محقق ایرانی با واقعیت مجازی به بچه ها اتیسم موسیقی آموزش داد

به گزارش انجمن گیگابلاگ، واقعیت مجازی (VR) یک فناوری در حال توسعه است که در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی، آموزش و درمان کاربرد دارد.

محقق ایرانی با واقعیت مجازی به بچه ها اتیسم موسیقی آموزش داد

در این میان یک گروه از کاربران احتمالی برای این فناوری بچه ها مبتلا به اوتیسم هستند که احتیاجمند آموزش هستند و تعاملات اجتماعی ضعیفی دارند.

واقعیت مجازی می تواند به آنها یاری کند تا مهارت های اجتماعی خود را به وسیله شبیه سازی در دنیای واقعی بهبود بخشند.

به همین دلیل آزاده شریعتی محقق کالج لندن(UCL) با همکاری جمعی از محققان در ایران از جمله علیرضا طاهری، محمد مختاری، رزیتا حیدری، معلی مقداری و مینو عالمی طی پژوهشی امکان اجرای برنامه های آموزش موسیقی مجازی با استفاده از سیستم های ارزیابی اتوماتیک برای بچه ها مبتلا به اتیسم را در مراکز درمانی-تحقیقاتی بدون احتیاج به خرید یک ربات و در نتیجه امکان ارائه برنامه در مقیاس وسیع تر با هزینه کمتر را ارزیابی کردند.

به همین دلیل طی 20 هفته جلساتی برای 5 کودک مبتلا به اتیسم در سنین 6تا8 سال انجام شد که شامل جلسه پایه، پیش آزمون، جلسات آموزشی، آزمون پس از تکمیل کلاس ها و یک آزمون پیگیری بود.

در هر جلسه با توجه به دقت و سطح مهارت کودک از ربات های واقعیت مجازی و آلات موسیقی مجازی برای آموزش نت ها و قطعات مختلف موسیقی به بچه ها استفاده شد.

محققان با تجزیه و تحلیل آزمون های روان شناختی و پرسش نامه های صورت گرفته به وسیله روان شناس، شاهد ارتقای اندک مهارت های شناختی بچه ها بودند.

با این وجود، اثربخشی روش مذکور (استفاده از ربات های مجهز به واقعیت مجازی برای آموزش موسیقی) با انجام تحلیل های آماری بر روی داده های عملکرد کودک در طول جلسات آموزش موسیقی که با استفاده از کدگذاری ویدیویی و سیستم ارزیابی اتوماتیک پیشنهادی به دست آمد، اثبات شد.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت طی این جلسات روندی صعودی در توانایی موسیقایی شرکت کنندگان نشان داده شد و همین امر تحقیقات آینده در این زمینه را تضمین می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "محقق ایرانی با واقعیت مجازی به بچه ها اتیسم موسیقی آموزش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی با واقعیت مجازی به بچه ها اتیسم موسیقی آموزش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید