48 گام مشترک برای ارتقای طب و داروسازی سنتی برداشته شد

به گزارش انجمن گیگابلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ایران کشوری برخوردار از ظرفیت های بالای دانشی و تخصصی در حوزه طب سنتی و اسلامی است که روزگاری در این زمینه پیشتازی می کرد. وجود دانشمندانی همانند ابوعلی سینا نیز بر سبقه روشن و افتخارآمیز کشورمان در حوزه طب سنتی تاکید دارد.

48 گام مشترک برای ارتقای طب و داروسازی سنتی برداشته شد

در واقع امروز ایرانیان میراث دار چنین دانشمندانی هستند و همین موضوع مسوولیت متخصصان و مدیران این حوزه را برای احیای دوباره طب سنتی سنگین تر می نماید. از جمله راهکارهای آن هم ترغیب دانشمندان، مسئولان، اساتید و دانشگاهیان برای ورد هدفمند به صنعت گیاهان دارویی و اجرای پروژه های ملی است. اقداماتی که بتواند به احیای این صنعت کهن ایرانی در داخل و خارج کشور یاری کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز بر همین اساس و در تعامل با دیگر نهادهای موثر در این حوزه 48 اقدام اجرایی را برای احیا و ارتقای طب و داروسازی سنتی تعریف نموده است.

اقداماتی چون ارتباط با مراکز قانون گذاری، مشخص مقررات تاسیس مراکز آموزشی، ایجاد نهادهای خدمات رسانی، تدوین نظام نامه ارائه خدمات، به کارگیری خدمات طب سنتی، ارائه بسته خدمات طب سنتی، تدوین محتوی آموزشی، توانمندسازی گروه های اجتماعی، ترویج آموزه های اسلامی، ترویج سبک زندگی سالم، ترویج اصول 6گانه، الگوی سلامت مادر و کودک، بانک اطلاعاتی داروهای سنتی، تدوین آیین نامه نظارت، استانداردسازی خدمات، مشخص ظرفیت نیروی موردنیاز و ایجاد گرایش و رشته تخصصی از جمله آنها است.

از دیگر اقدامات می توان به برقراری همکاری های بین المللی، انجام مطالعات تطبیقی بین المللی، تاسیس شبکه تحقیقاتی، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، پوشش بیمه خدمات طب سنتی، تهیه منشور جهانی مبانی طب ایرانی، تاسیس موزه احیاء و حمایت زیرساخت های فناوری اشاره نمود.

گام هایی که به شکل مشترک به وسیله ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برداشته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "48 گام مشترک برای ارتقای طب و داروسازی سنتی برداشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "48 گام مشترک برای ارتقای طب و داروسازی سنتی برداشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید