رقابت های تجاری بین المللی بر پایه اندیشه های نو پایدار است
به گزارش انجمن گیگابلاگ، رئیس اتاق بیرجند انتظار برای خاتمه یافتن تحریم ها و ایجاد تحول در اقتصاد کشور را اقدامی نادرست می داند و معتقد است کار را باید از همین امروز با نگاه رو به جلو آغاز کرد. ارائه استراتژی دقیق و مبتنی بر مطالعات کارشناسی برای ورود به بازارهای هدف کاری است که باید انجام داد.

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با تاکید بر این نکته که باید استراتژی برای حضور در بازارهای عظیم را تبیین و خود را برای بازگشت به مناسبات بین المللی مهیا کنیم، گفت: اینکه هر کدام از محصولات و تولیدات ایران در کدام یک از بازارها، مصرف دارد، اینکه برای ورود به هر بازاری باید به چه نکات و موضوعاتی توجه کرد، اینکه برای حفظ هر بازاری چگونه باید پیش رفت و بسیاری از مسائل دیگر، موضوعاتی هستند که در تدوین استراتژی باید مدنظر باشند. برای مثال بازار آمریکا در حوزه زعفران بسیار مهم است و در گذشته عملکرد خوبی در این بازار داشتیم و باید بتوانیم به یاری روزنه های موجود، حضور خود را احیا کنیم.
او فعال دن دیپلماسی مالی را یکی از احتیاجهای مبرم برای توسعه تجارت کشور دانست و توضیح داد: موانع برای ورود به بازارهای تجاری بسیار زیاد است، مهم ترین آنها موانع بانکی است. بعد از تحریم ها، نمایندگی های شرکت های خارجی از ایران رفتند و نمایندگی های شرکت های ایرانی در سایر نقاط جهان نیز بسته شدند. باید برای احیای آنها فکری کنیم و این مهم به یاری دیپلماسی مالی قابل حل است.
احیای زیرساخت هایی که بعد از تحریم ها صدمه دیدند نیز یکی از موضوعاتی بود که به باور احتشام باید مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد. او معضل جدی امروز اقتصاد کشور را نبود امکان نقل و انتقال پول دانست و خواهان اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت ساز در این حوزه شد.
او تاکید نمود: فرصت های زیادی پیش روی اقتصاد ایران وجود دارد. درعین حالی که نباید این فرصت ها را از دست بدهیم باید خودمان فرصت آفرینی هم داشته باشیم تا دوران دوری خود از بازارها را جبران کنیم، باید مضاعف کار کنیم و روش های بازاریابی را متحول سازیم. نگاه نوآورانه و خلاقانه به بازارهای هدف داشته باشیم و خود را با تغییرات به وجود آمده هماهنگ سازیم.
احتشام با اشاره به تخصصی شدن کارها در سطح جهان گفت: بنگاه ها و نهادهای ایرانی باید سازمان های یادگیرنده باشند، چرا امروز کارها تخصصی تر شده و بدون نواندیشی و اتخاذ رویکردهای جدید نمی توان در سطح بین المللی رقابت کرد.
بر اساس اظهارات او ایران به طر ح ریزی استراتژیک احتیاج دارد تا چالش های مورد در کسب وکار داخلی و خارجی را فرموله کند. در این راستا چابک سازی بنگاه ها و مهارت محور حرکت کردن آنها بسیار اهمیت دارد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران