نشست اینفوطور؛ تصاویر می توانند جای هزاران کلمه صحبت نمایند

به گزارش انجمن گیگابلاگ، به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ؛ امروز در غرفه کتاب آرا نمایشگاه کتاب 1402 کارگاه اینفوطور به میزبانی کاظم طلایی و تدریس استاد جمشید کاظمی برگزار گردید. موضوع این کارگاه اهمیت اینفوگرافیک در طراحی جلد کتاب ها و نشریات است، اینفوگرافیک یا اطلاع نگاشت به طور خلاصه به معنی ساخت یک تصویر و شکل از تعداد زیادی داده و اطلاعات به طور خلاصه است.

نشست اینفوطور؛ تصاویر می توانند جای هزاران کلمه صحبت نمایند

مجید کاظمی در آغاز این نشست به نمایش طراحی های اینفوگرافیک پیروز در عرصه نشر و چاپ پرداخت و هر یک را به طور کامل تفسیر و تعریف کرد.

در ادامه او به حاضران جلسه شرح داد که چگونه می توان با تقسیم وظایف و پرورش خلاقیت به یک اینفوگرافیک مجذوب نماینده و خلاق روی جلد کتاب برسیم.

آقای کاظمی درباره فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی گفت: فیلم بسیار قوی ای نیست اما ایده بسیار مجذوب نماینده و گیرایی دارد، همانند فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی. اینفوگرافیک اول از همه نیازمند یک ایده گیرا است.

مهمترین سخن مجید کاظمی که چندین بار روی آن تاکید داشت این بود که برای تصویر اهمیت قائل شوید. تصویر قابلیت این را دارد که جای هزاران کلمه صحبت کند.

او بیان نمود: با اینکه در این دو ماه با قدرتمند شدن نرام افزارها و هوش مصنوعی ai ادعا می گردد که تصویرگری دیگر منسوخ شده است؛ اما هیچگاه هوش مصنوعی و تکنولوژی نمی تواند جای خلاقیت هنرمند را بگیرد.

بعلاوه حاضران این نشست از کمبود امکاناتی همانند ویدئو پرژکتور برای نمایش واصح تر تصاویر ناراضی بودند.

در انتها نشست مجید کاظمی در گفت وگویی با خبرنگار ایبنا درباره اهمیت برگزاری نشست و کارگاه در نمایشگاه کتاب 1402 گفت: به صورت خلاصه باید بگویم سیستم نمایشگاه کتاب تهران باید از این حالت فروش کتاب خارج گردد و کارگاه و محل ارتباطات دست اندرکاران فراوری کتاب باشد. یعنی در واقع باید بخش عمومی آن در یک الی دو روز خلاصه گردد و بخش فروش کتاب به کل نباید وجود داشته باشد و قسمت فروش به کتابفروشی ها منتقل گردد. نمایشگاه باید تبدیل به مکانی گردد که نویسندگاه با ناشران، نویسندگان با تصویرگران و ... ملاقات نمایند و کارگاه های این چنینی برگزار گردد. در حقیقت اولویت اول نمایشگاه کتاب باید این موضوعات باشد و اولویت پنجم و ششم آن فروش کتاب باشد. کارگاه های این تیپی یاری بسیاری می نماید که کیفیت فراوری کتاب هم از نظر محتوا و هم از نظر کتاب سازی رشد کند.

غرفه کتاب آرا در نمایشگاه کتاب 1402 هر روز در دو تایم صبح و عصر به برگزاری نشست های تخصصی فراوری کتاب می پردازد. در نوبت عصر امروز نشست چالش های مدیریت هنری نشر با حضور کوروش پارسانژاد، ناصر حسنی و شاپور حاتمی برگزار خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نشست اینفوطور؛ تصاویر می توانند جای هزاران کلمه صحبت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست اینفوطور؛ تصاویر می توانند جای هزاران کلمه صحبت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید