تردید روسیه درباره ماهیت توافق ترکیه-آمریکا برای توقف عملیات در سوریه

به گزارش انجمن گیگابلاگ، مقام دومای روسیه با اشاره به اینکه ترکیه و آمریکا در زمان توافق درباره وضعیت نظامی در شمال شرق سوریه، می بایست دیدگاه دمشق را در نظر می گرفتند، امکان یک بازی سیاسی و اقدام برنامه ریزی شده آنها را بعید ندانست.

تردید روسیه درباره ماهیت توافق ترکیه-آمریکا برای توقف عملیات در سوریه

به گزارش گروه بین الملل انجمن گیگابلاگ به نقل از خبرگزاری نووستی، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در تفسیر توافقنامه آمریکا و ترکیه درباره توقف عملیات نظامی منبع صلح ترکیه در مناطق شمال شرق سوریه ظرف 120 ساعت، یادآور شد که مقامات مسکو امیدوارند که طرف ترکیه ای اطلاعات لازم در این باره را به روسیه ارائه دهد.

پیش از این مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در پایان مذاکرات روز چهارشنبه خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از دستیابی به توافق دوجانبه ای خبر داد که بر اساس آن آنکارا موظف است تا ظرف 120 ساعت آینده عملیات نظامی خود در خاک سوریه را متوقف کند.

در این رابطه الکساندر شرین معاون اول کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه یادآور شده است که ترکیه و آمریکا در زمان مذاکرات خود درباره وضعیت نظامی در مناطق شمال شرق سوریه، می بایست دیدگاه مقامات رسمی دمشق را نیز در نظر می دریافتد و توافقات کنونی آنها ممکن است تنها در جهت منافع خود باشد.

این مقام دوما گفت: حضور نظامی ترکیه و آمریکا در سوریه، برخلاف روسیه، به درخواست دولت قانونی این کشور صورت نگرفته است، به همین دلیل درباره توافق اجرا شده بین ترکیه و آمریکا باید گفت که این توافقات باید با توجه به دیدگاه مقامات دمشق صورت می گرفت.

شرین یادآور شد که این تردید وجود دارد که توافقات سریع بدست آمده بین آنکارا و واشنگتن بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی ترکیه، ممکن است بر اساس برنامه ریزی قبلی و یک اقدام هدایت شده باشد. این مقام پارلمانی افزود: بعید نیست ترکیه و آمریکا چنین بازی را اجرا کرده باشند و ممکن است عملیات زمینی ترکیه، از ابتدا با توافق طرف آمریکایی اجرا شده باشد. و در حال حاضر ترکیه ممکن است امتیازاتی از آمریکا و روسیه، به خاطر توقف این عملیات بگیرد.

ولادیمیر فیتین رئیس مرکز خاورمیانه موسسه تحقیقات راهبردی روسیه نیز یادآور شد، توافق آمریکا و ترکیه درباره توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه ممکن است تلاش واشنگتن برای بدست دریافت ابتکارعمل در حل و فصل اوضاع در سوریه از مسکو باشد. وی توضیح داد: آمریکا همیشه خواستار آن بود تا ابتکارعمل در حل و فصل اوضاع در سوریه را از دستان روسیه بگیرد، ولی ناموفق بود و اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بر خلاف دولت آمریکا، می تواند تنها روی توافقاتی که با روسیه به دست آورده حساب کند و به همین دلیل، من فکر نمی کنم که توافق جدید واشنگتن و آنکارا تاثیری بر نفوذ روسیه بر روند حل و فصل اوضاع در سوریه بگذارد.

به گفته این کارشناس، توقف عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه قابل انتظار بود، برای اینکه مقامات آنکارا از هر طرف تحت فشار زیادی قرار داشتند. وی افزود: آمریکایی ها که متوجه شدند ممکن است متحد کلیدی خود بخصوص در چارچوب ناتو را از دست بدهند، از تمامی امکانات خود استفاده کردند تا به تیرگی وجود آمده در روابطشان با ترکیه سر و سامان دهند. به همین دلیل احتمالاً هیئت نمایندگی آمریکا دست خالی به ترکیه سفر نکرده بود و امتیازاتی به آنکارا داده باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تردید روسیه درباره ماهیت توافق ترکیه-آمریکا برای توقف عملیات در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردید روسیه درباره ماهیت توافق ترکیه-آمریکا برای توقف عملیات در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید