فرهنگ و آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است

به گزارش انجمن گیگابلاگ، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، فرهنگ و آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است

آرش لهونی، نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار که در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار گشت، از تمام نخبگان، اساتید، دانشگاهیان و فرهیخگانی که همایش بین المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار را راه اندازی کردند، قدردانی و ابراز امیداوری کرد: این چنین رویداد علمی مهمی باعث شناساندن آداب و رسوم، تاریخ و پیشنه مردم اورامانات به مردمان جهان و کشور شود.

وی با اشاره به اصالت فرهنگی، آداب و رسوم منطقه اورامانات در طول تاریخ گفت: مردمان این دیار 40 هزار تاریخ سکونت دارند، تاریخ مکتوب معامله (سند برای املاک) در هزار و 500 سال پیش داشته اند، از قرنها پیش روستاها از طریق شوراها اداره میشد و زنان در مدیریت شوراها مشارکت داشته اند و این نشان دهنده تمدن و مدنیت و فرهنگ بسیار غنی مردمان منطقه اورامانات است.

لهونی در ادامه با اشاره به وجود صنایع دستی متنوع و مختلف در منطقه اورامانات گفت: باید این صنایع دستی را حفظ کنیم و در این راستا همه دستگاه های اجرایی باید پای کار بیایند و فقط اداره کل وظیفه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی برای استفاده از ظرفیت ثبت جهانی منطقه اورامانات شد و گفت: در ظرف یکسالی که ثبت جهانی منطقه اورامانات میگذرد، هیچ کاری صورت نگرفته و اگر گردشگران به منطقه می آیند، بخاطر طبیعت آن بوده نه اقدام دستگاه های اجرایی و به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی و اقدام مثبت و موثر از سوی دستگاه های ذی ربط در خصوص ثبت جهانی منطقه اورامانات هستیم.

منبع: همگردی

به "فرهنگ و آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ و آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید