غیاله در قفسه های کتابفروشی ها نشست

به گزارش انجمن گیگابلاگ در بوشهر، این مجموعه شعر که غیاله نام دارد، شامل دو دفتر می گردد. غیاله در زبان بومی مردم جنوب به معنای خروش آب دریا است.

غیاله در قفسه های کتابفروشی ها نشست

محمدجواد جعفری همت در بخشی از مقدمه این مجموعه شعر آورده است: فرهنگ غنی جنوب به خصوص استان بوشهر مملو از زیبایی های گوناگونی است از دنیای هنر که هر هنرمندی بایستی به سهم خود این زیبایی ها را متجلی و متبلور سازد.

اهالی قلم نیز شاید در این مسئولیت، سهم بیشتری داشته باشد؛ همان گونه که شروه خوانان فریاد عاشقانه و در عین حال مظلومانه مردم خونگرم جنوب هستند، شروه سرایان و دوبیتی سرایان نیز می باید قلم را با مدد جوهر دریا و شرجی در خدمت فرهنگ و ادب و از همه مهم تر حقوق حقه این ساحل نشینان قرار دهند؛ پاسداری از زبان آداب و رسوم و ارزش های این خطه و مردمانش.

ادبیات بومی با مفاهیم گسترده و مفاهیم محدود، گنجینه منابع ارزشمند فرهنگ و آداب و رسوم مردم اقوام و قبایل متنوع و فرق دارد در این ادبیات، اصطلاحات، گویش ها، موقعیت جغرافیایی، اوضاع معیشت و سبک زندگی مردم با هم مشترک است.

در بسیاری از گویش های بومی زبان فارسی، به ریشه واژه های این شجره تنومند کهن، به واژگان اوستایی و پهلوانی نزدیک می شویم و کدام تاریخی می تواند این چنین آیینه فرهنگ و ادب باشد؟ وحدت گویش ملی، گفت ها، اصطلاح ها، اعیاد ملی و مذهبی، پایکوبی ها، آیین ازدواج و خاکسپاری، تولد و نامگذاری فرزند، طرز کوچ و مراسم همراه آن و وحدت زبان و تاریخ در بستر ادبیات بومی، از درهای این دریای بی کرانند.

سراینده مجموعه شعر غیاله سپس اشاره نموده است: ادبیات بومی این میراث فرهنگی هر قوم، نسل به نسل و سینه به سینه دستخوش تغییر و تحول و تکامل شده؛ ولی نه تنها با ادبیات امروزی تقابل و تضادی ندارد؛ بلکه با واکاوی ناشناخته های فرهنگ هر بوم، ظرفیت های آن را عینیت می بخشد. بعلاوه مخاطب را با هنجارگریزی از زبان معیار به التذاذ بیشتر از داستان های اقلیمی و بومی سوق می دهد.

بی راه نگفته ایم، اگر بگوییم فرهنگ و ادبیات شعر و موسیقی، مثل ها و متل ها از نوع بومی شان ارث نسل های آینده هر قوم و ملیت هستند؛ اما به امانت نزد بزرگ ترها و بزرگان سپرده شده اند.

به گزارش ایبنا، غیاله اولین مجموعه شعر منتشر شده محمدجواد جعفری همت، معلم بازنشسته و شاعر بومی سرای جنوبی است که اردیبهشت 1402 به همت نشر دریانورد راهی بازار کتاب شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "غیاله در قفسه های کتابفروشی ها نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیاله در قفسه های کتابفروشی ها نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید