زمین های پوچی که در متاورس سرمایه های مردم را به باد می دهد!

به گزارش انجمن گیگابلاگ، این روزها در فضای مجازی آگهی های خرید زمین در متاورس به چشم می خورد و در این میان افرادی که دانش کافی ندارند، مستعد کلاهبرداری هستند.

زمین های پوچی که در متاورس سرمایه های مردم را به باد می دهد!

در پی رشد حوزه رمزارزها در جهان، اکنون موضوع متاورس نیز به بحث داغ تبدیل شده و این روز ها اخباری در رابطه با خرید وفروش زمین در فضای مجازی شنیده می گردد، زمین هایی که در جهانی واقعی وجود ندارند.

متاورس محیطی بین واقعیت فیزیکی و مجازی بوده که در آن مکان های جغرافیایی جهانی واقعی بر روی یک نقشه قسمت بندی شده با محیط های مجازی دیجیتال فراوری شده به وسیله کاربر مطابقت دارند که این محیط ها قابلیت خرید و فروش دارند. در واقع پول واقعی به وسیله سرمایه گذاران برای خرید زمین در یک شهر تازه که فقط در واقعیت مجازی وجود دارد، خرج می گردد.

هدف اصلی زمین ها این است که به طراحان و توسعه دهندگان بازی اجازه دهد تا تجربیاتی را بر روی آن ها منتشر نمایند که می تواند به وسیله گیمر ها بازی گردد.

در این محیط مجازی، افراد می توانند با استفاده از روش های بسیار متنوع کسب عایدی نمایند که یکی از این روش ها خرید و فروش زمین مجازی است. افراد می توانند این زمین ها را به دیگران اجاره دهند و از این طریق عایدیی برای خود داشته باشند ،درست مانند اجاره یک ملک در جهانی واقعی.

طبق پیش بینی های اجرا شده ارزش بازار املاک و مستغلات در متاورس تا سال 2026 از 5 میلیارد دلار عبور خواهد نمود در نتیجه متاورس به جهانیی ملموس تبدیل می گردد.بر اساس اخبار منتشر شده از فضای مجازی برای خرید زمین در متاورس مشاورین املاک حدود 2000 دلار هزینه می گیرند.

در این میان افرادی که دانش کافی ندارند، بسیار مستعد کلاهبرداری هستند. پس از افزایش قیمت چشم گیر زمین در کشور و سود بالای دلالان از خرید وفروش زمین در واقعیت ، این بار سوداگران و دلالان به سراغ خرید وفروش زمین در فضای مجازی رفته و اقدام به خرید وفروش این اراضی با قیمت های نجومی در جهانی فضای مجازی و در قالب متاورس نموده اند.

در ایران آگهی های متفاوتی در فضای مجازی منتشر شده است که برای مشاوره خرید ملک در متاورس بین 60 تا 200 میلیون تومان هزینه پرداخت می گردد.

اگر چه بازار مشاوران املاک متاورسی رونق گرفته است، اما شاهد ریزش 80 درصدی قیمت زمین های متاورس در شش ماه گذشته بودیم.

عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره مشاوران املاک کشوری در این خصوص به انجمن گیگابلاگ گفت: هیچ معامله به صورت مجازی یا متاورسی به وسیله مشاوران املاک در کشور وجود ندارد چراکه هم اکنون مردم ایران به این شیوه معاملاتی عادتی ندارند و اراضی که تا به امروز ندیده اند را خرید وفروش نمی نمایند.

او می گوید: طبق آنالیز های اجرا شده در چند ماه گذشته عدد هایی در این حوزه معامله و خرید وفروش شده است که البته حدود 80 درصد از ارزش معاملاتی آن ها کاسته و باعث شده که یک فضای نا امنی در این بخش ایجاد گردد.

به گفته اوتادی، 95 درصد از مردم هیچ اطلاعی از خرید وفروش زمین در حوزه متاورس ندارند بنابراین می توان به راحتی بسیاری از افراد را در این حوزه فریب داد.

او گفت: خریدوفروش زمین و ملک در خارج از ایران و خرید وفروش ملک به وسیله ارز برای تمامی مشاوران املاک کشور ممنوع است. از سوی دیگر جلسات و کلاس های آموزشی بسیاری در این بخش برای مشاوران املاک برگزار نموده ایم بنابراین هیچ یک از مشاوران حق ورود به این معاملات را ندارند و در صورت مشاهده با آن ها برخورد خواهد شد.

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن هم در این خصوص گفت: در متاورس زمین های مجازی تعریف شده ای هستند که بعضی از افراد ، سرمایه گذاران را ترغیب می نماید که این زمین ها را خریداری نمایند. این امر با فضای اقتصاد کلان ارتباط مستقیم دارد به طوری که باعث می گردد سرمایه گذاری در فضای رمز ارز ها ایجاد گردد و این امر زمینه ساز خروج ارز از کشور خواهد شد.

او گفت: در اجرای چنین پروژه هایی شاهد کلاهبرداری های متعددی هم هستیم به طوری که 90 درصد از رمز ارز هایی که خریدوفروش شده تقلبی بوده بنابراین همین پروژه ها در زمین های مجازی متاورس تکرار خواهد شد.

کارشناس مسکن می گوید: شرکت های بزرگ در سال های آینده اقدام به سرمایه گذاری در متاورس می نمایند اما چنین اقداماتی زمینه ساز خروج ارز از کشور می گردد بنابراین باید در داخل کشور شرکت های دانش بنیان بعلاوه معاونت علمی ریاست جمهوری اقدام به طراحی چنین پروژه هایی در قالب فضای سه بعدی نمایند.

ایلاتی گفت: 90 درصد از پروژه های متاورس تقلبی است، اما همان 10 درصدی که سالم هستند باید با مطالعه وآگاهی کامل خریداری شوند. تجربه هم نشان داده است که بسیاری از پروژه هایی که به صورت صعودی افزایش می یابند در کوتاه مدت با شکست سرمایه گذاری ها روبرو می شوند.

انجمن گیگابلاگ مالی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زمین های پوچی که در متاورس سرمایه های مردم را به باد می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین های پوچی که در متاورس سرمایه های مردم را به باد می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید