حفاظت بیشتر از تپه ای به نام بشر

به گزارش انجمن گیگابلاگ، برآورد به منظور مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه بشر شهرستان قزوین برای جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر این محوطه تاریخی انجام شد.

حفاظت بیشتر از تپه ای به نام بشر

به گزارش انجمن گیگابلاگ، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمزه کریمی، سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت: ویژگی های مناسب جغرافیایی تپه بشر شهرستان قزوین زمینه را برای به وجود آوردن استقرارهای موقت و دائم در دوره های مختلف در این منطقه فراهم نموده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نبود شناخت کافی اهالی منطقه نسبت به اهمیت میراث گذشتگان این تپه از گذشته تا امروز آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شده است.

به گفته کریمی، ایجاد کانال آب و جاده خاکی در بخش شرقی که باعث جدایی بخش هایی از تپه شده است. همچنین تسطیح جنوب تپه به منظور کشت و زرع و ساخت تاسیسات و همچنین ساخت و سازهای مرتبط با گاوداری در بخش جنوب شرقی از دیگر آسیب های وارد شده به حریم تپه است.

این باستان شناس گفت: عامل دیگری که انجام برآورد را ضرورت بخشید، ارسال نامه یک شرکت خصوصی راه سازی در قزوین مبنی بر تجهیز کارگاه و ساخت تاسیسات در زمین خریداری شده توسط این شرکت در بخش شرقی تپه بشر بود که منجر به انجام اقدامات اولیه از سوی سازمان میراث فرهنگی شامل بازدید از محل و جلوگیری از فرایند انجام پروژه تا معین شدن شرایط عرصه و حریم تپه بشر شد.

کریمی گفت: 23 گمانه آزمایشی (Test Trench) برای معین شدن شرایط عرصه و حریم تپه در قسمت های مختلف این اثر با رعایت عرصه حفر شد که پس از مطالعات مقدماتی روی یافته های فرهنگی مانند سفال های سطحی و سفال های حاصل از کاوش می توان گفت این محوطه مربوط به دوران تاریخی و احتمالا ساسانی است.

وی با اشاره به اینکه شواهدی از معماری منسجم دال بر وجود معماری گسترده به دست نیامده و تنها بقایای معماری به صورت سازه های سنگی خشکه چین شناسایی شد، گفت: به دلیل قرارگیری روی بستر طبیعی تپه و عمق کم لایه های فرهنگی تپه استقرار این محوطه از نوع موقت است.

براساس این گزارش، تپه بشر (کهنه قلعه تپه بشر) با جهتی شمالی ـ جنوبی در ابتدای ورودی روستای بشر و در کنار جاده قزوین- رشت واقع شده است. مجوز مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه بشر توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حفاظت بیشتر از تپه ای به نام بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت بیشتر از تپه ای به نام بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید