حمایت از شرکت های دانش بنیان برای فراوری تجهیزات سازمان انرژی اتمی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به حمایت از شرکت های دانش بنیان برای فراوری تجهیزات این سازمان، گفت: باید به سمت فراوری تجهیزات تخصصی حرکت کنیم.

حمایت از شرکت های دانش بنیان برای فراوری تجهیزات سازمان انرژی اتمی

به گزارش گروه سیاسی انجمن گیگابلاگ عبدالله صولت ثنا امشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به کاربرد های انرژی هسته ای، اظهار کرد: فراوری سرمایه یکی از اهداف مهم فناوری هسته ای است.

وی با بیان اینکه تنها 50 درصد کاربرد انرژی هسته ای را مسائل همانند سوخت و نیروگاه هسته ای تشکیل می دهد، اضافه کرد: مابقی کاربرد های این انرژی در حوزه بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی، حفظ محیط زیست، امنیت غذایی است.

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه یکی از کاربرد های انرژی هسته ای استفاده آن به عنوان پرتو در امور گمرکی بیان نمود و گفت: با استفاده از پرتو اسکن ها محتوای داخل تریلی ها اسکن می گردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دیگر از کاربرد های انرژی هسته در فراوری رادیو دارو ها و درمان انواع سرطان ها است، توضیح داد: استریل کردن و میکروب زدایی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و گان و همچنین فرایند میکروب زدایی مواد غذایی و طولانی کردن زمان فساد مواد غذایی از دیگر کاربرد های فناوری هسته ای است.

فرق پرتو دهی با تراریخته

صولت ثنا به کاربری فناوری هسته ای در حوزه کشاورزی نیز اشاره و بیان نمود: پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی اقداماتی در زمینه ارقام برنج در حوزه مبارزه با آفات با استفاده از پرتو انجام داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دامی نیز از فناوری های هسته ای استفاده شده است، اضافه کرد: از دیگر اقدامات پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران استفاده از پرتو در شیر دام، تک جنس کردن گونه های مختلف ماهی، عقیم سازی جنس نر آفاتی همچون مگس مدیترانه و سایر موارد است.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مرکز فراوری حشرات عقیم شده در استان گیلان راه اندازی شده است، گفت: در کمتر از یکسال آینده پروژه ایجاد حشرات عقیم در گیلان شروع می گردد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع محصولات تراریخته و فرق آن با پرتودهی، اظهار کرد: مهم ترین تفاوت آن ها این بوده که در تراریخته ژن یک موجود گرفته و در موجود واسط پرورش داده و سپس در موجود دیگر جاسازی می گردد.

صولت ثنا با بیان اینکه این در حالی است که در پرتو دهی به یک میزان تعیین این عمل انجام خواهد شد و تا حد امکان خاصیت مواد تغییر نداده و سبب ایجاد جهش نمی گردد، ادامه داد: در این عمل تنها میکروب عقیم خواهد شد.

راه اندازی واحد پرتودهی و راکتور فراوری رادیو ایزوتوپ ها در گیلان

وی در ادامه با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در فراوری تجهیزات سازمان انرژی اتمی و با بیان اینکه در این زمینه از شرکت های بخش خصوصی حمایت می گردد، اضافه کرد: باید به سمت فراوری تجهیزات تخصصی حرکت کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بخشی از رادیو داور ها توسط این سازمان فراوری می گردد، گفت: در حال حاضر تنها یک راکتور فعال در استان تهران وجود دارد و ما برای فراوری رادیو دارو ها و رادیو ایزوتوپ ها نیازمند راکتور هستیم.

وی با اشاره به راه اندازی واحد پرتودهی و یک راکتور اختصاصی برای فراوری رادیو ایزوتوپ ها در استان گیلان، توضیح داد: انرژی هسته ای سبب فراوری ثروت برای کشور می گردد و باید مزایا آن برای جامعه تبیین گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حمایت از شرکت های دانش بنیان برای فراوری تجهیزات سازمان انرژی اتمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از شرکت های دانش بنیان برای فراوری تجهیزات سازمان انرژی اتمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید