تبشیر و انذار جایگزین روش های قهری برای مقابله با تقلب علمی گردد

به گزارش انجمن گیگابلاگ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش گفت: در مقابله با تقلب علمی باید روش تبشیر و انذار را مقدم بر روش های قهری بدانیم.

تبشیر و انذار جایگزین روش های قهری برای مقابله با تقلب علمی گردد

به گزارش گروه دانشگاه انجمن گیگابلاگ، به نقل از وزارت علوم؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش با بیان اینکه در مقابله با تقلب علمی باید روش تبشیر و انذار را مقدم بر روش های قهری بدانیم، اظهار کرد: با اعمال این روش و آگاهی دانشگاهیان از موارد تقلب علمی، این تخلفات به صورت محسوسی کاهش می یابد و مصادیق تقلب کم می گردد.

غلامی بر تشکیل و فعالیت کارگروه های اخلاق پژوهش در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تاکید نمود و گفت: مصادیق تقلب علمی باید به صورت کاملاً شفاف برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی اطلاع رسانی گردد.

وی با بیان اینکه ضروری است این موارد ارشادی در آئین نامه های اجرایی گنجانده گردد و با هماهنگی هر چه تمام تر در تمامی مراکز آموزش عالی به اجرا در آید، اضافه نمود: اینگونه موارد بیشتر در مراکز آموزش عالی غیر دولتی که اکثر دانشجویان این مراکز در کنار اشتغال به کار، تحصیل هم می نمایند و بعضاً در آثار اعضای هیئت علمی نیز برای ارتقا به چشم می خورد که امیدواریم با فعالیت موثر و مستمر کار گروه اخلاق پژوهش در ستاد وزارت علوم و کارگروه های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و هماهنگی بیشتر میان آنها، این موارد نیز به طور کامل از بین برود یا به حداقل برسد.

در این نشست وزیر علوم احکام اعضای حقیقی این کار گروه شامل دو نفر پژوهشگر صاحب نظر عضو هیئت علمی، یک نفر عضو هیئت علمی رشته حقوق و دو نفر صاحب نظر در حوزه اخلاق در پژوهش را به آنان اعطا کرد. همچنین در این کارگروه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام گرفته درخصوص رعایت اخلاق در پژوهش و آئین نامه های تنظیم شده و قوانین مصوبه در این خصوص، مقرر شد که جلسات این کار گروه به صورت مستمر برگزار گردد و همچنین ارتباط مستمر این کارگروه با کار گروه های اخلاق در پژوهش دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کاملاً برقرار باشد.

در ادامه نشست اعضای حاضر درخصوص بند های آئین نامه اجرایی اخلاق در پژوهش گفتگو و گفتگو کردند.

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و رئیس کارگروه، علومی یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، علی دوستی، رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات ایران، مدرس هاشمی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، حبیبا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، فراستخواه، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و اسلامی اردکانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تبشیر و انذار جایگزین روش های قهری برای مقابله با تقلب علمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبشیر و انذار جایگزین روش های قهری برای مقابله با تقلب علمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید