سینمای ناصر تقوایی به قلم سعید عقیقی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، کتاب سینمای ناصر تقوایی نوشته سعید عقیقی و رضا غیاث از سوی نشر گیلگمش و در مجموعه کارناوال روانه بازار کتاب می گردد.

سینمای ناصر تقوایی به قلم سعید عقیقی

ناشر در معرفی این کتاب آورده است: ناصر تقوایی همیشه غریبه ای محترم محسوب می شد که باید ته صف می ایستاد و ممکن بود هرگز نوبتش نرسد. پس دیگر ته صف طویلی که او را از سینما دور می کرد نایستاد. از صف بیرون زد و تصمیم گرفت فیلم نسازد و عکس بگیرد. نمایشگاه غالباً خلوتِ عکس های درخشانش تجسمی دقیق از شرایط و روحیه او به حساب می آمد؛ نظمی گرفتارآمده در بی نظمیِ پیرامون، و تصاویر ثابت و قدرتمندی که می کوشید جای خالی قاب های متحرک و منحصربه فرد او را پُر کند.

اعتبار ناصر تقوایی به نحوی شهودی و خودانگیخته در آثارش ریشه دارد. استعداد او در برترین سال های شکوفایی مهری برنینگیخته و بیش ترِ عمرش در نبرد با سانسور و سرمایه سالاری و کج فهمی سپری شده، و ستایش های گاه به گاه و دیرهنگام از او نیز به بزرگ داشت سال های فیلم نساختنش تغییر ماهیت داده است.

در آنالیز همه جانبه آثار تقوایی کوشیدیم به همان جزئیاتی اشاره کنیم که خود او با نظمی خاص در کارش گنجانده است. میزانسن همیشه برای او بیش از مضمون اهمیت داشته و از هرگونه تحمیل بازمایه های تألیفی به فیلم هایش پرهیز نموده، و به همین علت مؤلفی حقیقی به جای مانده است.

کتاب سینمای ناصر تقوایی نوشته سعید عقیقی و رضا غیاث، در 327 صفحه با شمارگان هزار نسخه، به قیمت 120 هزار تومان، در قطع رقعی و جلد شومیز، از سوی نشر گیلگمش و همراهی نشرچشمه منتشر می گردد.

از این مجموعه پیشتر کتاب های سینمای آزار، نوشته سعید عقیقی؛ مکرمه، نوشته ابراهیم مختاری و افسر نظری و کیارستمی در کایه دو سینما نوشته مسعود منصوری به انتشار رسیده است. نشر گیلگمش، به انتشار کتاب های نشر چشمه در حوزه سینما اختصاص دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سینمای ناصر تقوایی به قلم سعید عقیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینمای ناصر تقوایی به قلم سعید عقیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید