رقابت کشورهای عربی برای ماده ای که از نفت با ارزش تر است!
به گزارش انجمن گیگابلاگ، در دنیای امروز، کشورهای سراسر دنیا مخصوصا کشورهای عربی در کوشش هستند تا از انرژی های فسیلی روی برگردانده و جهت خود را به سمت انرژی های پاک تغییر دهند. هیدروژن نیز به عنوان یکی از انرژی های پاک یک جایگزین تمیز برای متان است که به عنوان گاز طبیعی نیز شناخته می گردد.
تینا مزدکی- این عنصر فراوان ترین عنصر شیمیایی است که تخمین زده می گردد 75 درصد از جرم کیهان را تشکیل دهد. اینجا و بر روی زمین، تعداد زیادی اتم هیدروژن در آب، گیاهان، حیوانات و البته انسان ها وجود دارد. اما در حالی که تقریباً در تمام مولکول های موجودات زنده هیدروژن وجود دارد، به عنوان گاز بسیار کمیاب از آن یاد می گردد به طوری که کمتر از یک قسمت در میلیون حجم موجود است.
یک ادعای جنجالی:این تصاویر از روی سطح ماه جاده و ساختمان است؟!/ عکس
پرسه زدن جانوری با چشمان شیطانی در اعماق تاریکی/ عکس
هیدروژن را می توان از منابع مختلفی مانند گاز طبیعی، انرژی هسته ای، بیوگاز و انرژی های تتازه پذیر مانند خورشید و باد فراوری کرد. اما چالشی که با آن روبه رو هستیم استفاده از هیدروژن به عنوان گاز در مقیاس بزرگ و برای سوخت خانه ها و محل های کار ما است.
هیدروژن منبع حیات آینده
سوخت یک ماده شیمیایی است که می تواند برای تامین انرژی مفید سوزانده گردد. سوختن معمولاً به این معنی است که پیوندهای شیمیایی بین عناصر موجود در سوخت شکسته شده و عناصر به طور شیمیایی با اکسیژن و اغلب اکسیژن هوا ترکیب می شوند.
برای سال ها، ما از گاز طبیعی برای گرم کردن خانه ها و محل های کار خود، برای نیروگاه ها و فراوری برق استفاده نموده ایم. در کشور هایی مانند بریتانیا، 85 درصد خانه ها و 40 درصد برق کشور در حال حاضر به گاز متکی است. در ایالات متحده، 47 درصد از خانوارها به گاز طبیعی و 36 درصد به برق متکی هستند.
هنگامی که گاز طبیعی می سوزد، انرژی گرمایی را فراهم می نماید. اما یک محصول زائد در کنار آب، دی اکسید کربن است که وقتی در اتمسفر آزاد می گردد منجر به تغیرات آب و هوا می گردد. اما هیدروژن در حالی میسوزد که هیچ کربن دی اکسیدی را آزاد نمیکند.
هیدروژن آبی یا هیدروژن سبز؟
هیدروژن با استفاده از دو روش اصلی فراوری می گردد. روش اول اصلاح متان با بخار است که رایج ترین روش برای فراوری هیدروژن فله به شمار می رود و بیشتر فراوری دنیا را به خود اختصاص می دهد. در این روش از یک اصلاح نماینده استفاده می گردد که بخار در دما و فشار بالا با متان و یک کاتالیزور نیکل واکنش می دهد تا هیدروژن و مونوکسید کربن (CO) را فراوری کند. روش دیگر اصلاح اتوترمال از اکسیژن و دی اکسید کربن (CO2) یا بخار برای واکنش با متان است که منجر به تشکیل هیدروژن می گردد. نقطه ضعف این دو روش این است که کربن را به عنوان یک محصول جانبی فراوری می نمایند، بنابراین جذب و ذخیره کربن (CCS) برای به دام انداختن و ذخیره این کربن لازم است.
هیدروژن سبز با استفاده از الکتریسیته برای تامین انرژی یک الکترولیزور فراوری می گردد که هیدروژن را از مولکول های آب جدا می نماید. این فرآیند هیدروژن خالص و بدون محصولات جانبی مضر فراوری می نماید.
هیدروزن جایگزینی برای سوخت
در حال حاضر خودروهایی وجود دارند که با سلول های سوختی هیدروژنی کار می نمایند. چین دارای بیشترین تعداد ایستگاه های سوخت هیدروژن برای وسایل نقلیه جاده ای در سراسر دنیا است، جایی که شما می توانید همانطور که با بنزین یا گازوئیل خودرو را پر می کنید، در همان چارچوب با هیدروژن آن را پر کنید. ژاپن دومین جایگاه و پس از آن کره جنوبی، آلمان و ایالات متحده قرار دارند.
هیدروژن بعلاوه یک گزینه سوخت سبک و هیجان انگیز برای حمل و نقل جاده ای، هوایی و کشتیرانی است. شرکت حمل و نقل بین المللی DHL در حال حاضر ناوگانی از ون های پنل H2 دارد که می توانند 500 کیلومتر را بدون سوخت گیری طی نمایند.
برای اینکه هیدروژن جایگزین مناسبی برای متان باشد، باید در مقیاس بالا و مالی فراوری گردد و زیرساخت فعلی باید تطبیق داده گردد. خبر خوب این است که هیدروژن را می توان به وسیله خطوط لوله گاز منتقل کرد، اختلالات را به حداقل رساند و اندازه زیرساخت های گران قیمت مورد احتیاج برای ساخت یک شبکه تازه انتقال هیدروژن را کاهش داد. بعلاوه احتیاجی به تغییر فرهنگ در زندگی خانگی ما نخواهد بود، زیرا مردم به استفاده از گاز طبیعی عادت دارند و معادل های انرژی، در حال ظهور هستند.
منبع: nationalgrid
227323
منبع: خبرآنلاین