آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟
به گزارش انجمن گیگابلاگ، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، گفت: بنابراین می توان مدعی شد که صنعت خودرو به شدت در حال کوشش است. بعلاوه در نمایشگاه سال جاری صنعت خودرو نیز دیدیم که در زمینه خودرو های برقی و هیبریدی نیز اقداماتی اجرا شده و این تنها بخشی است که در نمایش عرضه شد، بخش قابل توجهی نیز در روند کار واقع شده است، اما چون هنوز نهایی نشده، اطلاع رسانی نشده است. خوشبختانه اقدامات خوبی به ویژه در زمینه الکترونیک خودرو ها نیز در حال اجرا است.
با توجه به نزدیک شدن به ماه پایانی سال، در آنالیز شرایط و پیش بینی آینده صنعت خودرو، یک کارشناس خودرویی ضمن اشاره به اینکه چندان به آینده این صنعت مهم، خوش بین نیست، معتقد است که علیرغم پیشرفت های خودروسازان طی سال های اخیر آن هم در سایه تحریم ها، اما همچنان سیاست گذاری غلط و اقتصاد این صنعت زیر علامت سوال های بزرگ است.
امیر حسن کاکایی، ضمن تاکید بر اینکه نمی توان منکر پیشرفت صنعت خودرو به لحاظ فنی طی سال های اخیر شد، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته علیرغم تحریم های سنگین علیه صنعت خودرو، خودروسازان پیشرفت هایی داشته اند. به طور مثال از یورو 4 به یورو 5 ارتقا پیدا کردند، چند محصول خود را از رده خارج نموده و محصولات را (حتی در حد فیس لیفت) به روز نموده اند. ضمن اینکه محصولات نو هم معرفی شده است.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: بنابراین می توان مدعی شد که صنعت خودرو به شدت در حال کوشش است. بعلاوه در نمایشگاه سال جاری صنعت خودرو نیز دیدیم که در زمینه خودرو های برقی و هیبریدی نیز اقداماتی صورت گرفته و این تنها بخشی است که در نمایش عرضه شد، بخش قابل توجهی نیز در روند کار واقع شده است، اما چون هنوز نهایی نشده، اطلاع رسانی نشده است. خوشبختانه اقدامات خوبی به ویژه در زمینه الکترونیک خودرو ها نیز در حال اجرا است.
در حال حاضر به نام فراوری، تعداد خودرو های مونتاژی به شدت در حال افزایش است. خودرو های چینی که عملا نمی توان به آن ها خودروی داخلی اطلاق کردوی توضیح داد: بنابراین از این منظر ها می توان به کوشش صنعت خودرو اذعان داشت، اما اینکه آینده صنعت خودرو چه خواهد شد؟ ، حقیقتا بنده چندان خوشبین نیستم؛ چرا که همچنان سیاست گذاری ها غلط است و اقتصاد صنعت خودرو بر زیر علامت سوال های بزرگ واقع شده است. متاسفانه در حال حاضر به نام فراوری، تعداد خودرو های مونتاژی به شدت در حال افزایش است. خودرو های چینی که عملا نمی توان به آن ها خودروی داخلی اطلاق کرد، چرا که به جز قطعات محدودی همانند تایر، باتری و قطعات جزئی، باقی آن ها داخلی نیستند.
این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: سوالی که اینجا پیش می آید این است که این حجم سرمایه گذری موازی در این بازاری که به لحاظ مالی بسیار دچار مشکل است، قرار است به کجا برسد؟ بعضی پاسخ می دهند که پس صف های خرید طولانی برای چه هستند؟ بایستی پاسخ داد که این دو به هیچ عنوان ارتباطی باهم ندارد. صفی که برای محصولات خودروسازان دیده می گردد، صف سرمایه گذاری است. مشارکت می نمایند تا در یک لاتاری ملی (حتی با وجود شرط تعریف حساب وکالتی) شرکت نمایند و سودی به طور مثال بالغ بر 100 میلیون تومانی کسب نمایند. اما زمانی که قیمت ها آزاد گردد، دیگر چنین صف هایی وجود نخواهد داشت و تقاضا به ویژه تقاضا های کاذب به شدت فروکش خواهد نمود.
کاکایی ضمن تاکید بر اینکه پایین آمدن قیمت ها دور از انتظار است، توضیح داد: به هر حال هر خودرویی، یک قیمت تمام شده دارد و می دانیم با شرایط مونتاژکاری های فعلی و خودرو هایی مونتاژی که قارچ گونه در حال افزایش اند و از سوی دیگر ایران خودرو و سایپا با نهایت کوشش و سختی فراوان دست وپنجه نرم می نمایند تا توسعه فناوری داشته باشند؛ لذا باید سرمایه ها بازگردد و پایین آمدن قیمت ها شدنی نیست.
رقابت نابرابر و سرمایه گذاری ها به سمت مونتاژکاری حرکت می نماید
صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران خودرو وسایپا، صنعت خودروی واقعی است؛ ضعیف هست، اما واقعی استوی اضافه نمود: زمانی که چنان رقابت حداقل ظاهری و نابرابر وجود دارد، سرمایه گذاری های درست به راحتی جوابگو نخواهد بود؛ لذا سرمایه گذاری ها به سمتی در حال حرکت است که در عمل صنعت خودرو را زمین خواهد زد و مجدد صنعت را به نقطه ای می رساند که صنعت خودرو کشور مونتاژکاری کامل گردد. بعضی معتقدند که مگر همین حالا هم صنعت خودرو ما، مونتاژکاری نیست؟! صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران خودرو وسایپا، صنعتی ضعیف، اما واقعی است. خودشان محصولات را طراحی، نظام تامین و بسیاری از فناوری ها را توسعه می دهند، حال به طور طبیعی همانند هر خودروساز دیگر، همراه با زنجیره جهانی.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت تهران تاکید نمود: بنابراین ما در حال حاضر صنعت خودرویی داریم که مشکل دارد، اما صنعت خودرو است؛ اما متاسفانه با روش های فعلی به جای آنکه تقویتش کنیم، تضعیفش می کنیم. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، طی سه چهار سال پیش رو، دیگر چیزی از آنچه از صنعت خودرو متصور بودیم و آرزو داشتیم، باقی نخواهد ماند و آنچه خواهیم داشت، یک مجموعه مونتاژی به ویژه تحت امر چینی ها خواهد بود.
منبع: فرادید