عملیات مینسمیت؛ داستان عجیب ترین عملیاتِ فریب در جنگ جهانی

به گزارش انجمن گیگابلاگ، عملیات مینسمیت با اینکه خیلی عجیب و غریب به نظر می رسد، اما واقعا رخ داده است. این عملیات را نیرو های اطلاعاتی انگلستان در سال 1943 و در طی جنگ جهانی دوم طراحی کردند. وقتی نیرو های متفقین تصمیم گرفتند به سیسیل تحت اشغال نازی ها حمله نمایند، باید کاری می کردند که تمرکز نیرو های آلمان در آن جزیره از بین برود. اینجا بود که نقشۀ جالبی طراحی شد.

عملیات مینسمیت؛ داستان عجیب ترین عملیاتِ فریب در جنگ جهانی

به گزارش انجمن گیگابلاگ؛ متفقین تصمیم گرفتند کاری نمایند که آلمانی ها فکر نمایند آن ها می خواهند به یونان حمله نمایند. اگر آلمانی ها چنین فریبی می خوردند نیروهایشان را از سیسیل خارج می کردند و کار برای متفقین راحت می شد. کاری که متفقین کردند این بود: آن ها جسد یک آدم بی خانمان را برداشتند و لباس های یک افسر امنیتی را به او پوشاندند. سپس مدارکی جعلی را که حاکی از قصد متفقین برای حمله به یونان بود در جیب لباس هایش گذاشتند و جسد را در آب های نزدیک سواحل اسپانیا انداختند؛ جایی که مطمئن بودند نازی ها آن را پیدا می نمایند.

حالا جان مَدِن در مقام کارگردان و میشل اشفورد به عنوان فیلمنامه نویس، ماجرای این عملیات جالب و پیروز را در قالب یک فیلم دیدنی به تصویر کشیده اند. جانی فلین در این فیلم نقش یکی از درخشان ترین استعداد های نیرو های اطلاعاتی انگلستان یعنی یان فلمینگ را بازی می نماید. این هم یکی دیگر از نکات جالب این عملیات است که یکی از طراحان آن یعنی ناوبان یکم فلمینگ همان کسی است که بعد ها مجموعۀ داستان های جیمز باند را نوشت. فلین به خوبی از عهدۀ نقش فلمینگ برآمده و بخصوص زبان طعنه آمیز و بذله گویش بسیار سرگرم نماینده و مفرح است.

یکی از مهم ترین شخصیت های این فیلم یکی از ماموران ام آی 5 به نام جین لسلی (با بازی کلی مک دونالد) است. او زن جوانی است که عکسش را به عنوان نامزد آن افسر جعلی در جیب او قرار داده بودند. فیلم عملیات مینسمیت با جایگاهی که به شخصیت لسلی داده، کوشش نموده تا خودش را به یک داستان مدرن تر و عاطفی تر تبدیل کند. آن چیزی که در واقعیت نسبت به مرد بی خانمان رخ داد خیلی بی رحمانه و غیرمنصفانه بود. اما این فیلم توجه خیلی بیشتری به او می نماید و ماجرا را طوری نشان می دهد که انگار ماموران هم کاملا خالی از چنین توجهی نبوده اند.

عملیات مینسمیت چقدر پیروز بود و چه تاثیری روی تمرکز نیرو های آلمانی در سیسیل داشت؟ این فیلم خودش را چندان درگیر این مسئله نمی نماید، اما اشاراتی در آن هست که دلالت بر پیروزیت جدی عملیات دارد. این فیلم نمونه ای دیگر از فیلم هایی مثل سخنرانی پادشاه، بازی تقلید و تاریک ترین ساعت است که به جنگ مربوط هستند، اما به جای به تصویر کشیدن میدان نبرد، اتفاقات پشت جبهه و مقاومت ها، هوشمندی ها و دسیسه های آنجا را نشان می دهند. عملیات مینسمیت فیلمی نیست که چیز متفاوت و خلاقانه ای آفریده باشد، اما با این وجود کاملا تماشایی و سرگرم نماینده است.

  • کارگردان: جان مدن (John Madden)
  • فیمنامه نویس: میشل اشفورد (Michelle Ashford)
  • بازیگران: کالین فرث (Colin Firth)، کلی مک دونالد (Kelly Mcdonald)، جانی فلین (Johnny Flynn)
  • امتیاز: 6.9

منبع: theguardian.com

منبع: فرارو

به "عملیات مینسمیت؛ داستان عجیب ترین عملیاتِ فریب در جنگ جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات مینسمیت؛ داستان عجیب ترین عملیاتِ فریب در جنگ جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید