اسمارت فون های فوق عظیم: چگونه از گوشی های 4.7 اینچ به هیولاهای 7.2 اینچ رسیدیم؟

به گزارش انجمن گیگابلاگ، تا همین چند سال پیش، اسمارت فون ها اندازه صفحه نمایشی 4.7 تا 5 اینچ داشتند و هر گوشی عظیم تری فبلت نامیده می شد.

اسمارت فون های فوق عظیم: چگونه از گوشی های 4.7 اینچ به هیولاهای 7.2 اینچ رسیدیم؟

اما امروز، در سال 2020 تقریبا پیدا کردن یک گوشی هوشمند با چنین اندازه ای خیلی سخت یا تقریبا ناممکن است. همچنان نمایشگرهای اسمارت فون ها عظیم تر و عظیم تر می شوند؛ به طوری که اکنون اندازه فبلت ها به یک استاندارد تبدیل شده است.

اما چگونه از گوشی های هوشمند کامپکت به اسمارت فون هایی با اندازه نمایشگرهای 6.5 تا 7 اینچ رسیدیم؟

سامسونگ گوشی گلکسی نوت 20 اولترا را با نمایشگری 6.9 اینچ معرفی نموده است. زمانی گوشی های گلکسی نوت این شرکت نماد فبلت بودند و صفحه نمایشی عظیم تر از اسمارت فون ها داشتند. اما آیا امروز این اندازه صفحه نمایش، عظیم محسوب می گردد؟

به این بهانه بیاییند نگاهی به عظیم ترین گوشی های عرضه شده تا کنون بیندازیم؛ گوشی هایی که تعیین نبود اسمارت فون، فبلت یا تبلت هستند:

سامسونگ گلکسی مگا (2013)

اندازه نمایشگر: 6.3 اینچ

اندازه بدنه: 167.6 در 88 در 8 میلی متر

وزن: 199 گرم

همواره گوشی های سری گلکسی نوت سامسونگ، عظیم ترین اسمارت فون های این شرکت نبودند. سامسونگ در سال 2013 گوشی Galaxy Mega را با اندازه 167 میلی متر در طول و 90 میلی متر در عرض با نمایشگری 6.3 اینچ معرفی کرد.

گلکسی مگا یک هیولا در زمان خودش بود. صفحه نمایش این گوشی از رقبای هم معاصر خود مانند اچ تی سی وان ام 7، نکسوس 5، آیفون 5 اس و سامسونگ گلکسی نوت 3 عظیم تر بود.

یک انتخاب قطعی برای افرادی که می خواستند روی گوشی فیلم ببینند و کارهای محتوایی بکنند. به دست دریافت این گوشی با یک دست غیرممکن بود.

اما تعیینات سخت افزاری این گوشی چندان بالا نبود. تراشه مرکزی اسنپدراگون 400 با 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی چیزی نبود که علاقه مندان به عکس و فیلم احتیاج داشتند. دوربین اصلی این گوشی هم 8 مگاپیکسلی بود.

قیمت گلکسی مگا 570 دلار بود در حالی که کاربران می توانستند گلکسی نوت 3 را سخت افزار قوی تر و طراحی تمیزتر را 700 دلار بخرند.

سونی اکسپریا زد اولترا (2013)

اندازه نمایشگر: 6.4 اینچ

اندازه بدنه: 179.4 در 92.2 در 6.5 میلی متر

وزن: 212 گرم

ژانر گوشی های با اندازه بسیار عظیم پس از شکست گوشی مگای سامسونگ هنوز ادامه پیدا کرد ولی با طراحی شیک تر!

سونی با عرضه گوشی Xperia Z Ultra به دنبال جلب نظر هواداران گوشی های با نمایشگر عظیم بود. اکسپریا زد اولترا سریعا لقب عظیم ترین گوشی جهان را گرفت.

زد اولترا یک نمایشگر 6.44 اینچ در بدنه ای 179 میلی متری در طول و 92 میلی متر در عرض با ضخامت 6.5 میلی متر داشت.

روی این گوشی تراشه قدرتمندتری استفاده شده بود. اسنپدراگون 800 با 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی و 2 گیگابایت رم برای ارائه یک کیفیت بالا روی نمایشگر 1080p کافی بود.

اگر گوشی گلکسی مگا برای یک کاربر مناسب نبود؛ قطعا نمی توانست از گوشی زد اولترا هم استفاده کند. در آن موقع نقدهای بسیار تندی بر ضد این گوشی در رسانه ها چاپ شد و همه سونی را به خاطر این نمایشگر عظیم سرزنش می کردند.

شیائومی می مکس 3 (2018)

اندازه نمایشگر: 6.9 اینچ

اندازه بدنه: 176.2 در 87.4 در 8 میلی متر

وزن: 221 گرم

5 سال پس از عرضه گوشی های گلکسی مگا و سونی اکسپریا زد اولترا، این بار شیائومی تصمیم گرفت یک اسمارت فونی با نمایشگر غیرمعمول بدهد.

گوشی می مکس 3 با نمایشگر 6.9 اینچ در سال 2018 عرضه شد. این گوشی یک تحول عظیم در فلسفه گوشی های هوشمند با اندازه صفحه نمایش عظیم بود. چون قیمت بسیار مناسب آن اجازه می داد هر کاربر یک گوشی عظیم داشته باشد.

طراحی این گوشی هم زبانزد بود. حاشیه های بسیار نازک گوشی Mi Max 3 با قاب آلومینیومی بسیار زیبا نشان می دهد. اندازه بدنه این گوشی هم حتی با وجود داشتن سنسور اثر انگشت در پنل پشتی، دو اسلات سیم کارت و جک هدفون، باتری 5500 میلی آمپرساعت؛ فقط 10 گرم سنگین تر از سونی زد اولترا بود.

قیمت این گوشی فقط 250 دلار بود در صورتی که معمولا گوشی های دارای نمایشگر عظیم، برچسب های قیمتی بالایی داشتند.

هواوی میت 20 ایکس (2018)

اندازه نمایشگر: 7.2 اینچ

اندازه بدنه: 174.6 در 85.4 در 8.2 میلی متر

وزن: 232 گرم

هواوی میت 20 ایکس یکی از عظیم ترین و منحصربه فردترین گوشی های اندازه عظیم تاریخ است. گوشی که با فروش بالای خود، چراخ سبزی به نمایشگرهای عظیم در گوشی ها نشان داد.

نمایشگر 7.2 اینچی این گوشی با پردازنده مرکزی قدرتمند کرین 980 هواوی و بلندگوهای استریو جفت شد تا سیستمی عالی برای سرگرمی، عکس و ویدیو باشد.

اگرچه عملکرد باتری این گوشی چندان بالا نبود و امتیاز متوسطی گرفت ولی مورد ستایش همه نهاده شد. اولین فبلتی بود که همه چیز آن درست در جای خود نصب شده بود و به معنای واقعی یک اسمارت فون عظیم برای مصارف سرگرمی بود.

نزدیک ترین گوشی به تبلت ها محسوب می شد و هنوز هم در بازار به فروش می رسد. نسخه 5G این فبلت را می توانید در سال 2020 خریداری کنید تا دیگری احتیاجی به تبلت نداشته باشید.

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا (2020)

اندازه نمایشگر: 6.9 اینچ

اندازه بدنه: 166.9 در 76 در 8.8 میلی متر

وزن: 220 گرم

گوشی Galaxy S20 Ultra در فوریه 2020 معرفی گردید و با نمایشگر 6.9 اینچ، عظیم ترین اسمارت فون سامسونگ لقب گرفت.

اگرچه نمایشگر گلکسی اس 20 اولترا از غالب گوشی هایی که در بالا اشاره کردیم؛ عظیم تر است ولی لبه های باریک تر، وزن سبک تر و اندازه بدنه کوچک تری دارد.

به این ترتیب، بسیاری از کاربران می توانند یک گوشی اندازه عظیم در جیب خود داشته باشند و با یک دست آن را بگیرند و دردسرهای گوشی های اندازه عظیم قبلی را نداشته باشند.

باتری 5 هزار میلی آمپرساعتی با صفحه نمایش 120 هرتزی این اطمینان را فراهم می نماید که یک گوشی مخصوص مالتی مدیا، سرگرمی و ویدیو است.

سامسونگ با عرضه گوشی گلکسی اس 20 اولترا، بازار گوشی های اندازه عظیم را کالیبره کرد و نشان داد می توان یک نمایشگر عظیم در کنار طراحی سبک و باریک داشت و دیگر گوشی های صفحه نمایش کوچک چندان جذاب نیستند.

غول های امروز یا تاشوهای فردا؟

گوشی های با صفحه نمایشگرهای غول پیکر در سال 2020 امری عادی هستند. گوشی های هوشمند با اندازه نمایشگر بسیار عظیم به موازات گوشی های تاشو پیش می فرایند و شرکت ها برای رسیدن به نمایشگرهای عظیم تر نمونه هایی مانند گلکسی فولد 2، میت ایکس اس و سرفیس دو را عرضه کردند.

همه این گوشی ها رد رده ای میان اسمارت فون و تبلت قرار می گیرند. برچسب های قیمتی بالایی دارند و هنوز آینده بازار آن ها روشن نیست. آیا در بازار باقی می مانند یا اینکه سریعا به نمونه های بهتری جایگزین می شوند؟

بسیاری از کاربران این دستگاه ها را گوشی قلم داد نکردند و دیدگاهی تبلتی به آن ها دارند. یعنی اگر بخواهید یک تبلت بخرند؛ سراغ گلکسی فولد 2 یا میت ایکس اس می فرایند.

داستان گوشی های اندازه عظیم همچنان ادامه دارد و باید منتظر اسمارت فون های عظیم تری هم باشیم!

منبع

منبع: یک پزشک

به "اسمارت فون های فوق عظیم: چگونه از گوشی های 4.7 اینچ به هیولاهای 7.2 اینچ رسیدیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسمارت فون های فوق عظیم: چگونه از گوشی های 4.7 اینچ به هیولاهای 7.2 اینچ رسیدیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید