خبرنگاران مقام روس آمریکا را به شروع جنگ سرد متهم کرد

به گزارش انجمن گیگابلاگ، مسکو - خبرنگاران- نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین آمریکا را به شروع جنگ سرد در سطح جهانی متهم کرد.

خبرنگاران مقام روس آمریکا را به شروع جنگ سرد متهم کرد

به گزارش انجمن گیگابلاگ، میخائیل اولیانوف روز دوشنبه در صفحه توئیتری خود در پاسخ به توییت مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که گفته بود واشنگتن باید در خصوص روسیه همانند چین رفتار کند یعنی به آن بی اعتماد باشد و اقداماتش را راستی آزمایی کند، نوشت: انتخاب این دو اصل برای پیروی از سوی آمریکا به عنوان اولویت های اصلی حاکی از بسیاری چیزهاست.

وی اضافه کرد: اقدامات این کشور (آمریکا) برای حفظ دائمی تنش ها در سطح دنیای هدف گیری شده است و این در حالی است که دنیا به دستور کار مثبت احتیاج دارد.

اولیانوف امروز در یک توئیت دیگری به اظهارات پمپئو که گفته بود دولت ترامپ سخت ترین برخورد را با روسیه داشته است، پاسخ داد.

وی در پاسخ به پمپئو که گفته بود برخورد سخت دولت ترامپ در خصوص روسیه را به عنوان یک دستاورد تحسین می نماید، نوشت: معیارهای مختلفی برای ارزیابی موفقیت سیاست خارجی وجود دارد.

وی اضافه کرد: بعید بنظر می رسد که برخورد سخت جزو این معیارها باشد. گاهی اوقات این نشانه عدم کارایی است.

مقامهای آمریکا بارها روسیه را به حملات و دشمنی علیه واشنگتن متهم نموده اند.

آخرین مورد از این دست اتهامات در ماه دسامبر سال گذشته رخ داد و وزیر خارجه ایالات متحده روسیه را مسئول حملات سایبری گسترده اخیر به سامانه های کامپیوتری دولت آمریکا دانست و گفت: کاملا واضح است که روس ها در این فعالیت ها دست داشتند.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و آمریکا دست کم هر ماه یک بسته تحریم های اقتصادی و اقتصادی در خصوص شهروندان روس یا شرکت های این کشور وضع می نماید.

تا به امروز آمریکا بیش از 90 بسته تحریم در خصوص روسیه وضع نموده است که بخش عمده ان در دوره دولت ترامپ وضع شده است.

پس از جنگ دنیای دوم (1939 تا 1945) که به کشته شدن بیش از 50 میلیون نفر انجامید، دوره ای شروع شد که از آن تحت عنوان جنگ سرد نام می برند؛ دوره ای که تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (1991) به طول انجامید اما با صلح و آرامش همراه نبود.

در آن دوره که بیش از چهار دهه به طول انجامید، رقابتی پرهزینه بین آمریکا، متحدانش و ناتو موسوم به بلوک غرب از یک سو و شوروی و اعضای پیمان ورشو با نام بلوک شرق از سوی دیگر شکل گرفت.

در آن چهل سال، رقابت میان دو ابرقدرت در عرصه های گوناگون مانند اتحاد نظامی، ایدئولوژی، روانشناسی، جاسوسی، ورزش، تجهیزات نظامی، صنعت و توسعه فناوری ادامه داشت. این رقابت ها پیامدهایی مانند مسابقات فضایی، پرداخت هزینه های گزاف دفاعی، مسابقات جنگ افزار هسته ای و تعدادی جنگ های غیرمستقیم به دنبال داشت.

گرچه در طول جنگ سرد هرگز درگیری نظامی مستقیمی میان نیروهای آمریکا و شوروی به وجود نیامد اما گسترش قدرت نظامی، کشمکش های سیاسی منجر به جنگ های نیابتی و درگیری های مهم بین کشورهای پیرو و هم پیمانان این ابرقدرت ها شد. همان طور که اشاره شد در نهایت جنگ سرد با سقوط کمونیسم و فروپاشی و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به خاتمه رسید.

از زمان ورود دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به کاخ سفید و خروج مکرر او از سازمان ها و پیمان های مهم دوجانبه با روسیه و معاهدات بازدارنده بین المللی، خطر تکرار جنگ سرد بیش از پیش احساس می گردد. یکی از مهمترین و اثرگذارترین پیمان هایی که ترامپ یک و نیم سال پیش به آن پشت کرد و خارج شد، پیمان منع فراوری موشک های هسته ای میان برد (آی ان اف) بود.

بر اساس آن پیمان که در سال 1988 به امضای رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا و میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی رسید، دو طرف متعهد شده بودند از توسعه، فراوری و استقرار موشک های کروز یا بالستیک زمینی با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر خودداری نمایند.

آمریکا در پاییز گذشته نیز از پیمان آسمان های باز خارج شد و در خصوص تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به استارت-2 هم که اعتبار آن در ماه فوریه آینده به خاتمه می رسد پاسخی نداده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مقام روس آمریکا را به شروع جنگ سرد متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقام روس آمریکا را به شروع جنگ سرد متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید