56 فقره تصادف شدید در بزرگراه ها ، 150 هزار تومان جریمه رانندگانی که دنده عقب می گیرند

به گزارش انجمن گیگابلاگ، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران عظیم گفت: در سال گذشته 56 مورد تصادف با دنده عقب داشتیم که این تصادفات در محورهای عظیمراهی بعد از تصادفات جلو به جلو، شدیدترین تصادفات هستند.

56 فقره تصادف شدید در بزرگراه ها ، 150 هزار تومان جریمه رانندگانی که دنده عقب می گیرند

به گزارش گروه حوادث انجمن گیگابلاگ، سرهنگ علی همه خانی در مصاحبه با مهر اظهار کرد: برابر ماده 155 آئین نامه هدایت و رانندگی، حرکت غیر ضروری با دنده عقب ممنوع است و این اقدام ممکن است باعث بروز تصادفات سنگین در معابر عظیمراهی شود.

وی اضافه کرد: دلیل این تصمیم و قانون آن است که با توجه به اینکه دید راننده حین دنده عقب محدود و کم می شود و راننده توانایی رانندگی کامل را نداشته و نقاط کور خودرو افزایش پیدا می نماید و بعلاوه احتمال خطر بیشتر می شود به همین دلیل حرکت غیر ضروری دنده عقب بویژه در محورهای اصلی و عظیمراهی که سرعت ها بالاست و بقیه راننده ها در حال تردد هستند، ممنوع است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران عظیم گفت: اضافه کرد: این تخلف معمولاً در ورودی و خروجی عظیمراه ها و آزادراه ها اتفاق می افتد و بقیه رانندگان چون قصد سبقت و گردش دارند و تصور اینکه وسیله نقلیه دیگری قصد دنده عقب گرفتن را ندارند ناگهان با خودرویی روبرو می شوند که در حال دنده عقب است که متأسفانه این اقدام می تواند تبعات و تصادفات شدید و هولناکی را ببار بیاورد.

وی گفت: در سال گذشته 56 مورد تصادف به این شکل داشته ایم که بعد از تصادفات جلو به جلو، حرکت با دنده عقب رتبه بعدی را در تصادفات شدید به خود اختصاص داده است و متأسفانه بیشتر اوقات باعث جراحات شدید و یا فوت هر دو راننده می شود.

سرهنگ همه خانی گفت: این نوع تصادفات و دنده عقب گرفتن ها معمولاً انحراف وسایل نقلیه دیگر را به همراه دارد و باعث تصادفات ثانویه هم می شود.

وی از رانندگان خواست به هیچ اسم به قصد اصلاح جهت در معابر از دنده عقب استفاده ننموده و از خروجی ها و معابر بعدی به جهت خود ادامه دهند تا شاهد بروز حوادث ناگوار در شهر تهران نباشیم.

150 هزار تومان جریمه رانندگانی که دنده عقب می گیرند

وی ادامه داد: رانندگانی که به معابر آشنایی کافی ندارند و جهتها را گم می کنند و مقصد اصلی خود را درست انتخاب نکردند، از ورودی ها معمولاً رد می شوند و جهت را درست انتخاب نمی کنند و قصد اصلاح جهت خود را دارند این تخلف را انجام می دهند.

سرهنگ همه خانی اضافه کرد: این رانندگان بدترین حالت و خطرناک ترین راه را برای اصلاح جهت و بازگشت انتخاب می کنند و به جای اینکه از دوربرگردان و معابر بعدی و اصلی و جایگزین بازگردند و اصلاح جهت داشته باشند و به جهت اصلی خود بروند، دنده عقب را انتخاب می کنند که خطرناک ترین روش برای اصلاح جهت است که باعث بروز حوادث ناگوار و تصادفات شدید می شود.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران عظیم گفت: معمولاً رانندگانی که شهرستانی هستند و به آن معابر آشنایی کافی ندارند و توجهی هم به تابلوهای معین جهت ندارند این اتفاق برای آنها بیشتر می افتد.

سرهنگ همه خانی بیان داشت: برابر ماده 155 آئین نامه حرکت با دنده عقب کلاً ممنوع است و 150 هزار تومان این تخلف اعمال قانون دارد و بعلاوه برای وسایل نقلیه عمومی 7 نمره منفی و برای وسایل نقلیه شخصی 5 نمره منفی برای راننده متخلف در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: الان جهتیاب هایی هست که در اختیار شهروندان قرار دارند و رانندگان می توانند از آنها به درستی استفاده کنند، بویژه جهتیاب های داخلی که با شرایط معابر داخلی شهر و کشور خودمان طراحی شده و امکانات و قابلیت های زیادی دارد و رانندگان می توانند از این جهتیاب ها استفاده کنند.

سرهنگ همه خانی گفت: این جهتیاب ها می توانند کم ترافیک ترین جهتها را پیشنهاد دهند ولی استفاده از این جهتیاب ها به شرطی باید باشد که در رانندگی باعث حواس پرتی و عدم توجه به جلو نشود.

وی در خاتمه به رانندگان توصیه کرد قبل از حرکت جهت خود را بدرستی انتخاب و مدیریت نموده و جهت را به درستی انتخاب کنند و به تابلوهای معین جهت بدرستی دقت و استفاده کنند.

منبع: جام جم آنلاین

به "56 فقره تصادف شدید در بزرگراه ها ، 150 هزار تومان جریمه رانندگانی که دنده عقب می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "56 فقره تصادف شدید در بزرگراه ها ، 150 هزار تومان جریمه رانندگانی که دنده عقب می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید