پنجمین نشست از گفتمان های حفاظت و بازسازی آثار برگزار گردید

به گزارش انجمن گیگابلاگ، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پنجمین نشست از گفتمان های حفاظت و بازسازی آثار برگزار گردید.

پنجمین نشست از گفتمان های حفاظت و بازسازی آثار برگزار گردید

محمد مرتضوی (عضو هیأت علمی دانشکده حفاظت و بازسازی دانشگاه هنر اصفهان) در پنجمین نشست از گفتمان های حفاظت و بازسازی آثار، موضوع بازاندیشی در حفاظت آثار برنزی تاریخی؛ نگاهی به مطالعات تازه در حوزه خوردگی و شواهد به جامانده را به بحث نهاد و با اشاره به اینکه ویژگی های مختلف اشیاء فلزی تاریخی طیف وسیعی از چالش ها را فراروی حفاظتگران قرار می دهد، توضیح داد: پاکسازی رسوبات سخت محیطی بدون آسیب به لایه های زیرین از یک سو و حفظ شی فلزی در مقابل خوردگی پیشرونده و فعال از سوی دیگر از جمله این موارد است.

او اضافه نمود: علاوه بر مسائل فنی، مسائل و موضوعات مختلفی که پیرامون اشیاء فلزی تاریخی بدست آمده از حفاری های باستان شناسی مطرح می گردد، بر تصمیم گیری های حفاظتی تاثیرگذار است، اما آنچه در این بررسی به آن پرداخته شده نگاهی دوباره به حفاظت و بازسازی اشیاء برنزی و دیگر آلیاژهای مس تاریخی با تمرکز بر شناخت این آثار از دریچه مطالعه فرآیندهای خوردگی و شواهد به جامانده بر روی آنها است.

عضو هیأت علمی دانشکده حفاظت و بازسازی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه شواهد مختلف حفظ شده در محصولات خوردگی حقایقی را در خصوص شی ارائه می دهند که با یاری به درک و شناخت بهتر آن بر تفسیر حفاظتگر بازسازیگر از شی تاریخی اثر گذار است، اضافه نمود: انواع مختلف اطلاعاتی که از لایه ها و محصولات خوردگی اشیاء قابل بازیابی است می تواند ارزش گذاری های مختلفی را در پی داشته باشد که با تحت تأثیر قراردادن قضاوت درباره چگونگی گذشته اثر به تصمیم گیری های حفاظتی سمت و سوی متفاوتی بدهد.

او اظهار کرد: از این رو در این ارائه مروری بر انواع مختلفی از اطلاعات که با بررسی و بررسی محصولات و لایه های خوردگی میتوان درباره فرآیند ساخت، تزیینات، روش استفاده و نوع کاربرد، فعالیتهای انسانی مرتبط با شی و بافت کهن آن بدست آورد، صورت گرفته و چالش های مختلف مرتبط با هر یک مورد بحث قرار گرفته است.

در ادامه شیبا خدیر (کارشناس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی، مسئول بخش حفاظت از آثار فلزی و بخش لیزر) با نگاهی بر روند پاکسازی آثار فلزی تاریخی، پاکسازی سطح آثار تاریخی را یکی از اقدامات معمول و چالش برانگیز در حوزه حفاظت و بازسازی آثار تاریخی خواند و گفت: اقدام به پاکسازی و رسوب برداری از سطوح آثار فلزی مانند هر روش حفاظتی دیگر نیازمند انجام مراحل مستندنگاری دقیق، ثبت تصویری جزئیات و مطالعات آسیب شناسی و فن شناسی است.

او توضیح داد: با آنکه روش تخریبی بدون بازگشت و تهاجمی است ولی اجرای صحیح آن در امر حفاظت و درمان، بحث زیبایی شناسی و معرفی و شناخت اثر نقش بسزایی دارد.

خدیر با اشاره به اینکه پاکسازی فلزات تاریخی با روش ها و ابزارهای مختلف مکانیکی، شیمیایی و روش های نوینی مانند لیزر و پلاسما انجام می گردد، اضافه نمود: آگاهی از ماهیت فلز و آسیب های آن و انتخاب صحیح روش های پاکسازی و رعایت حد مداخله در عدم رسیدن هر گونه خدشه به سطح اثر یاری شایانی می نماید.

منبع: همگردی

به "پنجمین نشست از گفتمان های حفاظت و بازسازی آثار برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین نشست از گفتمان های حفاظت و بازسازی آثار برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید