شامپوی بدون سولفات چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، بسیاری از محصولات خانگی مانند خمیردندان ها و شامپوها حاوی سولفات هستند. سولفات ها دسته ای از مواد شیمیایی هستند که فراورینمایندگان از آن ها به عنوان مواد پاک نماینده یا کف نماینده استفاده می نمایند. وقتی محصولی مانند شامپو را با آب مخلوط می کنید، سولفات ها باعث فراوری کف می شوند. با این حال، برخی از مردم به علت نگرانی در خصوص مضرات سولفات، خرید شامپوی بدون سولفات را ترجیح می دهند.

شامپوی بدون سولفات چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

وقتی به درستی و در مقادیر معمول از محصولات حاوی سولفات بهره ببرید، این مواد بی خطر تلقی می شوند. اما ممکن است برخی از افراد نسبت به محصولات خاصی حساسیت بیشتری داشته باشند یا در مواردی لازم باشد از مصرف محصولات حاوی سولفات اجتناب نمایند. مقاله امروز انجمن گیگابلاگ مگ به آنالیز کاربردها و فواید شامپوهای بدون سولفات اختصاص دارد. با ما تا پایانی این مطلب همراه باشید.

سولفات چیست؟

سولفات ها نمک هایی هستند که از واکنش اسید سولفوریک با سایر مواد شیمیایی به وجود می آیند. آن ها سورفکتانت هستند، به این معنی که خواصی شبیه شوینده ها دارند و به عنوان عوامل کف نماینده و پاک نماینده عمل می نمایند. سورفکتانت ها کشش سطحی مایعی را که در آن قرار دارند کاهش می دهند که این امر باعث می گردد مایع راحت تر با آب مخلوط گردد و کف کند.

چرا در فرمولاسیون شامپوها از سولفات استفاده می گردد؟

همان طور که گفتیم، سولفات ها به کف کردن شامپو یاری می نمایند. عمل کف کردن به این معنی است که شما می توانید شامپو را در ناحیه بیشتری از سر خود پخش کنید. خوب کف کردن بعلاوه به مواد فعال موجود در شامپو یاری می نماید که به عمق موها نفوذ نمایند و آلودگی ها و چربی های اضافی را از بین ببرند. از سوی دیگر، باعث می گردد که برای شست وشوی موهای خود به میزان کمتری شامپو احتیاج داشته باشید.

رایج ترین سولفات های موجود در شامپوها شامل سدیم لوریل سولفات (sodium lauryl sulfate)، سدیم لورت سولفات (sodium laureth sulfate) و آمونیوم لورت سولفات (ammonium laureth sulfate) است.

آیا سولفات خطرناک است؟

پوست سر شما روغن های طبیعی به نام سبوم ترشح می نماید که برای سلامت موها حیاتی هستند و از کراتین موها و فولیکول های آن ها در برابر آسیب محافظت می نمایند. سبوم یک لایه ضدآب روی سطح تارهای مو تشکیل می دهد تا از آسیب به کراتین جلوگیری کند.

شامپوهای حاوی سولفات به از بین بردن سلول های مرده، چربی آزاد و هرگونه آلودگی دیگری که روی موها وجود دارند یاری می نمایند. اما نقطه ضعف آن ها این است که محتمل است در تمیز کردن موها بیش از حد مؤثر باشند. درنتیجه، روغن های ضروری مو را از بین ببرند، به پروتئین مو آسیب بزنند و با کاهش شدید رطوبت باعث شنمایندگی مو و خشک شدن پوست سر شوند.

صرف نظر از این موضوع، به نظر می رسد که استفاده صحیح از سولفات ها خطر کمی برای سلامتی افراد داشته باشد. در یک مطالعه، محققان به آنالیز سمیت احتمالی سدیم لوریل سولفات پرداختند و خاطر نشان کردند که بسیاری از دیدگاه های منفی مردم در خصوص سولفات ها به نحوه تفسیر آن ها از آنالیز های علمی مربوط می گردد.

یکی از رایج ترین افسانه ها در خصوص سولفات ها این است که آن ها باعث سرطان می شوند. اما مدرک علمی برای تأیید این ادعا یا مضر بودن سولفات ها برای سلامتی وجود ندارد.

سدیم لوریل سولفات ممکن است با خطرات جزئی مانند سوزش چشم، تحریک پوست و سمیت عمومی (در صورت نوشیدن محصول) همراه باشد. با این حال، بیشتر افراد در هنگام استفاده از سولفات ها عوارض جانبی کمی را تجربه می نمایند یا دچار هیچ عارضه ای نمی شوند.

چه کسانی باید از محصولات حاوی سولفات دوری نمایند؟

در بیشتر موارد، اثرات سولفات ها خفیف است و بسیاری از افراد از اثربخشی شامپوهای حاوی آن ها سود می برند. کسانی که موهای چرب یا شوره سر دارند ممکن است متوجه شوند که شامپوهای حاوی سولفات تنها محصولاتی هستند که می توانند به طور مؤثر موهایشان را تمیز نمایند. با این حال، برخی از افراد باید از این مواد شیمیایی اجتناب نمایند و به سراغ محصولات بدون سولفات بروند. این افراد عبارت اند از:

1. کسانی که پوست حساسی دارند یا به بیماری های پوستی مبتلا هستند

فردی که پوست سر یا موهای حساسی دارد ممکن است خشکی شدید ناشی از سولفات را تجربه کند. افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما، روزاسه یا پسوریازیس هم ممکن است پس از استفاده از محصولات حاوی سولفات دچار خارش، قرمزی و ترک خوردگی پوست سر شوند. این افراد باید از شامپوی بدون سولفات استفاده نمایند.

2. افرادی که موهای خشک و وز دارند

کسانی که به طور طبیعی موهای خشک، مجعد یا وز دارند بهتر است از محصولات حاوی سولفات دوری نمایند. سولفات ها می توانند به دلیل افزایش اصطکاک ناشی از حذف روغن های طبیعی و رطوبت باعث افزایش خشکی و وز موها شوند.

3. افرادی که از مواد شیمیایی برای تغییر موهای خود استفاده می نمایند

استفاده از شامپو بدون سولفات به کسانی که موهای خود را رنگ می نمایند یا به طور مرتب آن ها را صاف یا فر می نمایند، توصیه می گردد. چرا که این فرآیندهای شیمیایی آسیب پذیری موها را افزایش می دهند و یافتن راه هایی برای جلوگیری از خشکی بیشتر موها به حفظ سلامت آن ها یاری می نماید. به علاوه وقتی موهایتان را رنگ می کنید، شامپوی حاوی سولفات ممکن است سریع تر رنگ را از روی موها پاک کند.

مزایای شامپوی بدون سولفات چیست؟

شامپوهای بدون سولفات به حفظ رطوبت طبیعی موها و نرمی و درخشندگی آن ها یاری می نمایند، کمتر از سایر شامپوها پوست سر را تحریک می نمایند و اگر به طور تصادفی وارد چشم شوند، باعث سوزش آن نمی شوند. افرادی که پوست و موی حساسی دارند و عوارض جانبی ناشی از شامپوهای حاوی سولفات را تجربه می نمایند، باید محصولات بدون سولفات را امتحان نمایند تا ببینند که آیا علائم آن ها بهبود می یابد یا خیر.

در حالی که در بازار انواع شامپوهای بدون سولفات وجود دارد، باید بدانید که بسیاری از آن ها هنوز حاوی ترکیبات شیمیایی مشابه سولفات هستند. برخی از تولیدنمایندگان از الفین سولفونات (olefin sulfonate) که نزدیک به خانواده سولفات ها است استفاده می نمایند، اما روی محصولات خود برچسب بدون سولفات می زنند. استفاده از این شامپوها می تواند به میزان شامپوهای حاوی سولفات برای موها مضر باشد. از این رو، افراد دارای پوست و موی حساس باید در پی محصولات گیاهی ای بگردند که واقعاً بدون سولفات باشند تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری گردد.

شامپوهای بدون سولفات ممکن است در ابتدا متفاوت از سایر محصولات به نظر برسند. برای مثال، ایجاد کف به وسیله یک شامپو بدون سولفات مدت زمان بیشتری طول می کشد و احتمالاً مجبور می شوید که از میزان بیشتری از شامپو برای تمیز کردن موهای خود بهره ببرید. بعلاوه ممکن است به آب بیشتری برای شست وشوی آن از روی موها احتیاج داشته باشید. با این حال، شامپوهای بدون سولفات می توانند به میزان محصولاتی که حاوی سولفات هستند، موها را تمیز نمایند.

چگونه از شامپو بدون سولفات استفاده کنیم؟

ابتدا موها و پوست سر خود را کاملاً با آب خیس کنید. شامپو را روی پوست سر خود بریزید و دوباره کمی آب به آن اضافه کنید تا به راحتی پخش گردد و کمی کف کند. پوست سر خود را ماساژ دهید و در پایان شامپو را با آب خنک بشویید. اگر احساس کردید موهایتان بیش از حد چرب است، می توانید این کار را برای بار دوم تکرار کنید.

به طور کلی اگر موهای خیلی چربی ندارید، لازم نیست هر روز آن ها را با شامپو بشویید. با این حال، برخلاف شامپوهای حاوی سولفات که موها را خشک و شنماینده می نمایند، می توانید هر روز از شامپو بدون سولفات به همراه نرم نماینده بهره ببرید.

کلام پایانی

در بیشتر موارد، وجود سولفات در شامپو برای سلامتی بی خطر است. سولفات ها به شامپو یاری می نمایند که آلودگی ها و چربی های مو را از بین ببرد. با این حال ممکن است برای همه مناسب نباشند، به خصوص اگر موهای خود را هر روز با شامپو بشویید. بعلاوه می توانند به انواع خاصی از مو آسیب برسانند و حتی پوست برخی از افراد را تحریک نمایند.

در کسانی که مو و پوست حساسی دارند، استفاده از شامپوهای حاوی سولفات می تواند با عوارض جانبی خفیفی مثل خشکی و شنمایندگی موها یا خشکی و قرمزی پوست سر همراه باشد. هرکسی که این علائم را تجربه می نماید بهتر است تأثیر شامپو بدون سولفات را در برطرف شدن آن ها آنالیز کند. اگر دلیل اصلی بروز این علائم را نمی دانید، با متخصص پوست مشورت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت انجمن گیگابلاگ مگ را بخوانید.

منابع: medicalnewstoday, stylecraze

منبع: دیجیکالا مگ

به "شامپوی بدون سولفات چیست و برای چه کسانی مناسب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شامپوی بدون سولفات چیست و برای چه کسانی مناسب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید