نوروزگاه سال 96 شیراز درکنار آرامگاه سعدی شیرازی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، سعدیه نوروزگاه سال نو در شیراز با برنامه های متنوعی چون میرنوروزی و نمایش عمونوروز حافظ و شاهنامه خوانی از دوم تا هفتم فروردین ماه برگزار می شود.

نوروزگاه سال 96 شیراز درکنار آرامگاه سعدی شیرازی

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس، مصیب امیری گفت:

نوروزگاه به منظور ترویج و آشنایی هرچه بیشتر میهمانان نوروزی با آداب و آیین نو وی با اشاره به برنامه های نمایشگاهی که در نوروزگاه برگزار می شود اضافه نمود: نمایشگاه شیرینی های سنتی شیراز،صنایع دستی شیراز و سفره هفت سین و اجرای نمایشی مراسم کوسه برنشین، میرنوروزی، نمایش عمونوروز، مراسم عیدی بردن برای عروس، حافظ و شاهنامه خوانی، مراسم چهار شنبه آخر سال، فالگوش و شکستن کوزه در نوروزگاه96 برگزار می شوند.

مراسمی که تدارک دیده شده است از جمله مراسم آب تنی در قنات سعدی، زیارت شاهچراغ، نمایش عروسکی جی جی ویجی، نمایش عروسکی مینا، نمایش بهاریه خواندن بچه ها نیز در این آیین در معرض دید مردم قرار می گیرد .

جهت اطلاع رسانی عمومی نوروزگاه سال جاری، پخش فیلم های کوتاه از آداب و رسوم نوروز شهر شیراز، آیین های ثبتی نوروزگاه سال گذشته در فهرست آثار ناملموس ملی، برگزیده ای از برنامه های نوروزگاه سال گذشته، و نمایش فیلم از آداب و رسوم کشورهایی که در ثبت جهانی نوروز با ایران مشترک هستند در دستور کار قرارگرفت.

توزیع بروشورهایی مختص نوروز در بین مردم از جمله برنامه های است که در نوروزگاه 96 شیراز انجام می شود.

تاریخچه آیین و مراسم نوروز در تمامی شهرهای ایران حائز اهمیت است و در شیراز نیز برنامه های مخصوص به خود را دارد.

رویداد فرهنگی نوروزگاه در ارتقاء و تقویت ارتباط اقوام با یکدیگر نقش بسزایی ایفا می کند. ازاین رو آیین نوروزگاه هم زمان با شیراز در چند شهرستان و مکان تاریخی استان مانند پاسارگاد،تخت جمشید،لارستان،نی ریز،کازرون،نورآباد ممسنی، فیروزآباد و آباده با همکاری انجمن های مردم نهاد اجرا می شود.

به دلیل استقبال گرم مردم از این برنامه در نوروز سال جاری نیز از تاریخ دوم تا هفتم فروردین ماه سال جاری این مراسم زیبا و باشکوه برگزار خواهد شد. برخی از این مراسم در فهرست آثارملی به ثبت رسیده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "نوروزگاه سال 96 شیراز درکنار آرامگاه سعدی شیرازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروزگاه سال 96 شیراز درکنار آرامگاه سعدی شیرازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید