کتاب نویز در خصوص چیست؟ چرا آنالیز نویز در زندگی و کار و جوامع انسانی این همه اهمیت دارد؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، بسیاری از نتیجه گیری های ما بر اساس قضاوتهایی است که پاسخ درست آن ها معلوم نشده یا حتی غیرقابل شناخت اند. برای آنکه تنوع و اختلاف قضاوتها در یک مورد تعیین را میزان بگیریم، لازم نیست بدانیم در آن موضوع حق با چه کسی است. کافی است به پشت سیبل نگاه کنیم تا بتوانیم نویز را میزان بگیریم.

کتاب نویز در خصوص چیست؟ چرا آنالیز نویز در زندگی و کار و جوامع انسانی این همه اهمیت دارد؟

برای آنکه خطا در قضاوت را بفهمیم، ضروری است هم سوگیری و هم نویز را بشناسیم. هزاران مقاله علمی و ده ها کتاب پرمخاطب درباره سوگیری بحث نموده اند، اما تعداد خیلی کمی از آن ها حتی اشاره ای به نویز داشته اند. هدف از نگارش کتاب نویز، تعدیل این اوضاع است.

اندازه نویز در تصمیم های دنیا واقعی به طرز شرم آوری زیاد است. این چند مثال را در نظر بگیرید:

پزشکی نویز دارد

پزشکان با معاینه یک بیمار تعیین، قضاوت های مختلفی ارائه می نمایند که آیا بیمار دچار سرطان پوست، سرطان پستان، بیماری قلبی، نسل، ذات الریه، افسردگی و مسائل پزشکی دیگر است یا نه. به طور خاص، نویز در روان پزشکی بسیار زیاد است. درست است که در این حوزه قضاوت شخصی مهم است، اما در برخی حوزه هایی که شاید انتظار نمی رود هم نویز قابل توجهی را مشاهده می کنیم؛ مثلا در تحلیل عکس های رادیولوژی.

تصمیم درباره سرپرستی بچه ها نویز دارد

کارشناسان نهادهای حمایتی باید آنالیز نمایند که آیا بچه ها مورد نظر آن ها در معرض سوء استفاده هستند یا نه و اگر این طور است، آن ها را به پرورشگاه منتقل نمایند یا نه. این سیستم نویزی است، چون با مقایسه مدیران معلوم می گردد برخی از آن ها با احتمال بیشتری بچه ها را به پرورشگاه می فرستند. سالها بعد، آن بچه ها بداقبالی که به دست این مدیران سخت گیر به پرورشگاه سپرده شده اند عملکرد ضعیفی در زندگی دارند: نرخ بیشتر بزهکاری، نرخ بیشتر زایمان در سنین پایین و عایدی پایین تر.

پیش بینی ها نویز دارند

پیش بینی نماینده های حرفه ای درباره احتمال فروش محصول تازه، رشد نرخ بیکاری، ورشکستگی کمپانی های نابه سامان و تقریبا درباره هر موضوع دیگری، پیش بینی هایی بسیار متفاوت ارائه می دهند.

تصمیم درباره پناهندگی نویز دارد

در ایالات متحده، پذیرش درخواست پناهندگی پناهجوها به چیزی مثل بخت آزمایی شبیه است. در یک تحقیق، تعدادی درخواست را به طور تصادفی انتخاب کردند و به قاضی های مختلفی دادند. معلوم شد یک قاضی 5% از درخواستها را تأیید نموده است و قاضی دیگر 88٪. عنوان این تحقیق به مقدار کافی گویاست: رولت پناهندگی.

تصمیم های استخدامی نویز دارند

کسانی که مصاحبه شغلی انجام می دهند درباره افراد واحد به ارزیابی های بسیار متفاوتی می رسند. امتیاز عملکرد کارکنان هم بسیار فرق دارد و بیش از آنکه به سنجش عملکرد آن ها ربط داشته باشد، به این بستگی دارد که چه کسی مسئول سنجش آنهاست.

علوم پزشکی قانونی نویز دارد

این طور به ما یاد داده اند که فکر کنیم تشخیص هویت بر اساس اثر انگشت خطاناپذیر است. اما کسانی که اثر انگشت را آنالیز می نمایند گاهی در این تصمیم که آیا اثر یافت شده در صحنه جرم متعلق به مظنون است یا نه اختلاف دارند. نه فقط متخصصان با یکدیگر اختلاف نظر دارند، بلکه گاهی اگر یک اثر انگشت واحد را در موقعیت های مختلف به متخصصی بدهیم، تصمیم های ناسازگاری می گیرد. مستندات نشان می دهند که در سایر رشته های پزشکی قانونی و حتی تحلیل دی. ان. ای. هم بی ثباتی مشابهی وجود دارد.

کتاب نویز

نوشته: الیویه سیبونی, دنیل کانمن, کاس آر سانستین

ترجمه: محسن اسلامی

نشر نوین

کتاب نویز شش بخش دارد:

در بخش یک، تفاوت های میان نویز و سوگیری را آنالیز می گردد و نشان داده می گردد که هم سازمان های خصوصی و هم سازمان های عمومی می توانند نویزی باشند و گاهی اندازه نویز در آن ها حیرت آور است.

در بخش دو، به کندوکاو در سرشت قضاوت انسانی و چگونگی سنجش اندازه دقت و خطای آن پرداخته می گردد. قضاوت در معرض سوگیری و نویز است. از این رو، رابطه متناظر مهم بین نقش این دو نوع خطا را توصیف می کنیم. نویز موقعیتی عبارت است از بی ثباتی در قضاوت شخص یا گروه یکسان درباره موارد یکسان در موقعیتهای متفاوت. در بحث های گروهی شاهد حجم عجیبی از نویز هستیم. این حجم متأثر از عوامل به ظاهر بی ربطی است، مثل این که چه کسی اول صحبت کند.

بخش سه نگاهی عمیق تر به نوعی از قضاوت می اندازد که درباره آن تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است: قضاوت پیشگویانه. در این بخش، به آنالیز این موضوع می پردازیم که در پیش گویی، قاعدهها، فرمولها و الگوریتم ها چه مزیتی بر انسان دارند: بر خلاف باور عامه، این موضوع به خاطر بصیرت برتر قاعده ها نیست، بلکه به سبب بی نویزی آنهاست. درباره عاملی بحث می گردد که در نهایت کیفیت قضاوت های پیشگویانه را محدود می نماید -یعنی جهل عینی از آینده و این که چگونه این محدودیت دست به دست نویز می دهد تا کیفیت پیشگویی را پایین بیاورد. سپس پاین پرسش پیش کشیده می گردد که لابد تا آن زمان از خودتان پرسیده اید: اگر نویز تا این حد شایع است، چرا تا الان متوجهش نشده بودید؟

بخش چهار نگاهی به روان شناسی انسان دارد. در این راستا، علل اصلی نویز را شرح می دهیم که شامل چنین مواردی است: تفاوت های بین فردی که ناشی از عوامل مختلفی مانند شخصیت و سبک های شناختی است، بی ثباتی فردی در وزن دهی به ملاحظات مختلف و استفاده متفاوت افراد از مقیاس های واحد. به این سؤال پرداخته می گردد که چرا مردم از نویز غفلت می نمایند و چرا اغلب از رویدادها یا قضاوتهایی متعجب می شوند که امکان پیش بینی آن را نداشته اند.

بخش پنج به آنالیز این پرسش عملی می پردازد که چگونه می توانید قضاوت خود را بهتر کنید و مانع از خطا شوید. به این ترتیب، کوشش ها برای مقابله با نویز در عرصه پزشکی، کسب وکار، آموزش، حکمرانی و غیره را مورد بحث قرار می گیرند. تحت عنوان بهداشت تصمیم چندین تکنیک کاهش نویز را معرفی می شوند. به آنالیز پنج تحقیق موردکاوانه در حوزه هایی پرداخته می شو که درباره وجود نویز مستندات زیادی دارند و افراد برای کاهش نویز در آن حوزه ها کوشش وافر و پایداری داشته اند؛ اندازه موفقیت و شکست این کوشش ها فرق دارد و همین مطلب هم برای ما درسهایی به همراه دارد. موردکاویها عبارت اند از تشخیص های پزشکی غیرقابل اعتماد، امتیازدهی به عملکرد، علوم پزشکی قانونی و به طور کلی پیش بینی. در نهایت، سیستمی پیشنهاد می دهیم که نام آن را پروتکل سنجش های میانی گذاشته شده: رویکردی چند منظوره برای ارزیابی گزینه ها که چندین اقدام کلیدی سلامت تصمیم را در بر می گیرد و می خواهد قضاوتهایی بینویزتر و قابل اعتمادتر فراوری کند.

بخش شش به این پرسش می پردازد که چه سطحی از نویز به جا و مناسب است؟

شاید خلاف شهود به نظر بیاید، ولی سطح مناسب نویز صفر نیست. در برخی حوزه ها حذف کامل نویز شدنی نیست و در حوزه های دیگر این کار بسیار پرهزینه است. در عین حال، حوزه های دیگری هستند که کوشش برای کاهش نویز در آن ها به قیمت برخی ارزش های دیگر تمام می گردد؛ برای مثال، کوشش برای حذف نویز می تواند روحیه افراد را تضعیف کند و باعث گردد احساس نمایند با آن ها مثل چرخ دنده های یک ماشین برخورد می گردد. وقتی الگوریتمها بخشی از پاسخ هستند، انواع و اقسام اشکالاتی پیش می آیند که در این بخش برخی از آن ها طرح می شوند. [اما] همچنان، اندازه فعلی نویز قابل قبول نیست.

منبع: یک پزشک

به "کتاب نویز در خصوص چیست؟ چرا آنالیز نویز در زندگی و کار و جوامع انسانی این همه اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب نویز در خصوص چیست؟ چرا آنالیز نویز در زندگی و کار و جوامع انسانی این همه اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید