راه آهن زاهدان، خاش در آستانه بهره برداری نهاده شد
به گزارش انجمن گیگابلاگ، عباس خطیبی با اشاره به احداث پروژه ریلی چابهار- زاهدان، گفت: این ابرپروژه ریلی به طول 640 کیلومتر در حال احداث است و تا به امروز 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته بخش زاهدان تا خاش این پروژه به طول 154 کیلومتر تقریبا آماده شده است و به زودی افتتاح و بهره برداری می گردد.

او در پاسخ به این سؤال که تا به امروز از محل صندوق توسعه ملی چه اندازه اعتبار به این پروژه تزریق شده است، گفت: کل اعتبار مصوب از محل صندوق توسعه ملی 300 میلیون یورو است که تا به امروز 250 میلیون یورو به حساب وزارت راه و شهر سازی واریز شده و ما آن را هزینه نموده ایم و برای 50 میلیون یوروی دیگر در حال اخذ مجوز هستیم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در پاسخ به این سؤال که برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان چه اندازه اعتبار مورد احتیاج است، گفت: در حال حاضر پیشرفت پروژه 60 درصد است و تلقی ما این است که با این 300 میلیون یورو به پیشرفت 70 درصدی پروژه می رسیم و برای اتمام پروژه خط آهن چابهار- زاهدان حدود 250 میلیون یوروی دیگر مورد احتیاج است. خطیبی ادامه داد: اگر این 250 میلیون یوروی مورد احتیاج تامین گردد می توانیم کل پروژه را تا انتها سال 1402 به اتمام برسانیم. ضمن اینکه اگر مسئله ای از نظر منابع به وجود نیاید، قطعات دیگر این خط ریلی هم طبق برنامه ریزی های انجام شده تا انتها سال 1402 به اتمام خواهد رسید و در ابتدای سال 1403 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
3 برابر شدن خطوط ریلی پس از پیروزی انقلاب
لازم به ذکر است، در حال حاضر 14 هزار و 268 کیلومتر راستا ریلی در حال بهره برداری، 3276 کیلومتر پروژه در دست اجرا و 6312 کیلومتر هم دست در مطالعه است. از 3276 کیلومتر پروژه در دست اجرا 560 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد است که 154 کیلومتر آن به خط آهن زاهدان- خاش مربوط می گردد.
توسعه حمل ونقل عمومی برون شهری همیشه یکی از اهداف برنامه های توسعه بوده است. در این راستا در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اندازه خطوط ریلی کشور حدود سه برابر شده است؛ اما همچنان به حدود 9500 کیلومتر خط آهن احتیاج است.
میانه ساخت سالانه راه آهن در کشور ما حدود 200 کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژه های ریلی 45 تا 50 سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت به اندازه قابل توجهی تقویت گردد. یکی از پیشنهاد تامین اقتصادی پروژه های ریلی از محل تهاتر نفت است که به تازگی این پیشنهاد مورد توجه مسئولان دولتی هم قرار گرفته است.
منبع: گردشبان