آنالیز مینی ماینر؛ جذابیت های مینی مالیسم

به گزارش انجمن گیگابلاگ، وقتی صحبت از ماشین بسیار مالی، کوچک و در عین حال ساده و زیبا می گردد همواره اولین تصویر ذهنی برای من مینی (Mini) یا آن طور که در ایران شناخته می گردد، مینی ماینر است. البته به دلیل تحولات هفده سال اخیر این ماشین، شاید بهتر باشد تاریخ آن را به دو بخش تقسیم کنیم؛ بخش اول از سال 1959 تا2000 است با مالکیت کمپانی بی ام سی (BMC) انگلستان و بخش دوم از سال 2000 تا امروز است و تحت مالکیت کمپانی ب ام و؛ و به مدد مهندسی آلمانی است که این ماشین به نهایت زیبایی، ایمنی و کارایی خود رسیده. داشتن یک دستگاه مینی، فرهنگی را با خود به همراه می آورد که گواه آن وجود باشگاه های مینی در سراسر دنیاست.

آنالیز مینی ماینر؛ جذابیت های مینی مالیسم

نسل اول این خودرو از سال 1959 تا سال 1967 در کمپانی اتومبیل سازی بریتانیا (British Motor Company) فراوری شد و مورد توجه مردم بریتانیا و بعدها جهان نهاده شد. دلیل استقبال مردم به ویژه اروپاییان از این ماشین، کم مصرف بودن و هزینه اندک نگهداری آن بود. کمبود سوخت به دلیل بحران و جنگ در خاورمیانه و کانال سوئز، باعث شد تیم طراحی کمپانی موریس به فکر ساخت اتومبیلی مالی بیفتد.

بیشتر بخوانید: آنالیز مرسدس مک لارن اس ال آر 72

تصویری از مینی ماینر 1965

نمای پشتی مینی ماینر 1965

نمای داخلی مینی ماینر 1965

نمای داخلی مینی ماینر 1965

قبلی 1 از 4 بعدی

لئونارد لورد مدیر وقت کمپانی موریس، از این که اتومبیل های کوچک حبابی آلمانی (ماشین های کوچک سه چرخ که در دهه پنجاه میلادی پرطرفدار شده بودند) کم کم بازار اتومبیل های کم مصرف را می گرفتند اصلا راضی نبود. او پروژه طراحی و ساخت این اتومبیل را با اولویت کارخانه موریس در سال1956 کلید زد. هدف او این بود که خیابان های انگلستان را از این ماشین های حبابی کاملا پاک کند و یک ماشین مینیاتوری انگلیسی بسازد.

الک ایسیگونیس مهندس متخصص در ساخت ماشین های کوچک فقط برای این پروژه به وسیله کمپانی بی ام سی به کار گرفته شد. نفر دوم تیم که بعدها روی موریس ماینر هم با ایسیگونیس کار کرد، جک دنیلز بود. دو مهندس و چهار متخصص کل تیم طراحی این پروژه را تشکیل دادند. این پروژه ADO15 نام گرفت که کلمات اختصاری بخش طراحی کمپانی BMC بود و عدد 15 نشانگر شماره پروژه بود. نتیجه ماشینی شبیه به جعبه از آب عایدی.

اولین مینی فراوری شرکت موریس در آوریل 1959 به وسیله انجمن گیگابلاگ آزمایش شد و در ماه اوت همان سال چند هزار دستگاه آماده ورود به بازار بودند. مینی به طور رسمی در 26 اوت 1959برای عموم رونمایی و معرفی و بیش از دو هزار دستگاه از این اتومبیل برای رونمایی همزمان به تمام بازارهای جهان و بیش از صد کشور فرستاده شدند.

مینی در دهه شصت میلادی با ورود به فرهنگ پاپ اروپا بسیار پرطرفدار شد. تا جایی که حتی خوانندگان و هنرپیشه های مشهور هم به مالکیت یکی از این کوچولوها افتخار می کردند.

بیشتر بخوانید: آنالیز لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی

نمای پشتی مینی ماینر 1970 نسل دوم

مینی ماینر 1970 نسل دوم

نمای داخلی مینی ماینر 1970 نسل دوم

قبلی 1 از 3 بعدی

نسل دوم مینی از سال 1967 تا 1970 فراوری و رونمایی آن در سال 1967 در نمایشگاه اتومبیل بریتانیا انجام شد. بخشی از این ماشین ها از سال 1968 در اسپانیا و به وسیله کمپانی اوتی (Authi) و البته تحت نام موریس فراوری شدند. در سال 1969 به وسیله یکی از شرکت های تابع شرکت لیلاند انگلستان که در شیلی بود، مدل تمام فایبر گلاسی به فراوری رسید، اما بعد از کودتای 1974 آن کارخانه تعطیل شد. بین سال های 1990 و 2000 مدل مینی کوپر و کوپر اس به وسیله جان کوپر مالک کمپانی اتومبیل سازی کوپر، طراح و سازنده اتومبیل های فرمول یک، به بازار عرضه و با استقبال روبه رو شد. از جزئیات این همکاری هیچ اطلاعی در دست نیست.

نسل سوم از سال 1969 تا 1976 و نسل چهارم از سال 1976 تا2000 که به کمپانی بی ام و فروخته شد. مینی در طول عمر خود بارها افتخارات بسیاری در مسابقات بین المللی رالی و تا سال 1979 بیش از پنجاه عنوان کسب کرد. این خودرو بعلاوه جوایز بسیاری دریافت کرد که شاید مهم ترین آن ها مقام دوم جهانی اتومبیل قرن باشد. این مقام در سال 1999 به این ماشین تعلق پیدا کرد.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت انجمن گیگابلاگ مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "آنالیز مینی ماینر؛ جذابیت های مینی مالیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مینی ماینر؛ جذابیت های مینی مالیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید