خبرنگاران درباره محمدعلی کشاورز

به گزارش انجمن گیگابلاگ، تهران-خبرنگاران- محمدعلی کشاورز یکی از مطرح ترین بازیگران تئاتر و سینمای ایران به شمار می رود که نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت نموده است. این هنرمند ایفاگر نقش های ماندگاری در آثاری چون دایی جان ناپلئون، هزاردستان، پدرسالار، خشت و آینه، سربداران و... در تاریخ تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران بوده است.

خبرنگاران درباره محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز در 26 فروردین 1309 خورشیدی در اصفهان محله سیچان(سیچون) دیده به جهان گگردد. کشاورز در مورد دوران کودکی خود می گوید: من در جلفای اصفهان که محله ای ارمنی نشین است به جهان آمدم؛ جایی با سابقه طولانی در زمینه موسیقی، نقاشی، منبت کاری، قالی بافی، قلم کاری و قلمزنی. مردم آنجا بیشترا با ترانه های محلی و اجتماعی، همچنین اشعار سعدی و حافظ همخو بودند و شب های طولانی زمستان می نشستند و شاهنامه می خواندند و در قهوه خانه ها هم همیشه بحث نقالی داغ بود. تئاترهایی هم به زبان ارمنی اجرا می شد که از همان زمان برایم بسیار اثرگذار بود. حتی برای اولین بار سالن تئاتر به صورت جعبه ایتالیایی در جلفای اصفهان ساخته شد که هنوز هم وجود دارد. ادیان مختلف بدون آنکه برخورد قومی با هم داشته باشند، زندگی می کردند و تئاتر می گذاشتند. من به کودکستان مریم می رفتم و مدیر آنجا فردی بود به نام گراویدار که زبان ایتالیایی و فرانسه را خیلی خوب می دانست و به ادبیات فارسی هم بسیار مسلط بود و راجع به اشعار سعدی، حافظ، فردوسی، مولوی و شعرای اصفهان بحث می کرد. این گفت وگوها و بحث های فرهنگی که می شد، روی ما بسیار تاثیر می گذاشت به خصوص اینکه در دوران کودکی و نوجوانی بودیم و این مسائل برای مان تازگی داشت. من بسیار تحت تاثیر فضای بسیار زیبا و قشنگ اصفهان بودم به خصوص کاشی کاری های مساجد که هنوز هم بعد از گذشت صدها سال پابرجاست و کسی نتوانسته مثل آنها کار کند. آن موقع نه تلویزیون بود و نه رادیو و ما به تماشای نمایشنامه هایی که در قهوه خانه ها برای تفریح و سرگرمی مردم اجرا می شد می نشستیم. حدود 12 سال داشتم که کم کم سینما هم آمد. در آن روزگار پدیده جدیدی محسوب می شد. بیشتر معلم های ما از تهران فارغ التحصیل شده بودند و آنها مسایل جدیدی را به ما می گفتند و یواش یواش ما را به تئاتر و سینما علاقه مند کردند. خانواده ام هم هیچ مخالفتی برای وارد شدنم به کارهای هنری نداشتند. در مدرسه تئاترهایی را کار می کردم که بیشتر مسایل وطن پرستی در آنها مطرح می شد و به موضوعاتی همچون علم بهتر است یا ثروت، می پرداختیم.

کشاورز فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک و همچنین از فارغ التحصیلان رشته نقشه برداری نیز بود. این هنرمند برجسته در مورد اینکه از چه زمانی به هنر علاقه داشته گفته بود: ابتدا در اصفهان با هنر تئاتر آشنا شدم و این به وسیله رفاقتم با ارامنه اصفهان شکل گرفت. ما در منطقه جلفای اصفهان زندگی می کردیم که هنوز هم محله اصلی ارامنه اصفهان محسوب می گردد. آن ها گروه های نمایشی و هنری متعددی داشتند، من هم به واسطه دوستی با بعضی از آنها در گروه های شان شرکت می کردم و باید تاکید کنم که ارامنه نقش موثری در ماندگاری و جریان هنری ایران ایفا کردند اما نامشان خیلی ماندگار نشد. معلم مدرسه ما هم ارمنی بود و همه ما را به یادگرفتن یک رشته هنری تشویق می کرد. همان زمان علاقه مند به کلاس های تئاتر شدم و احساس کردم دلم می خواهد همین کار را ادامه دهم. حتی یادم هست که یکی از نمایشنامه های میرزاده عشقی شاعر معروف در سال 1312 در اصفهان روی صحنه رفت ولی کسی یادش نیست و نمی دانم اصلا آن نمایشنامه وجود دارد یا نه. وی در ادامه می گوید: به تهران آمدم تا بتوانم به هنرستان هنرپیشگی بروم. 3 سال هم دوره دیدم و در این مدت با اسماعیل شنگله همکلاس بودم. بعد از فارغ التحصیلی به دانشکده هنرهای دراماتیک وزارت فرهنگ و هنر رفتم و کم کم در آثار نمایشی کارهایم جدی تر شد.

کشاورز فعالیت هنری خود را از 1339خورشیدی با حضور در نمایش ویولن ساز کره مونا شروع کرد و برای نخستین بار در 1343خورشیدی با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و بعد به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت هایی از سریال خانه قمر خانم را به عهده گرفت. محمدعلی کشاورز در 1352خورشیدی با مونا طاهری ازدواج کرد که به جدایی انجامید و پس از آن دیگر ازدواج نکرد. حاصل این ازدواج دختری به نام نلی است که در بلژیک زندگی می نماید.

به جرات می توان گفت، محمدعلی کشاورز نامی نیست که به گوش هر ایرانی نخورده باشد. حتی آن هایی که چندان پیگیر هنرهای نمایشی نیستند، هیچ یک صلابت پدر سالار از ذهن شان پاک نشده اما کشاورز برخلاف نقش های پرجذبه ای که به واسطه آن ها شهرت یافت، قلبی بسیار مهربان و رئوف دارد. وی درباره نسل جوانی که امروز در عرصه هنرهای نمایشی فعال هستند، می گوید: من بارها برای بچه هایی که بازی می نمایند، گفته ام فقط با دانشکده رفتن آدم هنرمند نمی گردد بلکه هنرمند واقعی کسی است که اصول این مملکت اهورایی را درست بشناسد. ما باید بدانیم مملکت مان در طول سالیانی که مشاهیر جهانی را در دامن خود پرورش داده چه تاریخچه ای دارد. جوانان شور و انگیزه بالایی دارند و اگر به کاری که انجام می دهند، عشق داشته باشند، حتما پیروز می شوند. وی همچنین در مورد علت مشهور شدن خود در جهانی بازیگری می گوید: همان ابتدا دانستم باید سرزمین خودم را درست بشناسم تا بتوانم بازیگر پیروزی باشم. من سفرهای زیادی به سراسر ایران داشتم و به این نتیجه رسیدم که اگر بخواهم بازیگر پیروزی شوم باید از چارچوب خودم بیرون بیایم و دنبال این نباشم که به واسطه رفاقت با کارگردان نقش بگیرم. ما هیچ وقت منتظر نبودیم ببینیم کارگردان چه چیزی از ما می خواهد بلکه خودمان آن قدر از او سوال می پرسیدیم تا نقشی را که به ما می دهد، خوب ایفا کنیم.

کارنامه هنری محمد علی کشاورز

این بازیگر سرشناس همچنین نقش ها و ژانرهای مختلفی را در سینما، تئاتر و تلویزیون به یادگار گذاشته است و از نظر نقش آفرینی در سریال ها و فیلم های سینمایی و نمایش های مختلف و همکاری با کارگردانان و فیلم سازان نامداری چون فرّخ غفّاری، ابراهیم گلستان، والریو زورلینی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، نادر ابراهیمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی و عباس کیارستمی کارنامه ای پُربار و متنوع دارد. این هنرمند مطرح و محبوب در سریال های تلویزیونی زیادی همچون دایی جان ناپلئون آتش بدون دود، هزاردستان، سربداران، سلطان و شبان، پدرسالار، چهل سرباز، راه شب، رسم شیدایی، بوی غریب پاییز، خانه ای در تاریکی، این سه نفر، مزرعه آفتابگردان، روشنتر از خاموشی، حجربن عدی، سیب ترش، فرستاده، خورشید شب، جوانی، قصه های رودخانه، ایستگاه، بگذار آفتاب برآید، سال های خاکستری، قصه ها، کهنه سوار، شب و مه، خانه به خانه، وکلای جوان، تازیانه بر باد، گزارش نقطه صفر و مادر ایفای نقش کرد. وی در مورد جوایزی که برای آثار هنری خود دریافت نموده بود می گوید: فقط یک بار برای فیلم مادر کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شدم که آن هم به خسرو شکیبایی برای فیلم هامون رسید اما بزرگترین جایزه ای که گرفتم از دست پسر جوانی بود که چرخ انگور فروشی داشت و به پیشم آمد و گفت من هیچ چیزی ندارم به تو بدهم غیر از این که حسم را بگویم و خوشه ای انگور به عنوان کادو به من داد که این بزرگترین جایزه ای بود که در زندگی ام گرفتم و در واقع بهترین قاضی مردم هستند که در کوچه و خیابان نقدهای فوق العاده خوبی می نمایند. یک بار هم به عنوان چهره ماندگار در همایش چهره های ماندگار انتخاب شدم.

همچنین از جمله کارهای سینمایی برجای مانده از این هنرمند توانا می توان به: به من نگاه کن، انتظار، تهران روزگار نو، کمیته مجازات، لژیون، روزی که خواستگار آمده، دام، سلام به انتظار، غزال، روز واقعه، نگاهی دیگر، زیر درختان زیتون، چهارشنبه عزیز، خسوف بازیگر، یک مرد، یک خرس، آقای بخشدار، دلشدگان، ناصرالدین شاه آکتور سینما، جستجو در جزیره، پول خارجی، جستجوگر، گل سرخ، مادر، جعفرخان از فرنگ برگشته، جمیل، ستاره دنباله دار، کفش های میرزا نوروز، مردی که موش شد، طائل، کمال الملک، برزخی ها، دست شیطان، گرداب، کاروان ها، این گروه محکومین، شام آخر، شطرنج باد، وقتی که آسمان بشکافد، خورشید در مرداب، قصه ماهان، رگبار، صادق نموده، آقای هالو، خشت و آینه، زمزمه محبت و شب قوزی اشاره نمود. از این هنرمند نامدار در کنار داوود رشیدی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در سینمای و تلویزیون ایران به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می گردد.

وفات

پایان این بازیگر سرشناس و محبوب ایرانی در 25 خرداد 1399 خورشیدی در 90 سالگی بر اثر نارسایی کلیه دیده از جهان فروبست. عبدالعلی علی عسکری رییس رسانه ملی با صدور پیغامی، درگذشت محمد علی کشاورز را تسلیت گفت. در این پیغام آمده است: پدر سالار دوست داشتنی مخاطبان تلویزیون در آخرین روزهای بهار 99 از این کره خاکی خداحافظی کرد اما با نقش آفرینی ماندگار خود در 45 فیلم سینمایی، 38 سریال تلویزیونی و ده ها ئتاتر و تله تئاتر همیشه در قلب و جان مردم ایران باقی خواهد ماند. از درگاه خداوند تعالی برای آن چهره ماندگار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران درباره محمدعلی کشاورز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درباره محمدعلی کشاورز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید