خیر جمعی احتیاج امروز ؛ امید فردا

به گزارش انجمن گیگابلاگ، روز آدینه پنجم اردیبهشت ماه در بازدید چهار ساعته ای از پروژه مرکز تخصصی توان بخشی اعصاب و روان مرکز خیریه امید فردا، تبلوری از خیر جمعی را شاهد بودم.

خیر جمعی احتیاج امروز ؛ امید فردا

به گزارش انجمن گیگابلاگ، علی ربیعی سخنگوی دولت نوشت: موسسه خیریه امید فردا از تجربه های پیروز فعالیت نهادهای مدنی است که با برنامه های در پیش رو می تواند خلاء موجود در حوزه بچه ها، سالمندان و همچنین در حوزه بهداشت و سلامت روان که پویایی جامعه به آن بسیار بستگی دارد، را پوشش دهد.

در صورت فقدان سلامت روان سلامت جسمی افراد نیز مورد تهدید و آسیب قرار می گیرد و حتی حوزه های آسیب اجتماعی گسترش می یابد. گسترش فعالیت ها در حوزه سلامت روان می تواند یکی از اشکال خیر جمعی در جامعه باشد. امیدوارم این طرح با شکل گیری خیر جمعی و با وجود مدیران و کارکنان و متخصصان مجرب به زودی به ثمر بنشیند و به جامعه هدف خود خدمات ارزشمندی ارائه کند.

این روزها در دوران شیوع کرونا، بیش از گذشته، نیازمند گسترش خیر جمعی در جامعه ایران هستیم.

خیر جمعی امروز پرمفهوم تر شکل گرفته و در گستره و حوزه های مختلفی همچون آموزش، مددکاری، مشاوره ها و یاری های فکری، توانمندسازی های مختلف و نیز حضور فیزیکی در مناطق محروم، حضور در ساخت مسکن و ایجاد شغل رو به گسترش است.

از سویی تغییرات زیادی در کنش گران خیر جمعی اتفاق افتاده است. در گذشته تصور بر این بود که فقط در عرصه اقتصادی و آن هم بیشتر به وسیله بازاریان و کسبه و تجار کارهای خیر صورت می گیرد، اما امروز شکل های متفاوتی از خیر جمعی در جامعه پدید آمده است که مفهوم کار خیر و نیکوکاری را تعمیق بخشیده و افراد بیشتری را در بر گرفته است. خوشبختانه، شکل های مختلفی از نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد در مدارس و دانشگاه با حضور خودجوش اقشار مختلف اجتماعی تحت عنوان خیر جمعی تشکیل شده که در حوزه های مختلف فعالیت می نمایند. در این میان حتی شاهد ورود گسترده هنرمندان و ورزشکاران کشور نیز به این عرصه هستیم.

در این بازدید با حضور مدیران و اعضای موسسه هایبهشت رضا، رعد ، نیک گامان جمشید تهران و امید فردا جلسه ای در مورد برطرف موانع فعالیت های سازمان های مردم نهاد و همچنین ظرفیت های موجود و ضرورت توانمندسازی تشکل ها، واگذاری امور و اعتماد بیشتر به این تشکل ها از سوی دولت تشکیل و مباحثی مطرح شد.

دولت تدبیر و امید، همیشه کوشش نموده است علاوه بر ایجاد تسهیلات لازم، موانع فعالیت این نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد را بر طرف کند.

به همین منظور، در اواسط ماه مبارک رمضان، ماه خیر جمعی نشست هم اندیشی با حضور تعدادی از سازمانهای خیریه و رئیس جمهور انجام خواهد شد.

هرچند اقدامات زیادی در زمینه گسترش فعالیت این گونه نهادها در کشور انجام شده است؛ اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که همه با هم و در کنار هم باید انجام دهیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "خیر جمعی احتیاج امروز ؛ امید فردا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیر جمعی احتیاج امروز ؛ امید فردا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید