نرخ آب بهای کشاورزی در هرمزگان منصفانه نیست، کشاورزان برای تجدیدقوا نیاز به مساعدت دارند

به گزارش انجمن گیگابلاگ، خبرنگاران/هرمزگان رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان با بیان اینکه نرخ آب بهای کشاورزی در هرمزگان منصفانه نبوده و خارج از توان پرداخت کشاورز است، اضافه کرد: خواستار مساعدت حداکثری برای حل مشکل وام های کشاورزان و استمرار اعمال نرخ های سبک هستیم تا کشاورزانی که بیش از دو دهه با مسائل سنگین قهری نظیر خشک سالی روبرو بودند بتوانند تجدیدقوا کنند.

نرخ آب بهای کشاورزی در هرمزگان منصفانه نیست، کشاورزان برای تجدیدقوا نیاز به مساعدت دارند

عباس خلاده در گفت وگو با انجمن گیگابلاگ، با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان در حال حاضر بیش از 29 هزار عضو رسمی دارد، اظهار کرد: استان هرمزگان باوجودآنکه استانی تجاری، بندری، با ظرفیت های دیگر مالی است اما همچنان بخش قابل ملاحظه ظرفیت مالی آن در حوزه کشاورزی تمرکز دارد و این بخش همچنان تولیدکننده محصولات مهم خارج از فصل و نان آور سطح بالایی از جمعیت این استان است.

محدودیت های ارضی و آبی نگاه ها را به سمت تولید گلخانه ای برده است

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت هایی که در حوزه اراضی و آب وجود دارد نگاه ها بیشتر به سمت تولیدات گلخانه ای جهت گرفته است.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان با بیان اینکه پتانسیل کافی برای ایجاد گلخانه در سراسر استان هرمزگان وجود دارد، اضافه کرد: هرمزگان با مجاورت 900 کیلومتری حاشیه دریا در نوار ساحلی درصورتی که به تکنولوژی های به روز شده شیرین سازی با رعایت تمام جوانب زیست محیطی و استانداردهای علمی مجهز شود می تواند در احداث گلخانه پیروز عمل کند.

خلاده شرح داد: امر احداث گلخانه برای پوشش درخواست های رو به افزایش اشتغال استان و دسترسی به تولیدات کم هزینه و پرجاذبه تر با کشت های گلخانه ای کاملاً ممکن و در شرایط بالقوه فراهم است.

روشن نگاه داشتن مشعل امید در دل کشاورزان همتی مسئولانه می خواهد

وی ادامه داد: اگر ما تاکنون نتوانسته ایم مشعل این امید را برای هزاران کشاورز و کشاورز زاده روشن نگاه داریم علت های مختلفی دارد که وظیفه انسانی، دینی و ملی ما ایجاب می کند در آن خصوص کنکاشی اصولی بکار بسته و همتی مسئولانه نشان دهیم.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: مقدار کشت گلخانه ای که امروز با حمایت دولت و تلاش مدیران و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان به وجود آمده از منظر اشتغال امیدوارکننده است اما کافی نیست.

بهره وری بالا تنها از طریق کشت گلخانه ای امکان پذیر خواهد بود

خلاده خاطرنشان کرد: ما در استان هرمزگان تا دسترسی به نقطه آرمانی فاصله بسیار داریم و باید آب را به گونه ای مدیریت کنیم که بالاترین بهره وری را داشته باشیم، اما همچنان واقفیم که بهره وری بالا تنها از طریق جایگزینی کشت باز با کشت گلخانه ای امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشت گلخانه ای 10 برابر کمتر از کشت در محیط باز بوده و میزان تولید در این نوع کشت ها نیز به همین نسبت بیشتر از کشت باز است، اضافه کرد: با کنترل محصولات در کشت گلخانه ای استفاده از سموم کاهش چشمگیری خواهد داشت، صدمات کمتری به محیط زیست وارد می شود و در آخر نیز محصول سالم تری به دست مردم می رسد.

گذر از کشاورزی سنتی به نوین از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در آخرین سفر رئیس جمهور به هرمزگان مصوب شد طی سال های 97 تا 99 مبلغ 25 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت شهرک های کشاورزی به هرمزگان اختصاص یابد؛ هرچند تاکنون کارهایی صورت گرفته اما با توجه به اینکه هرساله جمع زیادی از کشاورز زادگان به سن اشتغال می رسند برای ایجاد امید در آن ها انتظار داریم روند کار سرعت بیشتری بگیرد.

خلاده اظهار کرد: گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین در کشورمان و در سیاست های استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی ضروری تشخیص داده شده و در استان هرمزگان نیز کارهایی در حال انجام است و در این خصوص باید اطلاع رسانی های لازم صورت گیرد.

باید تدبیر قبل از بحران را تکلیف خود بدانیم

وی با بیان اینکه تولیدات انبوه محصولات جالیزی در سنوات گذشته باعث کاهش زیان بار قیمت ها شد، اضافه کرد: از مهم ترین وظایف مدیران متولی و تشکل های بخش کشاورزی به عنوان عامل بازتاب دهنده نظر و خواست کشاورزان، ایجاد امکان حضور در بازارهای داخلی و جهانی است.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان ادامه داد: امسال نیز شاهد کشت متراکم و انبوه محصولات کشاورزی هستیم، ازاین رو باید تدبیر قبل از بحران را تکلیف خود بدانیم، در غیر این صورت در موعد فرارسیدن محصول فکر و فعل ما چندان دردی دوا نمی کند.

کنندگان مجلس جهت کشاورزان را هموار کنند/ کشاورزان نباید در مزرعه دغدغه ای جز تولید داشته باشند

خلاده با اشاره به مشکل اراضی اختلافی با سازمان امور اراضی و منابع ملی خاطرنشان کرد: از مجمع کنندگان هرمزگان در مجلس انتظار داریم در حمایت از کشاورزان که در صف اول مقاومت و پایداری کشور ایستاده اند نهایت تلاش خود را بکار گیرند، سایه ترس و نگرانی را از سر آن ها دور کنند تا بتوانند با خاطری آسوده و شرایطی ایمن در مزارع و باغات خود حاضر شوند و عرق خود را به جای راهروهای ادارات و دادگاه ها در مزرعه و باغ خود بر جبین آورند.

وی اضافه کرد: از کنندگان مردم هرمزگان در مجلس انتظار جهتهای قانون و مقررات را منطبق با شرع و عرف و قانون به شکلی بسترسازی و هموار کنند که کشاورزان در مزرعه دغدغه ای جز تولید نداشته باشند.

خواستار احیاء طرح کمیسیون ماده 34 هستیم/ قلع وقمع کار و زندگی کشاورزان نگران کننده است

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان شرح داد: برخی کشاورزان به دلیل عدم آشنایی با قانون نتوانسته اند در فرصت فعال بودن کمیسیون ماده 34 از اختیارات آن بهره ببرند و موضوع اراضی اختلافی خود را با سازمان منابع ملی حل کنند و در پی آن نتوانسته اند در خصوص دریافت اسناد زمین هایشان اقدام کنند؛ ازاین رو اکنون اداره منابع طبیعی با وکلای مجرب و بودجه کافی این کشاورزان را به دادگاه برده، آن ها را محکوم می کند و از مراجع قضایی با توسل به قوه قهریه حکم خلع ید و قلع وقمع زندگی و کشت و کارشان را می گیرد و این مسئله بسیار نگران کننده است.

خلاده خاطرنشان کرد: از مجمع کنندگان هرمزگان در مجلس انتظار داریم با احیاء طرح مسکوت مانده کمیسیون ماده 34 برای مدت مشخص در مجلس شورای اسلامی، کشاورزان هرمزگانی را از نگرانی خارج سازند.

نرخ آب بهای کشاورزی در هرمزگان منصفانه نیست

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته طرحی در دست بود مبنی بر اینکه برای کاهش مصرف و مدیریت منابع آب تحت الارضی بر روی لوله خروجی استحصال آب از چاه توسط کشاورزان کنتور نصب شود، انتظار داریم با توجه به وضع نابسامان مالی کشاورزان هرمزگانی هزینه این کنتور از محل اعتبارات وزارت نیرو تأمین شود.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: انتظار داریم در خصوص تنظیم آب بهای کشاورزی با کشاورزان هرمزگانی که از آب های ذخایر سدها استفاده می کنند به شکلی منصفانه و آن طور که در استان های نابرخوردار مثل سیستان و بلوچستان اعمال می شود، رفتار شود. نرخ فعلی (هر مترمکعب 267 تومان) بسیار سنگین و خارج از توان پرداخت کشاورز است ازاین رو درخواست اصلاح فوری آن را داریم.

کشاورزان برای تجدیدقوا نیاز به مساعدت حداکثری دارند/ فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی ملموس نیست

خلاده اظهار کرد: برخی کشاورزان وقتی برای تعویض ترانسفورماتور معیوب ناشی از سوانح قهری به شرکت برق هرمزگان مراجعه می کنند، این شرکت آن قدر تعلل می ورزد که کشاورزان یا دچار خشکیدگی مزرعه شده یا با هزینه خود ترانسفورماتور می خرند و این در حالی است که شرکت برق متعهد به تعویض بدون اماواگر ترانسفورماتورها است.

وی اضافه کرد: خواستار حل مشکل وام های کشاورزان و استمرار اعمال نرخ های سبک و مساعدت حداکثری برای برخورداری از مزایای بند ل و بند ج قانون بودجه در مطالبات معوق بخش کشاورزی هستیم تا کشاورزانی که بیش از دو دهه با مسائل سنگین قهری نظیر خشک سالی روبرو بودند بتوانند تجدیدقوا کنند.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان با اشاره به اینکه ملموس نبودن فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی بسیار ناراحت کننده است، شرح داد: کشاورزان انتظار دارند آفت ها و بیماری ها به موقع دیده و علاج شوند یا کشت های متناسب با استفاده از دانش به روز و بومی شده تحقیقات علمی محلی سامان گیرد و متناسب ترین بذر، نهال و عوامل قبلاً آزمایش شده پیش روی کشاورزان قرار گیرد.

خلاده خاطرنشان کرد: از توصیه های به حق و دلسوزانه استاندار هرمزگان برای توجه مسئولان به بخش کشاورزی سپاسگزاریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نرخ آب بهای کشاورزی در هرمزگان منصفانه نیست، کشاورزان برای تجدیدقوا نیاز به مساعدت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ آب بهای کشاورزی در هرمزگان منصفانه نیست، کشاورزان برای تجدیدقوا نیاز به مساعدت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید