در اختیار دارد، نمودهای بیرونی گوناگونی را بروز می دهد.

برای فردی که هوش چندان بالا و امکانات خاصی ندارد و بنابراین چیز زیادی برای نمایش یا قدرتی برای مانور ندارد، ابتلا به بیماری های روان تنی گزینه مناسبی به نظر می رسد که علایمی غریب و درمانی سخت دارد و شاید حس خاص بودن را به آدم بدهد. یک بیماری با علایم جسمی (مثل درد، تهوع و ضعف) که هر چه بگردید هیچ منشأ جسمی برایش پیدا نمی گردد و همه مات و مبهوت می مانند که از کجا آمده و بالاخره خواهند گفت: از اعصابته! برای اینکه کمی به واقعیت نزدیک تر شویم، ناچارم به خصوصیات نارسیسیستیک یا خودشیفته هم اشاره کنم. ترکیب خودشیفتگی با خصوصیات نمایشی، معجون خاصی می گردد که اثرات شان را مضاعف می نماید. احساس خاص بودن توی خون آدم خودشیفته است. خود را بسیار باهوش، توانا، قدرتمند، زیبا و اثرگذار می داند.

حال بیایید این خودبزرگ بینی را با تمایل به جلب توجه و در مرکز توجه بودن ترکیب کنیم. یکی از نتایج این ترکیب نامناسب، برنامه های خلق الساعه و عجیب و غریبی است که مثلا قرار است یک مشکل را به شکل معجزه آسایی حل نماید. از یک سو، اصل تضاد، استفاده از رو ش های نامعمول و غیرقابل پیش بینی را توجیه می نماید و از سوی دیگر خودشیفتگی، اعتماد به نفس کاذبی ایجاد می نماید که به درست بودن روش منتخب اطمینان می دهد. پس بزن بریم، دو روزه همه چی حله! البته به شرطی که این و آن بگذارند. شاید الان بهتر بتوانیم بفهمیم که این افراد، چرا این و آن را مانع خود می بینند؟ چون فرافکنی یکی از فرآیندهای موثر در این پدیده است. فرافکنی یعنی احساسی که خودت داری را به دیگری نسبت دهی. اگر از دیگری بدت می آید و عصبانی هستی، بگویی او با من بد است و می خواهد به من صدمه بزند. فرافکنی برای فرد خودشیفته مثل نقل و نبات خوراک هر روز و هر لحظه اش است. برای درمان این افراد نباید زیاد در پی دارو گشت؛ بلکه اگر درمانی باشد، غیردارویی است و البته که ضروری است خود فرد احتیاج به تغییر را در خودش احساس نموده و حاضر باشد برای آن کوشش کند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "خودشیفتگی دارو دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودشیفتگی دارو دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید