سریال نوبت لیلی؛ معجونی از هفت پیکر نظامی
به گزارش انجمن گیگابلاگ، در حقیقت نوبت لیلی را می توان اثری مستقل و شسته رفته از روح الله حجازی خواند. سریالی که حداقل در قسمت های آغازینش در حد یک فیلم بلند سینمایی کوشش کرد و داستان یک خطی و رئال خود را به دنیای افسانه های مجذوب کننده پیوند داد- و مخاطب را در سفری عجیب با خود همراه کرد.
نوبت لیلی اولین تجربه روح الله حجازی در حوزه سریال سازی برای شبکه نمایش خانگی است که از همان قسمت نخست غافلگیرکننده عمل نموده و حداقل اینکه در دنیای این روز های ما، اثر متفاوت و قابل تاملی به شمار می آید که این نیز مهم ترین دلیلش این است که از واقعیت خام اپیدمی شده این روز های سینما و تلویزیون عبور نموده و مخاطب را در جایگاه درستی در مواجهه با یک اثر هنری می نشاند که همان مقام تخیل است.
در حقیقت نوبت لیلی را می توان اثری مستقل و شسته رفته از روح الله حجازی خواند. سریالی که حداقل در قسمت های آغازینش در حد یک فیلم بلند سینمایی کوشش کرد و داستان یک خطی و رئال خود را به دنیای افسانه های مجذوب کننده پیوند داد- و مخاطب را در سفری عجیب با خود همراه کرد.
سفری به وادی تفکر و تعمق و رازآمیزی- که سازنده این سریال در خلق آن ها فراتر از انتظار مخاطب عمل نموده و در نتیجه توانسته فضایی خاص و متفاوت را برای بستر درام خود انتخاب نموده و قصه اش را به تصویر کشد. رویکردی که فیلمساز برای رسیدن به آن از ابزار های متفاوتی، از هفت پیکر نظامی تا تصاویر سالوادور دالی بهره برده تا در نهایت بتواند تصاویر خوش آب ورنگ و گاه خوف انگیز خود را به تماشاگران ارایه دهد!
سریال نوبت لیلی داستان روحی و همسرش همایون را روایت می نماید که در آستانه برگزاری مراسم عقد دختر بزرگ شان هستند، اما ناگهان همه چیز با یک حادثه پیش بینی نشده متوقف می گردد. حادثه ای که خود زمینه ساز تصمیمات و حوادث بعدی در داستان است.
دیگر معیاری که برای ارزیابی این سریال می تواند به کار آید، ارزیابی آن با پیش فرض نقد یک اثر معمایی- فلسفی است. از این منظر پی رنگ اصلی داستان، روایتی ساده و یک خطی از داستان زندگی یک شازده بانوی قاجاری در زمان حال است که درگیر روزمرگی های ساده است.
در عین°حالی که باور و خرافات تحمیلی گذشته که از عقبه تاجدارش به او رسیده بر سر او، باور ها و زندگی اش سایه بلندی افکنده است.
در این زمینه نباید به این موضوع نیز بی توجه ماند که روایت نوبت لیلی با نیم نگاهی به حکایت شهر مدهوشان هفت پیکر نظامی که در آن قومی در عزای بهشت گم شده سیاه پوشند، بر وجود دنیا های موازی و گم گشتگی انسان به واسطه انتخاب و تصمیم هایی که در میان این دنیا ها می گیرد، تاکید دارد و ارزیابی این وجه از داستان و کاربست المان های این نوع سینما می تواند اندازه موفقیت روح الله حجازی در ساخت نخستین سریالش را تا حد زیادی تبیین کند!
روح الله حجازی به عنوان یک فیلمساز مولف که تا به امروز همیشه سراغ موضوعاتی رفته که رنگ وبوی شخصی- اجتماعی دارند؛ در نوبت لیلی تا حدی متفاوت از کارنامه اش عمل نموده و همین هم راز مجذوب کنندهیت این سریال است.
که بیشتر فیلم هایش شخصیت محورند و دغدغه دنیا بینی، نوع نگاه و عکس العمل های شخصیت هایش را دارد، در این سریال مسیری دیگر رفته و اثری متفاوت از کلیت کارنامه اش حاصل آورده که با فیلم های آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مرگ ماهی و روشن اعتبار و احترامی به سزا دارد.
منبع: فرادید