ما باید در زنجیره تامین جهانی خودرو باشیم نه زنجیره مصرف
به گزارش انجمن گیگابلاگ، طی روز های اخیر همزمان با شروع فعالیت بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، زمزمه های مذاکره مجدد و برطرف تحریم ها به گوش می رسد، در این رابطه بعضی از رسانه ها اعلام کردند، مذاکرات خودرویی میان ایران و بعضی از شرکت های شروع شده، به نظر می رسد انتشار چنین اخباری هیچگونه سندیتی نداشته باشد.
به گزارش انجمن گیگابلاگ، بعد از امضای برجام، خودرو جزء اولین صنایعی بود که توانست میوه ناشی از برجام را زود بچیند و پای بسیاری از خودروسازان اروپایی به ایران باز شد، اما این حضور تدام چندانی نداشت و بعد از خروج آمریکا از برجام و تحریم صنعت خودروی ایران، تمامی این شرکت ها فعالیت خود در کشورمان را نیمه کاره رها کردند و رفتند.
مذاکره ای در کار نیست
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با انجمن گیگابلاگ با اشاره به اینکه اخباری که در رابطه با مذاکرات خودرویی میان ایران و کشور های دیگر طی این روز ها منتشر شده، کذب است، گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان شرایط بازگشت آمریکا به برجام و همچنین برطرف تحریم ها معین نیست و تمام این اخباری که در حوزه خودرو منتشر می گردد، همراه با خوشبینی است تا بیان واقعیت، بنابراین آن چیزی که هنوز هم در حد احتمال نیست، نمی توان در خصوص آن حرف زد.
وی اضافه نمود: تا زمانیکه که سیاست کلان ایران در خصوص برجام و گشایش روابط بین المللی مشخص نگردد، نمی توان کلامی در خصوص مذاکرات خودرویی گفت، در حالیکه در ایران ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد، هیچ کمپانی حاضر نمی گردد که در خصوص همکاری خودرویی به خصوص در زمینه واردات با شرکت های ایرانی حرف بزند، از سوی دیگر این اخباری هم که در خصوص مذاکره با شرکت های کره ای و همچنین اروپایی انجام می گردد، به هیچ عنوان واقعیت ندارد، در این رابطه دو فرض را می توان در نظر گرفت، اول اینکه بعضی از شرکت با به راه انداختن پروپاگاندای رسانه ای سعی در دامن زدن به این شایعات دارند و می خواهند سهم بازار خود را حفظ نمایند.
زاوه گفت: دوم هم اینکه بعضی برای حفظ و بقای تجارت کسب و کار خودشان در حال رواج دادن چنین اخبار فیکی هستند، بنابراین در حال حاضر چنین اخباری مطرح نیست، این در حالیست که فارغ از اینکه شرایط برجام و تحریم ها چه بگردد، صنعت خودروی ایران در زمان حال زیرساخت های مناسب را جهت سرمایه گذاری ندارد، همان اتفاقی که در برجام رخ داد و بسیاری از شرکت ها آمدند، اما در زمینه تکنولوژی و پیشرفت هیچ اتفاقی رخ نداد و زمانیکه شرکت های خارجی رفتند، ما در این سه سال فراوری و نوآوری جدیدی را شاهد نبودیم.
این فعال صنعت خودرو با تاکید بر اینکه همیشه یک اشتباه استراتژیک در بین مسئولان و تصمیم گیران وجود دارد که بسیار هزینه وارد نموده است، در تمامی عرصه های صنعتی و اقتصادی، یادآور شد: همیشه این توهم وجود داشته که ایران یک بازار عظیم مصرف برای کشور های دیگر به خصوص کشور های عظیم دنیا مانند اروپایی ها و یا چین است و برای همین موضوع نیز آن ها سرو دست می شنمایند که به ایران وارد شوند، همان داستانی که ضربه کاری آن را در ایام بعد از برجام خوردیم، اشتباه مهلک در همینجاست، در همین زمینه خودرو ما همیشه در زنجیره مصرف خودروسازان عظیم بودیم که مصداق عظیم آن رنو و پژو بود که شرکای اصلی خودروسازان ایرانی بودند.
ما باید در زنجیره تامین دنیای باشیم نه زنجیره مصرف
زاوه اضافه نمود: ما باید در زنجیره دنیای تامین آن ها باشیم، تا بتوانیم منافع خود را تامین کنیم، نه اینکه مصرف نماینده باشیم، ما الان اگر پژو برگردد، در نهایت چند تا از پیج و مهره های 301 را بتوانیم بسازیم، این یعنی ما مصرف نماینده هستیم، برای چه پژو هر بار به راحتی ول می نماید و می رود، مگر آقایان مدعی نیستند، پژو از ترک بازار ایران به شدت متضرر شده، این ضرر الان چیست، مگر آن ها چند دستگاه در ایران فراوری کردند؟ سودش چه قدر شده؟ نهایتا 200 میلیون دلار که آن هم به طرق مختلف به این شرکت پرداخت شده و الان نیز پژو- سیتروئن با فیات- کرایسلر ادغام شده اند و یک اتحاد خودرویی جدید به راه انداخته اند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تا زمانیکه ما تغییر نگرش ندهیم و از این توهم بیرون نیاییم که ایران بازار عظیم مصرفی است، هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم، مگر درآمد سرانه هر ایرانی چقدر است و توان اقتصادیش تا کجا است که این چنین حرف می زنیم، در همین کنارمان در ترکیه فقط کارخانه فیات سالانه 700 هزار دستگاه خودرو فراوری می نماید که همه آن ها برای بازار اروپا و آمریکا است، به این می گویند، سیاست گذاری کلان در عرصه خودرو، الان ترکیه آیا تحریم است، در صورتیکه کوچکترین فشاری به ترکیه بیاورند، اگر این کارخانه ها تعطیل گردد، فشارش به شهروندان آمریکایی و اروپایی می آید و آن ها اعتراض می نمایند.
وی توضیح داد: ما به کل باید در تصوراتی که داریم، تجدید نظر کنیم، کل مبادلات اقتصادی ما با کشور های دیگر حدود 40 میلیارد دلار در سال است، در حالیکه این رقم تنها برای دوبی 150 میلیارد دلار در سال است، ما این 40 میلیارد دلار را برای واردات می گوییم، اما دوبی واسط مصرف نماینده و فراوری نماینده است و نمی توان او را تحریم کرد، زیراکه تجارت مختل می گردد، به این می گویند برنامه ریزی و سیاست گذاری، نه آن چیزی که ما حرف آن را می زنیم و عمل می کنیم.
زاوه گفت: ما می توانیم یک کشور فراورینماینده قوی شویم، به شرط اینکه دارای مدیریت درست و صحیح باشیم، زیراکه نیروی کار و انرژی ارزان داریم و می توانیم بسیاری از برند های معتبر دنیای را به ایران بکشانیم به شرط اینکه درست فکر کنیم، با این شرایط فعلی اگر شرکت های خارجی بیایند، باز هم ما اوضاعمان تغییر نخواهد کرد، در صنعت خودرو تنها طی سال 85، 86 بود که در پروژه فراوری 206 صندوق دار ایران توانست وارد زنجیره دنیای تامین پژوه گردد که آن از دستمان در رفت، وگرنه همیشه در مابقی اوقات همیشه یک مصرف نماینده بیشتر نبودیم که به راحتی نیز کنارمان گذاشتند.
منبع: فرارو