آیا بدن واقعا به 8 لیوان آب در روز احتیاج دارد؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، مطالعه تازه دانشمندان، حقایق تازه ای را در خصوص مقدار احتیاج بدن به آب در طول روز بازگو می نماید.

آیا بدن واقعا به 8 لیوان آب در روز احتیاج دارد؟

به طور میانه یک فرد بالغ روزانه به چه میزان آب احتیاج دارد؟ احتمالا پاسخ معمولی را شنیده اید: هشت لیوان که گاهی اوقات 8 × 8 بیان می گردد. اما علم زیادی پشت این توصیه وجود ندارد. یک آنالیز تحقیقاتی در سال 2002 اساسا هیچ مطالعه قابل اعتمادی پیدا نکرد. هر پاسخ واقعا جدی به این سوال چقدر با نسخه ای از بستگی دارد شروع می گردد.

برندا ام دیوی، پروفسور تغذیه انسانی در دانشگاه فناوری ویرجینیا، می گوید: ما هر روز به آب احتیاج داریم، اما افراد عادی آن را از منابع زیادی دریافت می نمایند: چای یا قهوه، نوشابه های گازدار که اغلب شامل قندی هستند که به آن احتیاج ندارید و غذا، ما معمولا حدود 20 درصد از احتیاج مایعات خود را از غذا های جامد و حدود 80 درصد از نوشیدنی ها دریافت می کنیم.

برای حفظ تعادل آب، مواد معدنی و املاح، مقامات بهداشتی می گویند بزرگسالان باید به ازای هر 1000 کیلو کالری مصرفی، حدود یک لیتر مایع بنوشند. این میزان برای کسی که روزانه 2000 کالری دریافت می نماید کمی بیش از هشت فنجان است؛ منبع احتمالی مفهوم 8 × 8. اما بر اساس مطالعه ای در سال 2013 که روی 16000 بزرگسال انجام شد، بیشتر افراد این سطح از هیدراتاسیون را به وسیله انواع غذا ها و نوشیدنی ها به دست می آورند که حدود یک سوم آن از آب ساده تامین می گردد.

مکانیسم های طبیعی تشنگی دلیلی است که بسیاری از ما احتیاجی به نگرانی بیش از حد در خصوص هیدراتاسیون نداریم. بدن بزرگسالان تقریبا 60 درصد آب است (نزدیک به 80 درصد در ریه ها و کلیه ها) و غلظت آب را به دقت کنترل می نماید. همه ما با جنبه حسی این مقررات آشنا هستیم: گلو خشک و هشدار فوری تشنگی. اما اخیرا دانشمندان علوم اعصاب به بینش های قابل توجه دیگری در خصوص چگونگی کنترل تشنگی در بدن و کنترل در مغز دست یافته اند.

محققان از دهه 1950 می دانستند که ساختاری به میزان نخود در هیپوتالاموس مغز تشنگی را کنترل می نماید. بنگت اندرسون فیزیولوژیست سوئدی در مجموعه ای از آزمایش ها که در آن نمک را به مغز بز ها تزریق کرد، نشان داد که ناحیه ای به نام اندام ساب فورنیکال (SFO) غلظت آب و املاح خون را کنترل و میل به نوشیدن را تحریک می 0کند. SFO همان نقش را در افراد ایفا می نماید. اما ایده های اندرسون نتوانست به طور کامل شرح دهد که چگونه تشنگی را تجربه می کنیم. به عنوان مثال، وقتی یک نوشیدنی می خوریم، تقریبا بلافاصله احساس سیری می کنیم، و با این حال 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا مایعی از دهان ما، به وسیله دستگاه گوارش وارد جریان خون گردد.

کریستوفر زیمرمن، عصب شناس از دانشگاه پرینستون، شرح می دهد: چیزی در مغز می گوید که ممکن است خون شما هنوز شرایط را تغییر نداده باشد، اما به میزان کافی آب نوشیده اید تا بتوانید احساس تشنگی نکنید.

زیمرمن و همکارانش در یکسری آزمایش های روی موش ها، فعالیت نورون ها را در SFO میزان گیری کردند. او می گوید: در مشاهدات ما هنگامی که موش آب می نوشید یا آب شور می نوشید و وقتی غذا می خورد، فعالیت آن ها خیلی سریع تغییر می کرد.

تحقیقات آن ها نشان داد که سیگنال ها از چندین مکان به SFO همگرا می شوند. شما یک سیگنال از خون دریافت می کنید که شرایط فعلی هیدراتاسیون شما را نشان می دهد، یک سیگنال از دهان که به شما می گوید چقدر مایع نوشیده اید، و یک سیگنال از روده که به شما می گوید چه چیزی مصرف شده است. او شرح می دهد که نورون های SFO این سیگنال ها را به هم اضافه نموده و سپس میل به نوشیدن یا ترک نوشیدن را منتقل می نمایند.

نکته مهم کار زیمرمن این است که در بیشتر موارد می توانید به سیستم تشنگی خود اعتماد کنید تا به شما بگوید چه زمانی احتیاج به نوشیدن دارید، نه پیروی از بعضی توصیه های خودسرانه. اما استثنا هایی وجود دارد. از آنجایی که حساسیت این سیستم ممکن است با افزایش سن کاهش یابد، افراد مسن ممکن است احتیاج به تنظیم یادآوری برای نوشیدن داشته باشند، مطالعه سال 2013 نشان داد که به طور میانه، افراد بالای 70 سال به میزان کافی هیدراته نمی شوند. افراد مبتلا به بیماری های خاصی از جمله سنگ کلیه و اسهال نیز به آب اضافی احتیاج دارند؛ تحقیقات دیوی و دیگران نشان می دهد افراد میانسال و مسن که در کوشش برای کاهش وزن یا حفظ وزن خود هستند، اگر قبل از غذا با 16 اونس آب پر شوند، کالری کمتری مصرف می نمایند.

بیشتر بخوانید

منبع:scientificamerican

انجمن گیگابلاگ علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آیا بدن واقعا به 8 لیوان آب در روز احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بدن واقعا به 8 لیوان آب در روز احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید