سرمربی تیم ملی وزنه داری جانبازان و معلولان: مسافرانم را ورزشکار می کنم

به گزارش انجمن گیگابلاگ، معمولاً ما آدم ها از کنار افراد به سادگی رد می شویم اما افرادی هستند که در ظاهر معمولی به نظر می رسند ولی در واقع ناجی زندگی بسیاری از افراد هستند. مصاحبه با علی فخرآور باعث شد تا باور کنیم که آدم های با وجدان در جامعه ما کم نیستند.

سرمربی تیم ملی وزنه داری جانبازان و معلولان: مسافرانم را ورزشکار می کنم

انجمن گیگابلاگ - آتیشا شاه محمدی: او که معلول جسمی و حرکتی است، بیشتر عمرش را تا به امروز در ورزش گذرانده و ورزش را حلال مسائل می داند و از هر فرصتی برای هدایت و تشویق مردم به ورزش استفاده می نماید. علی فخرآور جزء افرادی است که در نهایت گمنامی، انسان دوستی و معرفت خود را به جهانیش ثابت نموده است. او در این مصاحبه تمایلی ندارد تا از خودش تعریف کند و بیشتر دوست دارد که این گفت وگو پلی باشد برای خدمات بیشتر او به جانبازان و معلولان شهرش.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

16 سالگی، شروع ورزش

علی فخرآور، شانزده ساله بودکه ورزش وزنه برداری را به صورت حرفه ای شروع کرد و در سال 1380 قهرمان کشور شد. او طی سالیان در مسابقات جهانی دبی، مصر، یونان و مالزی صاحب مقام های قهرمانی شد. او همچنان رشته باستانی را از سال 1385 شروع و در کشورهای دبی، ترکیه و تاجیکستان قهرمان جهان شد. فخرآور از سال 1370 صاحب یک کار خانه رنگ کاری و نجاری بود که در سال 1382 آتش گرفت و از بین رفت. او ورشکست شد و شروع به فروش مکمل های ورزشی و پروتئین کرد. او از همان سال با تهیه یک تاکسی سمند، در فرودگاه امام(ره) مشغول به کار شد. در خصوص کارش پرسیدم که آیا کار با تاکسی فرودگاه می تواند شغل خوبی باشد یا خیر. او پاسخ داد: از آن جایی که با مسافران خارجی سر و کار داریم و هر کدام فرهنگ خودشان را دارند، می تواند شغل جالبی باشد. ولی یک راننده تاکسی به تعداد روزهایی که مشغول به کار است، عایدی دارد و هر تعداد روزی که به هر علتی در خانه بماند، روز بدون عایدیش است. نکته ای که من و همکارانم باید رعایت کنیم این است که اطلاعاتمان باید به روز باشد و قیمت یورو و دلار را هر چند ساعت یک بار بدانیم که اگر مسافر خارجی پول ایرانی نداشت، معادل آن را دلار یا یورو بگیریم.

تبلیغ ورزش در تاکسی

فخرآور می گوید: افراد معلول به علت نبود فرهنگ صحیح ارتباط با معلولان، منزوی هستند و ترجیح می دهند تا در خانه بمانند بنابراین هر معلولی را که در خیابان ببینم، حتماً سوار تاکسی ام می کنم و در طول مسیر از رابطه او با ورزش می پرسم. در بسیاری از موارد توانسته ام آنها را به ورزش علاقه مند کنم و برخی از آنها در حال حاضر عضو تیم ملی هستند یا ورزشکار حرفه ای در رشته مورد علاقه شان. یکی از این موارد، پسر معلول همکارم بود که از 14 سالگی او را وارد ورزش کردم و او اکنون عضو تیم ملی نوجوانان کشور است و در این سن 130 کیلوگرم پرس سینه می زند.

معلول، محبوب خداست

فخرآور با روح معلول کار دارد نه با جسمش. او می گوید: روح و جسم معلول پیش خدا محبوبیت خاصی دارد و خدا او را عنوان کسی که در این جهان بتواند خیلی از مسائل را تحمل کند، انتخاب نموده است. اعتقاد دارم که نفس معلول گرم تر است و اگر کسی پیدا شود که نتوانستن معلول را به توانستنش تبدیل کند، هنر نموده است و در پیش خدا اجرش گم نمی شود. فخرآور می گوید: متأسفانه منطقه 4 جزء مناطقی است که از جانبازان ومعلولان آن از لحاظ ورزشی استعدادیابی نشده و این منطقه با این وسعت و با این تعداد جانباز و معلول، جزء مناطقی است که پتانسیل های فراوان، ولی کشف نشده ای دارد. در همین روزها در فکر دیداری با شهردار منطقه بودم تا برایش از استعدادهایی بگویم که در خانه، خودشان را حبس نموده اند. در این شرایط با یک برنامه ریزی درست می توان از این استعدادها به نفع خودشان و جامعه استفاده کرد. من سال هاست که در رشته های مختلف مربیگری می کنم. من هیچ گونه چشمداشت مالی ندارم، فقط از آقای علیرضا جاوید می خواهم تا فضایی را برای شناسایی استعداد ورزشی افراد معلول در اختیار من قرار دهد تا با شناسایی این افراد آنها را به یک زندگی شاد و دور از اضطراب هدایت کنم. من در چند باشگاه خصوصی در منطقه مربی درجه یک بدنسازی هستم ولی می دانم که جانبازان و معلولان به علت مسائل جسمانی شان، اگر در یک استادیوم ویژه خودشان ورزش نمایند راحت ترند. من هم نهایت تلاشم را می کنم تا از مراجعه نمایندگان، تعداد زیادی تیم های ملی در رشته های مختلف تشکیل دهم.

اقدام جالب در اردوی مشهد مقدس

دو سال پیش علی فخرآور، مسئول استعدادیابی افراد جانباز و معلول در مشهد مقدس شد. او از تعداد 22 نفر مراجعه نماینده که در سنین 19 ـ 14 بودند، هر کدام را برای رشته ای انتخاب کرد و اکنون آنها همگی اعضا تیم ملی هستند. او شماره منزل و تلفن همراهش را در دفتر انجمن گیگابلاگ محله گذاشته تا همه افراد با هماهنگی دفتر نشریه با او در تماس باشند. فخرآور می گوید: در سن بیست و دو سالگی ازدواج کردم. همسرم خانه دار است و از اینکه با او زندگی می کنم خوش حالم و خدا را شکر می کنم. همسرم در همه مراحل زندگی پا به پای من سختی ها را تحمل می نماید و هیچ وقت از چیزی شکایتی نمی نماید. فخرآور می گوید: مطالعه فراوانی در زمینه های آناتومی، فیزیولوژی، تغذیه و مکمل های غذایی دارم. به سفارش علی فخرآور افراد معلول می توانند با هیئت ورزشی جانبازان و معلولان تماس بگیرند و استعدادیابی شوند و مطمئن باشند که هیچ مراجعه نماینده ای ناامید از آن جا بر نمی شود.

*منتشر شده در انجمن گیگابلاگ محله منطقه 4 به تاریخ 1393/2/31

منبع: همشهری آنلاین

به "سرمربی تیم ملی وزنه داری جانبازان و معلولان: مسافرانم را ورزشکار می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمربی تیم ملی وزنه داری جانبازان و معلولان: مسافرانم را ورزشکار می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید