چگونه می توان در بازیافت فلزات پیروز بود؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی BR Metals، شرکت بازیافت فلزات از گروه پلاتین، استخراج پول از ضایعات بعلاوه بازیافت طلا از ضایعات فراوری شده به وسیله سازندگان نیمه هادی را انجام می دهد.

چگونه می توان در بازیافت فلزات پیروز بود؟

به گزارش بیزینس تایمز، گروه پلاتین هنگام بازیافت فلزات به مقادیر میکروسکوپی فکر می نماید. 6 فلز پلاتین، پالادیوم، رودیم، ایریدیم، روتنیم و اسمیم در تعداد زیادی از محصولات اما معمولا در مقادیر کم استفاده می شوند. در بازیافت ضایعات، ممکن است حدود 50 گرم فلز از یک تن ضایعات سرامیکی استخراج گردد و جرم رودیوم، پلاتین و پالادیوم در هر قطعه بازیافتی تا 0.000001 قسمت در میلیون باشد. بنابراین، سرعت و دقت در این کار بسیار کلیدی است زیرا قیمت چنین فلزاتی بسیار بالا و بازار نیز کاملا بی ثبات است. برای مثال، رودیوم دارای قیمت نقدی در محدوده 10هزار دلار آمریکا در هر اونس و رنج (spread) خریدوفروش پیشنهادی یک هزار دلار آمریکاست.

فرانک چن، بنیان گذار BR Metals گفت: احتیاج به چنین دقتی، شرکت ما را به سرمایه گذاری بیشتر منابع خود در اتوماسیون و نوآوری سوق داده است. این شرکت بازیافت فلزات گروه پلاتین از زمان شروع فعالیت خود در سال 2009، 6 اختراع ثبت نموده است. این اختراعات به ساخت خط نمونه برداری اتوماتیک این شرکت یاری نموده است و می تواند مواد ضایعات ناهموار را آسیاب کند و پودری صاف و ریز برای نمونه برداری فراوری کند. در خط فراوری این شرکت، فرآیند استخراج فلزات آهنی نیز به صورت اتوماتیک انجام می گردد.

چن اظهار کرد: اتوماسیون، ما را از هزینه های غیر ضروری نجات می دهد، کارایی زمان بندی ما را افزایش و خطاها و مداخلات انسانی را کاهش می دهد. این شرکت بعلاوه توانسته است با اتوماتیک کردن خط خود، احتیاج به نیروی انسانی را نیز کاهش دهد.

نوآوری

هنگامی که BR Metals برای اولین بار در تجارت بازیافت فلزات گروه پلاتین شروع به کار کرد، کارگران آن به صورت دستی همه چیز را کنترل می کردند و برای غلبه بر مسائل کنترل دستی، شرکت، سنسورهایی برای تشخیص جریان مواد بین ماشین ها نصب کرد. یک کنترل گر منطقی قابل برنامه ریزی و یک رابط انسان و ماشین اضافه شد تا اطمینان حاصل گردد که ماشین ها در صورت عدم شناسایی مواد متوقف می شوند. چن شرح داد که این کار، خط نمونه برداری را برای پردازش اطلاعات حسگرها هوشمند نموده است.

BR Metals بعلاوه یک سیستم نوار نقاله پنوماتیکی نصب کرد که از اختلاف فشار هوا برای مکش مواد از یک ماشین به ماشین دیگر استفاده می نماید. این شرکت در این انتقال باید کنترلگرهای مختلف را تنظیم می کرد تا اطمینان حاصل کند که ماشین های مختلف فراوری سازندگان مختلف، می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. قبل از اتوماتیک کردن خط فراوری، کارگرانی برای حذف دستی قطعات فلزی از ضایعات فرآوری شده استخدام می شدند. امروزه فرآیند استخراج این فلزات آهنی به صورت اتوماتیک انجام می گردد، بدون فراوری گرد و غبار؛ گرد و غبار می تواند حاوی قطعات فلزی گروه پلاتین باشد که ممکن است هدر فرایند.

شایان ذکر است، این پیشرفت های کوچک کم هزینه نبودند و به زمان و کوشش زیادی احتیاج داشتند.

چگونگی تشکیل ایده بازیافت فلز از ضایعات

ایده کسب وکار بازیافت فلزات برای اولین بار در اوایل دهه 2000 در فکر چن شکل گرفت، زمانی که هنوز در دانشگاه فناوری کوئینزلند در مقطع کارشناسی در رشته مدیریت بازرگانی و بازاریابی تحصیل می کرد. وی در یک سفر زمینی هنگامی که از جاده ابریشم می گذشت یک معدن نیکل بزرگ در جهت مشاهده کرد که زیبایی چشم انداز آن جا را از بین برده بود. چند سال بعد وی به راهی برای یاری به کاهش احتیاج به استخراج فلزات از معادنی که باعث تخریب طبیعت می شدند دست یافت.

در سال 2006، وی فرصتی یافت که در صنعت نوپای بازیافت فلزات در چین پیشرفت ایجاد کند. بین سال های 2016 و 2020 عایدی BR Metals از 4.8 میلیون دلار به 130 میلیون دلار افزایش یافت. در سال 2020، این شرکت جهار تن فلزات گروه پلاتین را از 14 میلیون مبدل کاتالیزوری بازیابی کرد.

گفتنی است، مبدل های کاتالیزوری که در وسایل نقلیه برای پردازش مواد منتشر شده سمی استفاده می شوند، حاوی پلاتین، پالادیوم و رودیوم در اجزای کاتالیزور خود هستند.

این شرکت ضایعات مورد احتیاج خود را از آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) و فراتر از آن مانند تایلند، مالزی و هند به دست می آورد و این جدا از ضایعاتی است که به صورت محلی در تاسیسات چینی BR Metals فرآوری می گردد.

بر خلاف سایر مشاغل بازیافت سنتی که برای جمع آوری مواد قابل بازیافت مانند پلاستیک یا شیشه پول دریافت می نمایند، BR Metals چنین مزیتی ندارد بلکه برای به دست آوردن مواد خام باید مبدل های کاتالیزوری را خریداری کند.

فرصت های تازه با ورود خودروهای برقی در آینده

چن انتظار دارد با از رده خارج شدن خودروهای بیشتر در چند سال آینده، تجارتش به رشد خود ادامه دهد. به گفته وی رونق مالی در چین در اواخر دهه 2000 باعث شد که تعداد وسایل نقلیه به اندازه قابل توجهی افزایش یابد و این خودروها و کامیون ها بالاخره در چند سال آینده از بین خواهند رفت.

چن در نظر دارد ظرفیت کارخانه را معادل سالانه 3000 تن بازیافت مبدل کاتالیزوری برساند و دو برابر 1400 تنی است که کارخانه در سال 2020 پردازش نموده است بعلاوه انتظار دارد که تقاضا برای پلاتین افزایش یابد زیرا اتومبیل های هیبریدی در بین مردم که نگران تغییرات آب وهوایی هستند، محبوبیت پیدا نموده است.

خودروهای برقی نسبت به همتایان سنتی خود از نظر انرژی کارآمدتر هستند اما از آنجایی که موتورهای احتراق داخلی آنها (ICE) کوچکتر هستند، گازهای خنک تری نیز منتشر می نمایند. گازهای خنک تر لوله اگزوز منجر به کاهش راندمان مبدل های کاتالیزوری آن ها می گردد که به نوبه خود به فلزات بیشتری از گروه پلاتین احتیاج دارند تا به طور موثر اکسیدهای نیتروژن سمی ساطع شده را تجزیه نمایند.

چن به این موضوع نیز فکر می نماید که چگونه BR Metals می تواند خط فراوری خود را برای اتومبیل های هیبریدی تکامل بخشد و امیدوار است پیشرفت های فنی در سلول های سوختی هیدروژنی آنها را نسبت به باتری های لیتیوم یونی که انرژی الکتریکی را تامین می نمایند، قابل دوام تر کند زیرا پیل های سوختی هیدروژنی به پلاتین به عنوان کاتالیزور احتیاج دارند.

وی گفت که خودروسازان مانند تویوتا و شرکت های فناوری مانند نانوفیلم روی غلبه بر محدودیت های پیل های سوختی هیدروژنی کار نموده اند تا آنها را از نظر تجاری مناسب نمایند. Nanofilm در حال سرمایه گذاری مشترک با Temasek برای توسعه پوشش هایی است که عملکرد را بهبود می بخشد و هزینه سلول های سوختی را کاهش می دهد.

در کنار بازیافت پلاتین از مبدل های کاتالیزوری، چن در نظر دارد در بازیافت طلا نیز تنوع ایجاد کند. این شرکت در ماه جاری ماشین آلاتی را برای این منظور تحویل می گیرد و میخواهد فراوری موسوم به طلای سبز را در سه ماهه اول سال آینده شروع کند.

این شرکت آزمایش هایی در مقیاس کوچک با فراورینمایندگان نیمه رسانای محلی انجام داده است تا طلا را از زباله هایی که فراوری می نمایند، بازیافت کند بعلاوه منابع دیگر طلا از جمله زباله های الکترونیکی را که از شرکت های کوچک و میانه جمع آوری شده است، بازیافت می نماید.

وی گفت: شرکت های کوچک و میانه هنگام خلاص شدن از شر سخت افزارهای حساس مانند هارد دیسک های رایانه ای با مشکل روبرو می شوند زیرا بعضی از فروشندگان بی وجدان ممکن است سخت افزار را تعمیر نموده و آن ها را دوباره بفروشند. از آنجایی که سود وی به بازیافت فلزات گرانبها مربوط می گردد، معتقد است که می تواند اعتماد شرکت های کوچک و میانه را جلب کند. در این میان، تغییر در طرز تفکر مصرف نمایندگان نیز برای BR Metals یک موهبت بوده است. برای چن، این تغییر دیدگاه بسیار معنی دارتر است زیرا آنها کاری برای یاری به اقتصاد، یاری به محیط زیست و ایجاد اشتغال پایدار و عایدیهای مکرر انجام می دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونه می توان در بازیافت فلزات پیروز بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان در بازیافت فلزات پیروز بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید