13 میلیون جوان مجرد در ایران داریم ؛ مردان بیشتر مجردند ، دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند ، بحران جمعیت نداریم

به گزارش انجمن گیگابلاگ، یک جمعیت شناس گفت: طبق آخرین آمارها در سال 1401، جمعیت جوان 18 تا 35 ساله کشور کاهش پیدا نموده و به 21 میلیون نفر رسیده است که این کاهش طبیعی بوده و به دلیل خارج شدن بخش اعظم متولدین دهه 60 از دوره جوانی است.

13 میلیون جوان مجرد در ایران داریم ؛ مردان بیشتر مجردند ، دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند ، بحران جمعیت نداریم

به گزارش انجمن گیگابلاگ، شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس، همزمان با روز ملی جوان به پیشب ینی جمعیتی رده سنی 18 تا 35 ساله بر اساس آخرین داده های موجود پرداخت و اظهار کرد: تا آخر سال جاری یعنی تا اسفند سال 1401، تعداد جمعیت جوان کشور یعنی 18 تا 35 ساله ها حدود 21 میلیون نفر است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این جمعیت جوان 21 میلیون نفری متولد دهه 60 ، چه تعداد متولد دهه 70 و چه تعداد متولد دهه 80 هستند، شرح داد: حدود 7 و نیم میلیون نفر از این جمعیت جوان جزو متولدین دهه 60، نزدیک به 11 میلیون نفر متولد دهه 70 و حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر نیز متولد دهه 80 هستند.

به گفته این جمعیت شناس، 10 میلیون و 900 هزار نفر از این جمعیت جوان 21 میلیونی مرد و 10 میلیون و 400 هزار نفر زن هستند.

وجود 13 میلیون جوان مجرد در ایران

کاظمی پور بعلاوه درباره شرایط تأهل این جمعیت جوان توضیح داد: در این گروه سنی حدود 13 میلیون مجرد داریم که 5 میلیون آن زن مجرد و حدود 8 میلیون نیز مرد مجرد هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اندازه تجرد در بین جمعیت جوان زیاد است، تاکید نمود: خیر، چراکه این جمعیت جوان مجرد به تدریج ازدواج می نمایند. مجردین هم بیشتر در رنج سنی زیر 20 سال و 20 تا 25 سال هستند و ما قطعا سالی 600 الی 700 هزار ازدواج داریم. این جمعیت نیز به تبع در بازه زمانی 5 الی 7 سال ازدواج می نمایند.

مشکل جمعیت جوان برای ازدواج

این جمعیت شناس معتقد است که مشکل جمعیت جوان فعلی در مورد ازدواج، مسائل مالی و عدم امنیت مالی است. متاسفانه تمامی آحاد جامعه مسائل مالی را حس می نمایند اما با توجه به اینکه جوان ها تازه وارد بازار کار می شوند و تشکیل زندگی می دهند، هزینه تشکیل زندگی بالاست و خودشان نمی توانند مخارج خود را تامین نمایند، نگرانی های بیشتری برایشان ایجاد می گردد.

جمعیت جوان کم شده است

وی بعلاوه درباره تغییرات آماری جمعیت جوان فعلی در قیاس با سال های گذشته شرح داد: نسبت به سال های قبل جمعیت جوان کم شده است. مطابق با سرشماری سال 95 یعنی حدود 6 سال پیش جمعیت مردان 18 تا 35 ساله 13 میلیون و 400 هزار نفر و زنان جوان 18 تا 35 ساله 13 میلیون نفر بوده است. یعنی جمعیت جوان ما در آن سال 26 میلیون و 400 هزار نفر بوده است اما اکنون به 21 میلیون نفر رسیده است چراکه دهه شصتی هایی که جمعیتشان زیاد بود در حال حاضر از دوره سنی جوانی خارج شده و به بالای 35 سال رسیده اند.

این جمعیت شناس اضافه کرد: حتی اگر 5 سال دیگر نیز زمان بگذرد، این جمعیت جوان 7 و نیم میلیون نفری دهه شصتی فعلی به بالای 35 سال می رسند و از دوره سنی جوانی خارج می شوند. در واقع خروجی ما بیش از ورودی است و از این رو کاهش جمعیت جوان را شاهد هستیم.

با بحران جمعیت روبرو نیستیم

کاظمی پور در پاسخ به این سوال که آیا این اندازه کاهش جمعیت جوان طبیعی است یا ما با بحران جمعیت جوان روبرو ایم، اظهار داشت: خیر با بحران روبرو نیستیم. در دهه 70 و 80 نیز با کاهش باروری تعداد جمعیت جوان کم شد. در واقع اینطور می توان مطرح کرد که از آنجا که در دهه 60 نسبت به دهه 50 باروری بسیار زیاد بالا رفت، آن افزایش باروری در دهه 60 باعث شد که وسط هرم جمعیتی ما متورم گردد و اکنون این هرم به حالت قبلی خودش بازگشته است و این بازگشت نسبت به روند گذشته خود نرمال است.

وی ادامه داد: برآمدگی هرم در دهه 60 غیرمتعارف بود چراکه یک دفعه بالا آمده بود و مسائل عدیده ای نظیر کمبود شیر خشک، پوشک و تراکم جمعیت در مقاطع دبستان و دبیرستان مدارس و بعدها تراکم جمعیت در دانشگاه ها را ایجاد نموده بود. حتی در بحث شغل و بعد از آن ازدواج و تهیه مسکن نیز مسائلی ایجاد شده بود که همگی به علت رشد بی رویه جمعیت در دهه 60 بود.

مهم ترین مسائل جوانان فعلی

کاظمی پور در بخش دیگر سخنان خود به مهم ترین مسائل جوانان فعلی نیز اشاره و مطرح کرد: از جمله مهم ترین مسائل جوانان این است که به آینده خوش بین نیستند. با خود می گویند درس بخوانیم و شغل نداشته باشیم که چه؟ چطور ازدواج و تشکیل خانواده دهیم؟ اینها دغدغه هایی است که همواره جوان ها داشتند اما اکنون بیشتر شده و و انتظار می رود برای برطرف این دغدغه ها و ایجاد ثبات اجتماعی و مالی، افزایش امنیت مالی و کاهش دغدغه جوانان برنامه ریزی گردد و امنیت اجتماعی وجود داشته باشد تا دغدغه جوان کاهش یابد.

این جمعیت شناس در سرانجام سخنان خود تاکید نمود: وقتی دانشجو با هزار دغدغه و مشکل درس می خواند و کوشش می نماید، حداقل باید امنیت شغلی داشته باشد. وقتی ثبات مالی نیست اولین افرادی که از کار و شغل کنار گذاشته می شوند نسل جوان و آنهایی هستند که تازه وارد بازار کار شده اند و مشاغل قراردادی و کوتاه مدت دارند. بنابراین مهم ترین مشکل نسل جوان فعلی عایدی و شغل است که باعث شده خیلی از جوانان از سوی خانواده و والدین تأمین شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "13 میلیون جوان مجرد در ایران داریم ؛ مردان بیشتر مجردند ، دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند ، بحران جمعیت نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 میلیون جوان مجرد در ایران داریم ؛ مردان بیشتر مجردند ، دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند ، بحران جمعیت نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید