ژن ها چقدر می توانند در گرایش به مواد خوراکی خاص مؤثر باشند؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، ژن های مرتبط با طعم می توانند در انتخاب غذا و خطر ابتلا به بعضی بیماری های قلبی و متابولیک نقش داشته باشند. نتایج مطالعه اجرا شده نشان می دهد افرادی که حس قوی تری نسبت به طعم های تلخ دارند، غذاهای تلخ کمتری، مانند سبزی های خانواده کلم ها و الکل مصرف نموده اند. یافته های اولیه با تأکید بر تغذیه دقیق که فرایند رو به رشدی را شاهد است، از توصیه های غذایی شخصی حمایت می نماید.

ژن ها چقدر می توانند در گرایش به مواد خوراکی خاص مؤثر باشند؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، ژنتیک ممکن است بر عادات غذایی شما و خطر ابتلا به بعضی بیماری های مرتبط با رژیم غذایی تأثیر بگذارد. به طور ویژه ژن هایی که معین می نمایند تا چه حد می توانید طعم های تلخ و خوشایند را بچشید، ممکن است بر کیفیت کلی رژیم غذایی شما تأثیر بگذارند، درحالی که ژن های مرتبط با احساس طعم شیرینی، برای سلامت قلب و متابولیک شما اهمیت بیشتری دارند.

محققان به پشتوانه تحقیقاتی که اخیراً اجرا شده معتقدند متخصصان تغذیه می توانند از این یافته ها برای ایجاد برنامه های غذایی شخصی استفاده نمایند و از این طریق به کاهش خطر ابتلا به بعضی بیماری های مزمن یاری نمایند.

آن ها می گویند ما می دانیم که بسیاری از مردم برای انتخاب غذای سالم با مشکل روبرو هستند، اما بعلاوه می دانیم که بسیاری از مردم نمی دانند چرا با این مشکل روبرو می شوند.

این گروه تحقیقاتی با شناسایی انواع ژنتیک دخیل در حس پنج طعم تلخ، شیرین، اومامی، شور و ترش مطالعه خود را آغاز کردند. سپس محققان یک امتیاز چشایی چندژنی برای معین سطح ادراک برای هر طعم ایجاد کردند. نمره بالاتر مساوی است با احساس قوی تر از آن طعم.

آن ها دریافتند که امتیاز طعم تلخ بالا با مصرف کمتر غذاهای تلخ مانند غلات کامل، الکل و سبزی های خانواده کلم (مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، آروگولا) مرتبط است. بااین حال محققان میزان گیری نکردند که آیا نمره بالا در یک طعم خاص بیانگر بیزاری از آن طعم است یا خیر. به صورت تئوری اگر فردی سبزی های تلخ دوست ندارد، یک متخصص تغذیه می تواند جایگزین های شیرین تری مانند کدوحلوایی و ذرت به وی پیشنهاد کند.

محققان معتقدند درک اینکه چرا یک غذا را انتخاب می کنید، برای تغییر رفتار سودمندتر خواهد بود تا درک اینکه چه غذایی را باید انتخاب کنید.

ژن های درک طعم و تغذیه دقیق

این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی بود که آنالیز کرد چگونه ژن های دخیل در درک طعم ممکن است بر انتخاب رژیم غذایی و سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارند. نتایج آن می تواند به تغذیه دقیق یاری کند.

تغذیه دقیق یا تغذیه شخصی، یک رشته نوپا در علم تغذیه است. به جای استاندارد فعلی توصیه های غذایی در سطح کل جمعیت (مانند دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها 2020-2025)، تغذیه دقیق توصیه های غذایی فردی را بر اساس ترکیب ژنتیکی منحصربه فرد، عادات و سبک زندگی، ترجیحات غذایی و میکروبیوم روده ارائه می نماید.

بسیاری از محققان تغذیه بر پیشرفت درزمینهٔ تغذیه دقیق متمرکز هستند. در اوایل امسال، مؤسسه ملی سلامت آمریکا مبلغ 170 میلیون دلار به مطالعه تغذیه دقیق که با هدف استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی سازی توصیه های غذایی انجام می گردد، اختصاص داد. آن ها بعلاوه طی بیانیه ای اعلام نموده اند که ما می دانیم تغذیه درست مانند دارو، برای همه یک میزان نیست.

اهمیت طعم در انتخاب های غذایی

بیشتر تحقیقات تغذیه دقیق بر روی ژن هایی متمرکزشده اند که به جای محرک های مهم دریافت غذا مانند طعم، بر پاسخ های بیولوژیکی به غذا تأثیر می گذارند.

بااین حال قبل از اینکه محققان بتوانند تأیید نمایند این یافته ها ارتباط های معتبری دارند، مطالعه باید مورد بازبینی و تکرار قرار گیرد. آن ها می گویند مطالعات آینده باید به جمعیت های مختلف توجه کند، زیرا ترجیحات طعم و مزه تحت تأثیر فرهنگ ما نیز هست، نه فقط ژن های ما.

معین کردن چگونگی ارتباط طعم و مزه با رژیم غذایی در بسیاری از جمعیت های مختلف مهم است زیرا زمانی که درک گسترده تری از این عوامل تأثیرگذار داشته باشیم، آن موقع است که می توانیم آغاز به نتیجه گیری گسترده تر کنیم و توصیه های خاصی ارائه کنیم.

باوجوداین مطالعات در حال حاضر هنوز از اینکه بتوان برای یک رژیم شخصی سازی شده بر اساس میزان گیری درک چشایی خود از متخصص تغذیه درخواست برنامه غذایی کنیم فاصله داریم.

تغذیه شخصی سازی شده یک حوزه نسبتاً تازه است و درحالی که شرکت های زیادی وجود دارند که خدمات تغذیه دقیق ارائه می دهند، بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که این خدمات فراتر از علم عمل می نمایند. درواقع مطالعات بیشتری موردنیاز است تا بر اساس ژنتیک و میکروبیوم های هر فرد توصیه های غذایی دقیقی صورت گیرد.

منبع: verywellhealth

منبع: فرارو

به "ژن ها چقدر می توانند در گرایش به مواد خوراکی خاص مؤثر باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژن ها چقدر می توانند در گرایش به مواد خوراکی خاص مؤثر باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید