گزارش، واشنگتن و آزمایشگاه های مرموز میکروبی؛ از ابتلای مردم آمریکا به بیماری لایم تا پروژه 112

به گزارش انجمن گیگابلاگ، برنامه سری سلاح های میکروبی آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم شروع شد، اما بر اساس شواهدی که تا کنون در دست است، ارتش این کشور اولین آزمایش ها را در سال 1949 انجام داد.

گزارش، واشنگتن و آزمایشگاه های مرموز میکروبی؛ از ابتلای مردم آمریکا به بیماری لایم تا پروژه 112

گروه بین الملل انجمن گیگابلاگ- آزمایشگاه های میکروبی آمریکا، در بحبوحه بحران شیوع بیماری دنیاگیر کووید-19 (بیماری کروناویروس 2019)، بار دیگر به موضوعی داغ تبدیل شد.

یک روزنامه دولتی چین چند روز پیش از ارتش آمریکا خواست فعالیت های آزمایشگاه میکروبی اش را که مدت کوتاهی قبل از شیوع ویروس کرونا، تعطیل شد افشا کند.

سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه هم اخیراً گفته آمریکا با شفافسازی فعالیت آزمایشگاه های بیولوژیک نظامی در سراسر دنیا مخالفت می نماید و این امر موجب ایجاد سؤالاتی در افکار عمومی شده مبنی بر اینکه در این آزمایشگاه ها چه اتفاقی رخ می دهد و واشنگتن در حال پیگیری چه اهدافی است.

آنچه بر ابهام های می افزاید مخالفت آمریکا با پروتکل منع سلاح های بیولوژیک است. به عنوان مثال، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2009 با انجام مذاکراتی برای نظارت بر سلاح های بیولوژیک مخالفت کرد. (➕)

در داخل خود آمریکا هم گاه ها صدایی در مخالفت با برنامه بیولوژیک مرموز آمریکا شنیده می گردد. سال گذشته، به عنوان مثال، یک قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته میلادی از پنتاگون خواست حقایق را درباره مبتلا کردن عمدی مردم آمریکا به بیماری لایم بین سال های 1950 تا 1970 آشکار کند. (➕)

شروع آزمایش های میکروبی آمریکا

برنامه سلاح های میکروبی آمریکا در خلال جنگ دنیای دوم شروع شد، اما بر اساس شواهدی که تا کنون در دست است، اولین آزمایش ها در سال 1949 انجام شد. در این زمان، دانشمندان وزارت دفاع آمریکا باکتری هایی را در سیستم تهویه هوا قرار دادند تا نحوه عملکرد سلاح های بیولوژیک را مشاهده نمایند.

یک سال بعد، نیروی دریایی آمریکا در عملیاتی محرمانه موسوم به دریاافشانی (Operation Sea-Spray) اقدام به انتشار باکتری های سراشیا و باسلیوس در منطقه خلیج سان فرانسیسکو کرد. این آزمایش به مبتلا شدن 11 نفر از ساکنان منطقه به عفونت مجاری ادراری شد که یک نفر از آنها جانش را از دست داد.

در سال 1951 هم آزمایش هایی در یکی از پایگاه های نیروی دریایی آمریکا (مرکز تأمین دریایی نورفولک انجام شد. در این آزمایش ها هاگ های قارچی در محیط پراکنده شد تا اثر آن روی کارگران سیاه پوستی که در حال کار کردن در آنجا بودند مورد آنالیز قرار گیرد.

در سال 1997، شورای تحقیقات ملی فاش کرد که آمریکا در دهه 1950 از مواد شیمیایی هم برای آنالیز اثر بالقوع سلاح های میکروبی استفاده نموده است. گفته شد آمریکا با استفاده از هواپیما کادمیم سولفید روی را بر فراز چند شهر از جمله سنت لوئیس در ایالت میسوری و مینه پولیس در ایالت مینه سوتا اسپری نموده است.

علت انتخاب این شهرها شباهت آنها به مواضع احتمالی در شوروی مانند مسکو از لحاظ قلمرو سرزمینی، آب و هوا و جمعیت آنها بود. سال 2012 دانشمندی به نام لیسا مارتینو تیلور گزارش داد که این آزمایش آمریکا به افزایش نرخ سرطان در این شهرها منجر شده است.

آمریکا علاوه بر انتشار عامل های بیولوژیک و میکروبی در هوا سابقه استفاده از حشرات به عنوان سلاح های میکروبی را هم دارد. به عنوان مثال در سال 1954 دانشمندان آمریکایی در عملیاتی به نام خارش عظیم به آزمایش این فرضیه پرداختند که آیا می توان از حشره کک به عنوان یک سلاح انباشته از عوامل بیماری زا استفاده کرد یا خیر.

این عملیات موفقیت آمیز بود و نشان داد که کک های آلوده به بیماری پس از پرتاب از هواپیما زنده می مانند و می توانند به بدن های میزبان متصل شده و آنها را بیمار نمایند.

آزمایش خارش عظیم تنها چند سال بعد از آن اتقاق می افتاد که شوروی آمریکا را به پرتاب بسته های پر از حشرات آلوده به بیماری های رقصاک و طاعون در کره و چین در خلال جنگ کره متهم کرد. این چیزی است که آمریکا آن را به عنوان کارزار تحریف اطلاعات رد نموده است.

پروژه 112

بعد از آنکه وزیر دفاع وقت آمریکا، رابرت مک نامارا مجوز پروژه ای به نام 112 را صادر کرد افزایش چشمگیری در آزمایش های میکروبی آمریکا رخ داد. این پروژه آزمایش های میکروبی آمریکا را توسعه داد و بودجه جدیدی را به این برنامه تزریق کرد.

یکی از بحث انگیزترین آزمایش ها در سال 1966 در یکی از متروی نیویورک رخ داد. دانشمندان نظامی آمریکا لامپ هایی را به باکتری باسیلوس آلوده نموده و آنها را در راستا عبور و مرور پخش کردند. این باکتری چندین مایل به اطراف پراکنده شده و هزاران نفر از مردم آنها را استنشاق کردند یا لباسشان به آن آلوده شد.

سال 2008، دیوان حسابرسی دولت آمریکا اذعان کرد که ده ها هزار نفر از شهروندان آمریکا به دلیل این پروژه به عوامل میکروبی آلوده شده اند. در همان گزارش تصریح شده بود که وزارت دفاع آمریکا از سال 2003 به دنبال مشخص کردن شهروندانی بوده که به موجب پروژه 112 بیمار شده اند.

سال 1969، ریچارد نیکسون بیان کرد که تمامی جنبه های تهاجمی برنامه سلاح های بیولوژیک آمریکا را متوقف می نماید. با وجود این، از آن موقع به بعد نگرانی ها درباره فعالیت مخفیانه آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا ادامه داشته است.

بعضی اقدامات آمریکا به نگرانی ها درباره فعالیت های خطرناک آمریکا در زمینه استفاده از سلاح های میکروبی دامن زده اند. به عنوان مثال، آمریکا در سال 2001 از کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی و سموم (BTWC) که در سال 1971 به تصویب رسیده بود خارج شد تا این نگرانی ها ادامه داشته باشد که فعالیت های سری آمریکا در زمینه سلاح های بیولوژیک کماکان ادامه دارند.

حدود دو ماه پیش، پروفسور لی رونگ، از کارشناسان برجسته مسائل نظامی روسیه آشکار کرد ایالات متحده با عنوان یاری به کشورهای مشترک المنافع برای جلوگیری از تهدیدات زیست شناختی، شبکه ای از آزمایشگاه های بیولوژیکی نظامی را در گرجستان، اوکراین، مولداوی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و سایر کشورهای اطراف روسیه به راه انداخته و در حال اجرا آزمایش هایی بر روی سلاح های بیولوژیک است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، واشنگتن و آزمایشگاه های مرموز میکروبی؛ از ابتلای مردم آمریکا به بیماری لایم تا پروژه 112" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، واشنگتن و آزمایشگاه های مرموز میکروبی؛ از ابتلای مردم آمریکا به بیماری لایم تا پروژه 112"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید