غوطه در اقیانوس کویر

به گزارش انجمن گیگابلاگ، طبس، این نگین سبز کویر را با نخل های سبز بلندش می شناسند. داخل شهر، کویر جایی ندارد و نخل ها و مرکبات، طبس را تافته جدابافته دشت بزرگ کویر نموده اند. مردمش گل نرگس و زعفران می کارند و راسخ با ناملایمت های این کویر بزرگ می سازند. حتی اگر زلزله ای سهمگین مثل سال 57، همه چیزشان را بگیرد، باز هم امیدوار می ایستند. اما از این خال سبز در گوشه پایین رخ زرد دشت کویر که بیرون بیایید، فرقی نمی کند، به هر سو روانه شوید، باز کویر

غوطه در اقیانوس کویر

غوطه در اقیانوس کویر

نویسنده: سیامک دانایی فرد

گشت و گذار در کویر بزرگ اطراف شهر طبس، شگفتی طبیعی ایران

طبس، این نگین سبز کویر را با نخل های سبز بلندش می شناسند. داخل شهر، کویر جایی ندارد و نخل ها و مرکبات، طبس را تافته جدابافته دشت بزرگ کویر نموده اند. مردمش گل نرگس و زعفران می کارند و راسخ با ناملایمت های این کویر بزرگ می سازند. حتی اگر زلزله ای سهمگین مثل سال 57، همه چیزشان را بگیرد، باز هم امیدوار می ایستند. اما از این خال سبز در گوشه پایین رخ زرد دشت کویر که بیرون بیایید، فرقی نمی کند، به هر سو روانه شوید، باز کویر است و کویر؛ کویری که اگرچه به خودی خود زیباست و شایسته تماشا و تحسین، اما از هر سو به طبیعتی زیبا و تماشای می رسد که هر کدام می توانند مقصدی برای سفر باشند. در نوروز، که هنوز تیغ آفتاب کویر طاقت فرسا نشده است، روستاها و ابنیه اطراف طبس که تاریخ و طبیعت کویر را به هم پیوند داده اند، جزیره های دنج و کوچک اند در اقیانوس کویر طبس.

نکته

ملاقات با طبیعت و تاریخ

علاوه بر کویر زیبای این منطقه، جانوران ساکن کویر هم تماشایی اند. از پستاندارانی مثل شتر گرفته تا خزندگانی مثل مار و عقرب. ضمن آنکه خود شهر طبس هم از شهرهای تاریخی و پرجاذبه کشورمان است. مهمترین جاذبه های شهر طبس، امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، باغ گلشن زندیه و ارگ تاریخی طبس هستند.

چطور برسیم؟

از طبس تا خاک

برای آنکه جاذبه های کویر طبس را ببینید، باید شهر طبس را مرکز سفر خود قرار دهید

برای رسیدن به شهر طبس با هواپیما یک ساعت و نیم و با قطار 11 ساعت در راه هستید. برای رفتن به طبس با وسیله شخصی هم 2 راه وجود دارد:

راستا اول: جاده تهران، یزد، طبس. راستا یزد طبس از جاده اشکذر به خرانق و از خرانق به طبس است. حدود 13 ساعت طول می کشد تا این راستا هزار کیلومتری پیموده گردد.

راستا دوم: راستا تهران، نائین، خوروبیابانک، طبس. این راستا هم هزار کیلومتر است و همان 13 ساعت زمان را لازم دارد. هر دو محور یاد شده از لحاظ مسافت و نوع جاده مشابه یکدیگرند ولی محور تهران، نائین، خوروبیابانک به علت اینکه از وسط دریاچه نمک اصلی می گذرد، این امکان را به گردشگران می دهد که هنگام سفر، دریاچه نمک را نیز از نزدیک مشاهده نمایند.

چطور بگردیم؟

تماشای های کویری

تماشای های این منطقه، منحصر به کویر و شهر طبس نیست. می توانید گشتی در اطراف بزنید و از تماشا بناهای تاریخی و تماشای های طبیعی لذت ببرید.

به جز رهاشدن در کویر بزرگ طبس، این منطقه تماشای های زیادی دارد:

قلعه اسماعیلیه متعلق به دوره سلجوقیان را می توانید در روستای ییلاقی خسرو در 25 کیلومتری شمال شرقی شهرستان طبس ببینید.

آبگرم مرتضی علی (چشمه مرتضی علی) در 30 کیلومتری شمال شرقی طبس و بالاتر از روستای خسرو، جاذبه دیگر کویر اطراف طبس است. این چشمه منحصر به فرد به طول 2 کیلومتر در دل کوهی موسوم به کوه شتری جریان دارد. در راستا چشمه علاوه بر جاذبه های طبیعی و تماشای کوهستان، سراغ دخمه های سکونتی بگریان و سد عباسی را بگیرید و بازدید آنها را از دست ندهید. به چشمه که رسیدید، به یک نکته حیرت انگیز دقت کنید؛ آب گرم و آب سرد درون چشمه در کنار هم بدون اینکه با هم مخلوط شوند، قرار گرفته اند. برای اینکه بتوانید از این چشمه زیبا و شگفتی های خودش و راستاش تماشا کنید باید حدود 2 ساعت در آب پیاده روی کنید.

روستای ییلاقی ازمیقان در 50 کیلومتری شمال طبس با نخلستان های بلند و مزارع زعفران، جذابیت دیگر کویرهای اطراف طبس است که بازدید آنها خالی از لطف نیست.

روستاهای نایبند و دیگ رستم (چشمه آبگرم رستم) در فاصله 180 کیلومتری جنوب شرقی طبس و حد فاصل 160 کیلومتری شهرستان راور قرار دارند. باغ های مرکبات، نخلستان های زیبا، چشمه های فراوان آبگرم و حیات وحش غنی نایبند و دیگ رستم، چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارند. روستای نایبند، نمونه کامل یک واحد در دل کویر بی آب و علف است. صحنه های این روستا را فقط در فیلم ها دیده اید.

سد تاریخی کریت با قدمت 700 سال و طول تاج 65 متر، اولین سد قوسی جهان بوده و در ارتفاعات کوه شتری در 75 کیلومتری جنوب شرقی طبس واقع شده است.

دریاچه نمک واقع در 2 منطقه، یکی جاده طبس به خوروبیابانک در فاصله 180 کیلومتری از طبس که همان دریاچه اصلی نمک است. دیگری هم دریاچه کوچک نمکی است که در جاده طبس به خرانق با فاصله تقریبی 50 کیلومتر از طبس واقع شده است. این جاده از کنار دریاچه نمک می گذرد. برای اینکه از زیبایی های این دریاچه لذت ببرید، چند دقیقه ای را باید تا وسط آن پیاده روی کنید.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31

منبع: راسخون

به "غوطه در اقیانوس کویر" امتیاز دهید

1 کاربر به "غوطه در اقیانوس کویر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غوطه در اقیانوس کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید