15 میوه مجذوب کننده در سریلانکا که باید امتحان شان کنید

به گزارش انجمن گیگابلاگ، چشیدن طعم میوه های استوایی در تور سریلانکا، از مجذوب نماینده ترین بخش های سفر است. میوه هایی که تنها در بخش های خاصی از کره زمین می رویند و با طعم و عطری متفاوت، چشم تان را به دنیای جدیدی باز می نمایند. جالب است بدانید برخی از این میوه های مجذوب نماینده سمی هستند و برخی آنقدر عطر دارند که نباید به داخل هواپیما یا هتل برده شوند. در اینجا از 15 میوه خوشمزه در سریلانکا، بیشتر بدانید.

15 میوه مجذوب کننده در سریلانکا که باید امتحان شان کنید

چشیدن طعم میوه های عجیب در تور سریلانکا

سریلانکا دارای تنوع بالایی از میوه های بومی است که در طعم ها، شکل ها، عطرها و حتی با خواص درمانی متفاوتی، به بازار ارائه می شوند. برخی از این میوه ها، معدن غنی از مواد مغذی هستند که حتی سخت ترین بیماری ها را هم بهبود می بخشند. مصرف بیشتر میوه های بومی سریلانکا به بدن تان فیبر، ویتامین سی و دیگر مواد آلی را می رساند. در نتیجه در طول تور سریلانکا، در کنار کشف طعم های نو، می توانید بدن تان را هم سالم تر نگه دارید.

با اینکه سریلانکا بسیار سرسبز و زیباست، اما بخشی عمده از میوه های وحشی و بومی اش از منطقه ها خشک تر و میانی می آید. البته بومیان معتقدند که در گذشته، میوه های عجیب تری را هم دیده اند که به مرور زمان ناپدید شده اند و یا تعداد کمی از آن در بازار پیدا می گردد.

آمارهای فراوری میوه در سریلانکا

داده های آماری کشاورزی در سریلانکا نشان می دهد که وسعت زمین های زیر کشت میوه در حال حاضر حدود 69800 هکتار و میانگین فراوری سالانه آن حدود 590000 تن است. طبق داده های سال 2018 حدود 50 تا 55 درصد از این میوه ها مصرف داخلی هستند و حدود 11 درصد از میوه های سریلانکا نیز صادر می شوند. سر بقیه میوه های چه می آید؟ متاسفانه بخشی از آنها هدر می رود و به دست مصرف نماینده نمی رسد. در اینجا از 15 میوه ای که هنوز در سریلانکا پیدا می گردد، بیشتر برایتان گفته ایم.

1- پاپایا یا خربزه درختی

یکی از میوه های بومی سریلانکا، پاپایا است. این میوه بزرگ شبیه یک خربزه است که نوع رسیده آن در دسرها، شیرینی و کیک ها نیز استفاده می نمایند. در پزشکی سنتی از برگ های پاپایا برای دور کردن پشه مارالیا استفاده می نمایند. در ضمن اگر کسی آسم داشته باشد، او را تشویق می نمایند که در معرض دود برگ این میوه سریلانکا، قرار بگیرید. طعم پاپایا معمولا شیرین است و اگر میوه خوب رسیده باشد، بیشتر مردم از چشیدن آن خوش شان می آید. اگر میوه کال پاپایا که رنگ سبزی دارد را دیدید، آن را به صورت خام مصرف نکنید. چرا که پاپایا نارس دارای مقادیری از سم طبیعی لاتکس است و می تواند به بدن تان آسیب بزند.

2- میوه رامبوتان یا مژکی

یکی دیگر از میوه های منطقه ها گرمسیری که در سریلانکا نیز می روید، رامبوتان است. این میوه یک پوشش قرمز رنگ دارد که شکل ظاهری متفاوتش، آن را کاملا مشهود می نماید. داخل رامبوتان یک میوه سفید رنگ و شفاف است که طعم خوبی هم دارد. موقع خرید رامبوتان باید حواس تان باشد که میوه های سالم را انتخاب کنید. چرا که اگر میوه داخلی کمی له شده باشد، مزه بدی می دهد و از تجربه کردن این میوه پشیمان می شوید.

رامبوتان برای پوست و مو، پیشگیری از سرطان و کنترل قند خون پیشنهاد می گردد. این میوه مجذوب کننده به برطرف یبوست که ممکن است در سفر آزارتان دهد نیز یاری خواهد نمود.

3- میوه منگوستین یا ترگیل

در سفر سریلانکا حتما یک بار میوه منگوستین را بچشید. چرا که منگوستین را شاه میوه های گرمسیری می دانند و عطر و طعمش بسیار زبانزد است. برای خوردن منگوستین، پوسته بنفش آن را جدا کنید تا به گوشته سفید برسید. حواس تان باشد که دانه هایی داخل این بافت سفید رنگ هست که بسیار ترش است. پس موقع خوردن منگوستین، تنها گوشت سفید آن را امتحان کنید. جالب است بدانید از این میوه، برای ساخت داروهای ضد سرطان و آنتی هیستامین استفاده می نمایند و پزشکان معتقدند که خوردن میوه طبیعی آن نیز می تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

4- سیب چوبی یا لیمونیا

اهل چشیدن طعم میوه های عجیب و غریب هستید؟ پس باید حتما سیب چوبی را امتحان کنید. میوه سیب چوبی می تواند شیرین یا ترش باشد. این میوه سریلانکا پوست بسیار سختی دارد که به سختی باز می گردد، از بیرون به رنگ سبز مایل به قهوه ای به نظر می رسد و حاوی خمیر قهوه ای چسبنده و دانه های سفید کوچک است. سیب چوبی حاوی اندازه قابل توجهی پروتئین، کربوهیدرات، آهن، چربی، کلسیم، ویتامین B و C و غیره است. 100 گرم از خمیر میوه رسیده حاوی 49 کیلو کالری است که در مجموع از میوه های پرکالری محسوب می گردد.

5- جک فروت یا نان صحرایی

این میوه به صورت طبیعی در جنگل های سریلانکا، هند، اندونزی و جنوب شرق آسیا می روید. جک فروت بزرگترین میوه ای است که بر روی درخت می روید و به طور میانه میوه های این درخت می تواند تا 40 کیلوگرم هم برید. یک درخت جک فروت شاید تا 500 میوه در سال هم بدهد و هر میوه می تواند تا 60 سانتی متر رشد کند! از جک فروت در تهیه دسر و انواع بستنی استفاده می گردد و دانه های آن نیز، در منطقه ها محلی، پرطرفدار است. این میوه را می توانید به صورت خام یا پخته در غذاهای سریلانکا مصرف نموده و از طعم و عطر آن لذت ببرید.

6- بادام هندی

عاشق بادام هندی هستید؟ سریلانکا بهشت شماست. اینجا می توانید بادام هندی خام و تفت داده شده را پیدا کنید. در ضمن کیک ها، دسرها و پودینگ ها و حتی غذاهای متنوعی نیز در سریلانکا طبخ می شوند که بادام هندی دارند. هر 11 عدد بادام هندی تقریبا 100 کالری دارد. در نتیجه اگر اهل رژیم و فیتنس هستید، باز هم بادام هندی به یاری تان می آید. علاوه بر میوه خوشمزه، درختان بادام هندی بسیار زیبا هستند و نمی گردد آنها را در مکان های زیادی از کره زمین پیدا کرد.

7- دوریان، بد بوی پر خاصیت

یکی از عجیب ترین میوه های گرمسیری، دوریان است. یک میوه بزرگ که گوشت داخلشش معمولا زرد یا سفید است و از آن به صورت خام و پخته استفاده می نمایند. اما این تمام قصه نیست! دوریان بوی بسیار عجیب و تندی دارد. به صورتی که اگر سر بازار میوه فروشی باشید، می توانید عطر آن را از انتهای بازار بفهمید. این بوی شدید، باعث شده هواداران دوران کاهش پیدا نمایند و یا ترجیج دهند به جای میوه اصلی، از بستنی، دسر و یا آبمیوه های دوریان لذت ببرند. بوی تند این میوه باعث شده تا برای ورودش به هتل ها و هواپیماها، قوانین سختی را وضع نمایند.

8- شاه نارگیل

از دیگر میوه های خاصی که در سریلانکا پیدا می گردد، می توان از شاه نارگیل نام برد. این میوه بومی سریلانکاست اما در هند و اندونزی هم می توان آن را پیدا کرد. این میوه نسبت به نارگیل هایی که دیده اید، قند کمتری دارد و گونه های مختلفی از آن به فروش می رسد. این میوه سرشار از سی، بی و کا است. آب شاه نارگیل به صورت تجاری بسته بندی و صادر می گردد.

9- ساپادیل یا واناوانا

تا به حال چند تکه آناناس و توت فرنگی را در ظرفی ریخته اید و بعد با کمی آب لیمو ترش مزه دارش کنید؟ اگر این کار را ننموده اید، در تور سریلانکا با چشیدن طعم میوه ساپادیل، می توانید این ترکیب جادویی را تست کنید. ساپادیل میوه بومی مکزیک است که در سریلانکا نیز کشت می گردد. طعم آن بسیار خوب است و مزه اش تا مدت ها در خاطرتان خواهد ماند.

10- تمر هندی

اگر در تور ماداگاسکار انجمن گیگابلاگ شرکت کنید، مردمی را می بینید که درخت تمر هندی را پادشاه درختان می دانند و برای آن ارزش زیادی قائلند. در سریلانکا نیز، درخت تمرهندی مورد توجه است و هر سال پاییز، میوه های آن برداشت می گردد. از تمر هندی برای ساخت نوشیدنی های خوشمزه، انواع دسر، بستنی و به عنوان چاشنی غذاها استفاده می نمایند.

11- آلوی باتوکو

یک میوه کوچک که معمولا خوشه ای بر روی درختان می روید، آلوی باتوکو یا میوه lovi-lovi است. این میوه سرشار از یک ماده بسیار ارزشمند ضد میکروبی است و خواص دارویی زیادی دارد. معمولا آلوی باتوکو به صورت خام مصرف نمی گردد و پخته آن را برای شیرینی و دسر؛ به کار می برند.

12- زرگیل اهلی

زرگیل، میوه خوشه ای دیگری است که از تیره سنجدیان محسوب می گردد. این میوه پوستی نازک دارد و درون آن گوشته ای چند پر می بینید که با طعم ترش و شیرینش، می تواند برایتان مجذوب کننده باشد. از این میوه، دانه ها و حتی چوب درخت آن، بومیان برای مصارف دارویی و ساخت مرهم ها استفاده می نمایند.

13- زیتون سیلان

از دیگر گونه های گیاهی بومی در سریلانکا می توان به زیتون سیلان اشاره نمود. این میوه طعمی شبیه زیتون دارد اما کمی ترش تر است و ویتامین سی بیشتری هم در آن پیدا می گردد. پس از رسیدن میوه، آنها از بالای درخت روی زمین می افتند. این میوه ها اگر به سرعت جمع نشوند، از بین می روند و فاسد می شوند.

14- سیب رز

در تور سریلانکا انجمن گیگابلاگ، میوه متفاوت دیگری را هم باید امتحان کنید. میوه ای به نام سیب رز که شبیه سیب، گلابی و گل رز است. این میوه در تمام طول سال پیدا می گردد و از آن برای طعم دادن به دسرها، شیرینی ها و بستنی ها استفاده می نمایند. سیب رز ظاهر بسیار زیبایی هم دارد و چیزی نیست که بتوانید از آن بگذرید.

15- تمرهندی مخملی

آخرین میوه ای که در این فهرست به سراغش رفته ایم و پیشنهاد می کنیم در تور سریلانکا انجمن گیگابلاگ امتحانش کنید، تمر هندی مخملی است. این میوه سرشار از ویتامین های آ و سی است و موادی دارد که می تواند اثرات مهلک گزیدگی به وسیله پشه مالاریا را تا حد زیادی کاهش دهید.

تور سریلانکا با انجمن گیگابلاگ

سریلانکا از مقاصد مجذوب کنندهی است که روزها هواداران زیادی پیدا نموده است. اگر شما هم دوست دارید به این کشور خاص و زیبا سفر کنید، انجمن گیگابلاگ در تور سریلانکا منتظر شماست. برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

منبع: دالاهو

به "15 میوه مجذوب کننده در سریلانکا که باید امتحان شان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 میوه مجذوب کننده در سریلانکا که باید امتحان شان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید