روز هوای پاک: 29 دی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، آلودگی هوا چقدر برای ما مضر است؟ آلودگی آب آشامیدنی و غذا مهم تر است یا آلودگی هوا؟ آلودگی هوا برای ما و سیاره ای که روی آن زندگی می کنیم چه اثرات و خطراتی دارد؟ خود ما به عنوان عضوی از کره زمین چقدر به سالم ماندن هوایی که تنفس می کنیم اهمیت می دهیم و برای داشتن هوای پاک کوشش می کنیم؟ اهمیت داشتن روز هوای پاک چیست؟

روز هوای پاک: 29 دی

پیشینه روز هوای پاک

در یکی از روزهای دهه 70 شمسی، مه ای غلیط سطح شهر تهران را پوشانده بود، غباری تیره و سنگین که تنفس را برای ساکنان شهر سخت می کرد. کوششی همگانی برای از بین بردن این حجم از آلودگی لازم بود، چیزی بیشتر از روزهای بدون خودرو. پس از این اتفاق، سازمان محیط زیست استان تهران روز 29 دی ماه را روز هوای پاک نامگذاری کرد تا لزوم توجه به خطرهای آلودگی هوا را گوشزد کند و آگاهی شهروندان را در این زمینه افزایش دهد.

چرا روز هوای پاک؟

در تمام جهان، روزهایی به صورت نمادین انتخاب می شوند تا آگاهی مردم در خصوص موضوعات مربوط به محیط زیست و زندگی سالم افزایش پیدا کند. در ایران، بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، از جمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اراک، شیراز و اهواز، بسیار جدی است. به همین علت، سازمان محیط زیست روز 29 دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک انتخاب کرد تا، در کنار کوشش های کلان در این زمینه، آگاهی عمومی را در خصوص تبعات این خطر بالا برد و از مشارکت همگانی در این زمینه یاری بگیرد.

در روز هوای پاک چه کاری انجام دهیم؟

روز 29 دی، روز ملی هوای پاک است. شاید مهم ترین کاری که می توانیم در این روز انجام دهیم این باشد که در خصوص خطرات آلودگی هوا برای خودمان و سایر موجودات اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم و راه های یاری به کاهش این آلودگی را به عنوان عضوی از کره زمین یاد بگیریم. خطراتی مانند اثر گلخانه ای، آسیب به لایه ازون، باران های اسیدی، وارونگی هوا و غیره خطراتی انکارنشدنی هستند که بی توجهی به آنها زندگی ما و سایر موجودات را به طور جدی به خطر می اندازد.

در روز هوای پاک این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • تا جای ممکن از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.
  • اگر اهل دوچرخه سواری هستید، از دوچرخه برای رفتن به مقاصدتان بهره ببرید.
  • اگر از خودروی شخصی استفاده می کنیم، حتما از صحت معاینه فنی آن مطمئن باشیم.
  • خودمان را مسئول آلودگی بدانیم و یادمان باشد هر تغییر بزرگ مجموعه ای است از قدم های کوچک
  • در خصوص اثرات و خطرهای ناشی از آلودگی هوا بیشتر اطلاعات به دست بیاوریم.
  • راه های کاهش آلودگی هوا را در زندگی روزمره و شخصی مان پیدا و اجرا کنیم.
  • هر روز را روز هوای پاک در نظر بگیریم.

تهیه و تدوین: تحریریه انجمن گیگابلاگ

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "روز هوای پاک: 29 دی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز هوای پاک: 29 دی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید